کد خبر: ۲۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 27
مسجد شیخ زاید یکی از زیباترین مساجد جهان است و در شهر ابوظبی امارات قرار دارد. این مسجد در مقایسه با سایر مساجد این کشور، از هر نظر برتر است و همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

به گزارش تابناک؛ تعداد زیادی مسجد در امارات متحده عربی وجود دارد و در این مورد این کشور هیچ گونه کمبودی ندارد؛ تنها ابوظبی تقریبا ۱۵۰۰ مسجد وجود دارد. با این حال یک مسجد وجود دارد که در مقایسه با سایر مساجد، همواره برتر است. مسجد بزرگ شیخ زاید یکی از ۸ مسجد بزرگ دنیا است و نه تنها از لحاظ بزرگی قابل توجه است، بلکه معماری آن نیز بسیار چشمگیر است.
مسجد بزرگ شیخ زاید یکی از ۸ مسجد بزرگ دنیا است

 

این مسجد با دیوارهای مرمر، سنگ‌کاری‌های پیچیده و لوسترهای کریستال، زیبایی شگفت‌انگیزی دارد. بسیاری از گردشگران ایرانی اغلب تمایل به رزرو تور دبی دارند؛ اما ابوظبی نیز مکان‌های دیدنی بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها مسجد شیخ زاید است. 

تاریخچه مختصری از مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید

نام مسجد بزرگ شیخ زاید از نام نخستین حاکم امارات متحده عربی، مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده است. او رویای ساخت چنین مسجدی داشت و سنگ بنای این مسجد را نیز خودش گذاشت. محل دفن شیخ مرحوم دقیقا در کنار مسجد قرار دارد و ساکنان امارات احترام زیادی برای این مکان قائل هستند.

مسجد بزرگ شیخ زاید به‌عنوان نماد دگراندیش‌پذیری و احترام، اجازه به فرهنگ‌های مختلف برای درک یکدیگر و یادگیری بیشتر در مورد اسلام ساخته شد. پیام اصلی که پشت ساخت این مسجد وجود دارد، به زیبایی خود سازه این بنا است: صلح، عشق و دگراندیش‌پذیری.

دیوارهای مرمر سفید ناب

مسجد شیخ زاید

رنگ سفید مسجد شیخ زاید نماد خلوص و پاکی است

دیوارهای مسجد بزرگ شیخ زاید کاملا از سنگ‌های مرمری ساخته شده که از مقدونیه آورده شده است. رنگ سفید یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز مسجد است؛ شیخ زاید این رنگ را انتخاب کرد تا نماد خلوص باشد. دیوارهای مرمری سراسر مسجد با سنگ‌های رنگارنگ به شکل گل تزئین شده‌اند. بازدیدکنندگان از ستون‌ها تا دیوارهای ورودی و سالن اصلی برگزاری نماز را تحسین می‌کنند که به زیبایی و دقت به شکل گل‌های رنگارنگ زینت یافته‌اند؛ این گل‌ها زیبایی دیوارهای سفید را دوچندان کرده است.

سالن نمازخانه اصلی

مسجد شیخ زاید

کف مسجد شیخ زاید مزین به فرش ایرانی است

سالن اصلی برپایی نماز مسجد شیخ زاید به خودی خود یک اثر هنری است. از کف تا سقف، جزئیات بدیع در هر وجب آن بازدیدکنندگان را به تحسین وا می‌دارد. کف این سالن با بزرگ‌ترین فرش دستبافت جهان پوشیده شده است. دکتر علی خلیقی، یکی از فعالان نامدار ایرانی در صنعت فرش، ۱۲۰۰ هنرمند و صنعتگر فرشباف را گرد هم آورده و این فرش، حاصل زحمت و تلاش فرشباف‌های ایرانی است. مثل تمامی فرش‌های ایرانی، حتی نگاه کردن به این فرش هم لذت‌بخش است.

وزن لوستر سالن اصلی برپایی نماز مسجد شیخ زاید ۱۲ تن است

مسجد شیخ زاید ۷ لوستر کریستال دارد؛ اما بزرگ‌ترین آن‌ها در سالن نمازخانه اصلی قرار دارد و وزن آن حدود ۱۲ تن است. لوسترهای کوچک‌تر این سالن، هر کدام ۸ تن وزن دارد. این لوسترها با جزئیات تحسین برانگیز ساخته شده‌اند و حتی از کریستال سواروسکی در تزئین آن‌ها استفاده شده است. 

دیوارهای سالن نمازخانه اصلی به همراه سقف آن، از مرمر ساخته شده و با طرح‌های بسیار زیبا تزئین شده است. دیوار اصلی که رو به مکه (کعبه) است و امام جماعت آنجا روی منبر می‌ایستد و نماز می‌خواند، با ۹۹ نام از نام‌های خدا به زبان عربی دکور شده است. این یکی از نشانه‌های پرستش و احترام بسیار به خداوند است. 

گنبد و جزئیات فضای بیرونی مسجد

مسجد شیخ زاید

مسجد بزرگ شیخ زاید در مجموع ۸۲ گنبد در اندازه‌های مختلف دارد. این گنبدها مانند سایر بخش‌های مسجد از مرمر ساخته شده و برای تزئین آن‌ها در قسمت بالایی، از شیشه‌های طلایی استفاده شده است. در زیر گنبدها پنجره‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود نور طبیعی وارد محل‌های برپایی نماز شود. بزرگ‌ترین این گنبدها دقیقا روی سالن اصلی برپایی نماز قرار دارد. 

روشنایی مسجد نشان‌دهنده کامل شدن هلال ماه است

این مسجد ۲۲ چراغ برق بسیار بزرگ دارد که برای روشنایی فضای بیرونی در ساعت‌های تاریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما حتی همین روشنایی مسجد نیز خاص است. روشنایی مسجد نشان‌دهنده کامل شدن هلال ماه است که از ابرهای تاریک شروع می‌شود تا با هلال ماه، شروع ماه (قمری) را نشان دهد و به تدریج روشنایی بیشتر می‌شود، مثل کامل شدن ماه. 

به‌طور کلی، مسجد بزرگ شیخ زاید را واقعا می‌توان اثر هنری و معماری محسوب کرد و بدون شک زیباترین مسجدی است که در امارات متحده عربی ساخته شده است. هر گردشگری هنگام سفر به امارات، باید چشمان خود را میهمان تماشای این نماد زیبای اسلام کند.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار