کد خبر: ۲۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 27
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه گفت: آتش سوزی در بازار تاریخی و مسقف ارومیه پس از تلاش چهار ساعته آتش نشانان در ساعت سه بامداد مهار شد.

به گزارش تابناک؛ ابراهیم شاد قوشچی افزود: در پی دریافت خبری مبنی بر وقوع آتش سوزی در یک واحد طلاسازی، گروه آتش نشانی و امداد و نجات به محل اعزام شد.
وی اضافه کرد: به علت چوبی بودن و استفاده از خاک در سقف طلاسازی، استفاده از آب برای اطفای حریق موثر واقع نشد ولی آتش نشانان با استفاده از سایر روش های تخصصی، موفق به مهار آتش شدند.
وی به پایین آمدن 2 متر از سقف طلاسازی بر اثر آتش سوزی اشاره و بیان کرد: تیم اطفای حریق و امداد و نجات پس از مهار آتش و با استفاده از روش شمع گذاری، سقوط کامل سقف را نیز مهار کردند تا از حجم خسارت کاسته شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه علت بروز این حادثه توسط کارشناسان سازمان در حال بررسی است، گفت: این حادثه تلفات جانی نداشت و با تلاش آتش نشانان از گسترش آتش به دیگر واحدها نیز جلوگیری شد.
بازار تاریخی ارومیه با راسته های تودرتو و حجره های متنوع همچنان از پر رفت و آمدترین مکان ها برای اهالی و مسافران به ویژه در ایام نوروز به شمار می رود و راسته طلاسازان و طلافروشان یکی از 54 راسته این بازار مسقف است.
این بازار یکهزار و 576 باب مغازه دارد و حدود 6 هزار نفر به طور مستقیم و نزدیک به 40 هزار نفر به طور غیرمستقیم در آن کسب درآمد می کنند.
پس از انجام مطالعات لازم در سال‌های 1358 و 1359 هجری شمسی اقداماتی برای ثبت بازار تاریخی ارومیه در ردیف آثار ملی کشور معمول شد و این اثر در سال 1362 شمسی به شماره 1639 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
پس از ثبت این بازار در فهرست آثار ملی و اعمال ضوابط و مقررات ثبتی آن، با حمایت های قانون و مشارکت و همکاری کسبه نسبت به احیا و اصلاح بخش های قدیم به فرم اولیه و هماهنگ با معماری اصیل آن اقدامات فراوانی شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار