کد خبر: ۲۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 07
کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در بررسی سناریوهای مربوط به جنگ احتمالی آینده در انتخاب بزرگ‌ترین خطر فراروی این رژیم متفق‌القول هستند.

به گزارش تابناک؛ مرکز مطالعاتی باحث در مقاله‌ای به بررسی ابعاد وسیع ضعف جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت منطقه‌ای پرداخته و می‌نویسد که اسرائیل در شرایط کنونی در بحران های متعددی قرار دارد که باعث شکست‌های متراکم در رویکردهای امنیتی این رژیم شده است. این روند به صورت مستقیم بعد از جنگ سال 1967 آغاز شده و عناصر و نمودهای آن در مجموعه‌ای از تحولات خود را نشان داده که مهم‌ترین نمونه‌های آن را می‌توان در خیزش و بیداری ملت‌های عربی و فلسطینی و گرایش آنها به سمت عرصه‌های مقاومت بر شمرد که باعث شده پروژه توسعه طلبانه صهیونیستی در منطقه وارد بن‌بست شود. همین بن‌بست باعث مهاجرت معکوس ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی شده و سالیانه تعداد بیشتری از یهودیان، اسرائیل را ترک می‌کنند.

با وجود اینکه سرکردگان رژیم صهیونیستی موفق شده‌اند بخش قابل توجهی از اراضی فلسطینیان را اشغال کرده و اکثریت مردم این مناطق را آواره کنند، اما شهرک نشینان یهودی و صهیونیستی نتوانستند با آرامش و اطمینانی که آژانس یهود و رسانه‌ها و تبلیغات وابسته به رژیم صهیونیستی به آنها وعده داده بودند، در سرزمین‌های اشغالی زندگی کنند.

در حال حاضر عناصر قدرت برای تشکیل رژیمی مسلط بر مقدرات فلسطین اشغالی در دست صهیونیست‌ها وجود ندارد و ارتش اسرائیل و دیگر گروه‌های امنیتی این رژیم مانند گذشته مورد اطمینان شهرک‌نشینان نیستند. توان نظامی رژیم صهیونیستی نیز به گونه‌ای نیست که اسرائیل بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دریافت خسارت‌های مالی و جانی گسترده، موقعیت‌هایی را در جبهه‌های مختلف به دست بیاورد.

کلمه شکست در رابطه با اقدامات نظامی اسرائیل برای اولین بار در اعلام نتایج کمیته وینوگراد در خصوص جنگ سال 2006 مطرح شد و بیش از صد و شصت و چهار بار در این گزارش تکرار شد. گزارش ناظر کابینه رژیم صهیونیستی در خصوص نقش جبهه داخلی و اوضاع این جبهه در دوران جنگ 33 روزه نیز نشان دهنده نقاط ضعف و شکست‌های گسترده این رژیم بود.

گزارش‌های دیگر که برخی از آنها گزارش‌های قضایی و حقوقی هستند نیز از وجود فساد گسترده و نقض ارزش‌های اخلاقی و انسانی در میان افسران ارتش و عناصر مختلف آن خبر می‌دهد. این موضوع جنجال‌ها در میان افکار عمومی رژیم صهیونیستی در خصوص نقش و کارکرد موسسه نظامی اسرائیل در تصمیم‌گیری‌های تل‌آویو را افزایش داده است و مطالبات متعددی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در برابر یگان های نظامی رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است، چرا که شهرک‌نشینان اسرائیلی دیگر اعتماد لازم را به ارتش اسرائیل ندارند و معتقدند ارتش در تحقق بسیاری از اهداف ملی و امنیتی رژیم صهیونیستی با شکست روبرو شده است.

در همین رابطه پدیده فرار از خدمت نظامی اجباری با اقداماتی نظیرحضور در دوره‌های تلمودی یا به بیماری زدن نظامیان نیز به وفور در سرزمین‌های اشغالی دیده می‌شود.

روزنامه صهیونیستی معاریو در خصوص عدم آمادگی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی برای جنگ احتمالی آینده می‌نویسد که تنها 10 درصد از مجموع 150 زیرساخت اساسی اسرائیل که در صورت بروز جنگ در معرض خطر حملات موشکی قرار دارند، مستحکم سازی شده اند. مشخص است که رژیم صهیونیستی عمق استراتژیک قابل توجهی ندارد و این موضوع نقطه ضعف دیگری در جبهه داخلی این رژیم به شمار می‌رود.

بیشترین عرض مناطق صهیونیست نشین در مرکز سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌شود که 17 کیلومتر است. این در حالی است که عرض مناطق صهیونیستی در بخش‌های شمالی 7 کیلومتر و در بخش‌های جنوبی 10 کیلومتر است.

به این ترتیب در زمان افزایش فشارهای نظامی، تنها گزینه‌ای که در برابر جبهه داخلی رژیم صهیونیستی قرار دارد، فرار کامل از سرزمین‌های اشغالی است، چرا که به ویژه در شرایط تعدد جبهه های جنگی و با توجه به افزایش توانمندی‌ها و امکانات نظامی محور مقاومت در منطقه، اسرائیل هیچ عمق استراتژیک یا مکان امنی نخواهد داشت.

نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در جریان کنفرانس آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که هرگونه حمله نظامی جدید لبنان می‌تواند به صورت بی‌سابقه ای به ضرر جبهه داخلی اسرائیل تمام شود. ارزیابی‌های نظامی اسرائیل نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین و لبنان در صورت بروز جنگ در نوار غزه یا مرزهای لبنان، روزانه هزاران موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهند کرد. این در حالی است که سیستم های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی نظیر گنبد آهنین و سایر سامانه‌های دفاع موشکی این رژیم برای ایجاد امنیت کامل در جبهه داخلی اسرائیل کافی نیست.

ران بن یشای تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در این خصوص تاکید می‌کند که ایرانیان و متحدان آنها در غزه و حزب‌الله و سوریه می توانند خسارتهای جبران ناپذیری به جبهه داخلی و موسسات نظامی اسرائیل وارد کنند که فراتر از خسارت‌های سالهای گذشته خواهد بود.

مشخص است که تهدید جبهه داخلی اسرائیل در هر نوع شرایط جنگی آینده بسیار خطرناک‌تر از قبل خواهد بود. این موضوع تنها در خصوص افزایش تعداد موشک‌ها و خمپاره ها نیست ، بلکه در زمینه تاثیرگذاری این حجم آتش نیز مد نظر است. به این ترتیب می توان گفت خسارت‌هایی که در هر جنگ احتمالی آینده به جبهه داخلی و نظامی اسرائیل وارد می‌شود، صدها برابر بیشتر از قبل خواهد بود.

بن یشای همچنین به این نکته اشاره می‌کند که درخواست آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی مبنی بر افزایش حدود 5 میلیارد شیکلی بودجه امنیتی رژیم صهیونیستی برای توسعه توانمندی‌های استراتژیک طی دو سال گذشته در نتیجه دو تحول امنیتی منفی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. تحول اول در نتیجه افزایش دقت موشک‌های ایرانی است که می‌تواند توسط ایران و متحدان این کشور به سمت اسرائیل شلیک شود و خسارت‌های زیاد انسانی و استراتژیک برای اسرائیل به جای بگذارد که صدها برابر خسارت‌های مربوط به موشک‌های غیر دقیق است.

این گزارشگر صهیونیستی می‌افزاید که تحول استراتژیک دوم در عرصه سوریه به وجود آمده است که این کشور را نیز در جبهه شمالی وارد صف دشمنان اسرائیل کرده است. وی در این رابطه می‌گوید: پیش بینی می‌کنیم که در جنگ آینده هماهنگی‌های قابل‌توجهی ضد ما از سوی طرف‌های ایرانی، سوریه و لبنانی و حتی نوار غزه به وجود آید و آن‌ها آتش خود را به سوی مرکز تل‌آویو و ساختمان وزارت دفاع و سایر وزارتخانه ها و انبارهای آمونیاک در حیفا و صدها هدف بی‌سابقه دیگر در عمق اسرائیل شلیک کنند.

به این ترتیب بحران واقعی در سرزمین‌های اشغالی ایجاد می‌شود و در آینده ای نه چندان دور ارتش اسرائیل در اجرای برنامه‌های عملیاتی و هجومی خود در محورهای زمینی و دریایی مشکلات زیادی را فراروی خود خواهد دید. این در حالی است که ارتش تلاش می کند عملیات هایی را با هدف کاهش توان دشمنان خود در محور مقاومت انجام دهد. با این وجود می‌بینیم که شکاف‌های موجود در زمینه آماده سازی جبهه داخلی اسرائیل برای جنگ نیز همچنان بسیار گسترده است.

به این ترتیب بحران واقعی در اسرائیل وجود خواهد داشت و ارتش اسرائیل برای انجام برنامه های عملیاتی و هجومی خود در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر سیستم‌های امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که در ارتش، مسئولیت‌ها و فرماندهان و یگان‌های مختلف و مسئول آنها مشخص شده است. اما در جبهه داخلی اسرائیل این موضوع همچنان مشخص نیست. به همین علت است که بخشی با عنوان جبهه داخلی در ارتش اسرائیل ایجاد شده است، اما همچنان وضوح مشخصی در این جبهه وجود ندارد.

روزنامه هاآرتص در این رابطه با ابراز تردید نسبت به آمادگی رژیم ‌صهیونیستی در حمایت از جبهه داخلی خود در برابر موشک‌های محور مقاومت و کشورهای بازدارنده شامل ایران و سوریه تاکید می‌کند که مسیر اسرائیل برای تحقق این بازدارندگی بسیار طولانی است.

عاموس هارئیل تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی در گزارشی اقدامات اسرائیل جهت بزرگنمایی کارکرد و فواید سامانه گنبد آهنین را به تمسخر گرفته و می‌نویسد: ارتش و کابینه اسرائیل بیانیه مهمی را صادر کرده و ایران و حزب‌الله و حماس را خطاب قرار داد: ما از شما می‌خواهیم تمام اقدامات خود برای آغاز جنگ ضد اسرائیل را به مدت 3 سال متوقف کنید، چرا که ما به دنبال توزیع ماسک بین اسرائیلی‌ها طی 36 ماه آینده هستیم.

این نویسنده صهیونیستی می‌افزاید: ارتش اسرائیل همچنان به دنبال ادغام روش‌های هجوم هوایی و عملیات زمینی شامل اشغالگری در مناطق مختلف است تا بتواند واکنشی به تهدیدات موشکی طرف مقابل نشان دهد، اما اگر این اقدامات با شکست مواجه شود، جبهه داخلی اسرائیل در جنگ احتمالی آینده ضربات سختی را خواهد دید و به سختی بتواند بار دیگر سرنوشت جنگ را به نفع خود رقم بزند. به این ترتیب جنگ وابسته به میزان پایداری اسرائیلی‌ها برای مدت طولانی و توزیع مواد مختلف در میان آنها خواهد بود. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد جبهه داخلی اسرائیل آمادگی ورود به چنین جنگ مستمری را داشته باشد، چرا که شکاف گسترده‌ای در میزان تجهیزات و قدرت کنترل افکار عمومی و مدیریت موسسات نجات و شرایط فوق العاده آن وجود دارد.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با انتشار نتایج یک نظرسنجی نشان داد که 59 درصد از صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی معتقدند که اسرائیل در شرایط سختی قرار دارد و 42% احساس می‌کنند که امنیت آنها به شکل قابل توجهی در معرض تهدید و تضاد قرار دارد. همچنین 57 درصد نیز عقیده دارند که هیچ شخصیت شایسته‌ای برای تصدی پست نخست‌وزیری در اسرائیل وجود ندارد.

منبع:مشرق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار