کد خبر: ۲۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 16
دومین جلسه رسیدگی به پرونده موسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی برگزار شد.

به گزارش تیترشهر؛ قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه گفت: این جلسه با حضور متهمان "امیر حسین آزاد، حسن قریانی، مهدی بهرامی و احسان حیدری" و نماینده دادستان و ... برگزار می‌شود.


سپس قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست که ادامه کیفرخواست را قرائت کند.


در ادامه جلسه نماینده دادستان گفت: متهمان با علم به اینکه می‌دانستند نسبت به سال قبل به زیان‌های آنها افزوده می‌شود ولی اقدامات مجرمانه خود را ادامه داده‌اند.

وی ادامه داد: مدیران صرفا پرداخت کننده وجوه بوده اند و در بسیاری از موارد از انعقاد قراردادها بی‌اطلاع بوده‌اند.

نماینده دادستان افزود: انتقال اموال و ماشین‌های لوکس از محل سپرده‌ها به نام افراد مختلف از سوی متهمان یکی دیگر از اتهامات است.

وی گفت: تعداد کل سپرده گذاران ۵۰ هزار و ۸۶۷ نفر بوده‌اند و موسسه دارای ۱۰۳ هزار و ۲۳۲ حساب بوده است.

نماینده دادستان افزود: با توجه به معاینات صورت گرفته متهمین فاقد اختلالات روانی هستند.

نماینده دادستان در ادامه کیفرخواست، گفت: با توجه به اختلاف فاحش میان سپرده‌های اخذ شده و اموال شده و اموال موجود مانند انتقال آپارتمان‌های مسکونی در خیابان فرشته، انتقال ۳ دانگ از ملکی در خیابان پاسداران و انتقال اموال اشخاصی چون علم الهدی یا زاهدی‌فر در بسیاری از موارد برای مثبت نشان دادن تراز مالی مبادرت شده است.

وی افزود: متهمان نسبت به هرسال به سال قبل زیان آنها انباشت شده است و با توجه به عدم نظارت کافی از سوی بانک مرکزی و نظر به اینکه هیچ ضابطه‌ای برای نظارت وجود نداشته دستور متهمان از سوی کارمندان اجرایی شده است.

نماینده دادستان گفت: در بسیاری از موارد قراردادهای خرید و فروش املاک و اموال توسط مدیران مالی تنظیم نمی شده که این بهترین روش برای انجام پولشویی بوده است. از طرفی متهم امیرحسین آزاد با ارتباطی که داشته وظیفه اعمال نفوذ در مقامات را داشته است.

وی در خصوص گردش مالی تعاونی ولیعصر، اظهار کرد: حسب استعلام صورت گرفته از شرکت بهستان رایان مبلغ ۱۷۶ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال بوده است که در این مدت مبالغ نقد و واریز شده به حساب بانکی مبلغ ۴۷ هزار و ۶۴۱ هزار میلیارد ریال مردم پول آورده اند و مردم نیز مبلغ ۷۶۸ هزار میلیارد ریال مانده نزد مؤسسه دارند.

نماینده دادستان افزود: تعداد کل سپرده گذاران بیش از ۴۰ هزار نفر است و تا اوایل سال ۹۷ برای کلیه سپرده گذاران ۲ مرتبه تا سقف یک میلیارد تومان صورت گرفته است؛ البته نرخ سود سپرده ها حسب شرایط در مؤسسات متفاوت بوده است و کلیه اموال مکشوفه از سوی متهمان نزد دادسرا توقیف شده است و تاکنون هیچ گونه رد مالی از سوی بانک مرکزی غیر ممکن است و در صورت صدور حکم محکومیت میزان وجوه دریافتی از سوی بانک مرکزی لحاظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اموال یا محل اختلاف میان متهمان یا با اشخاص ثالث است، گفت: لیست اموال منقول ۳۹ مورد و لیست اموال غیر منقول ۲۸ مورد است.

نماینده دادستان در پایان این بخش از کیفرخواست تصریح کرد: به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی، درخواست مجازات متهمان را دارم.

وی گفت: امیرحسین آزاد با جعل امضای روح الله رحمانی زاده به کلاهبرداری و خیانت در امانت اقدام کرده است و با توجه به اشراف و نفوذی که داشته این اقدامات را انجام داده است. همچنین حسن قریانی با جعل امضای آقای حاتمی نژاد و استفاده از سند مجعول و جعل مهر موسسه البرز، فردوسی و آرمان و با توجه به سابقه کار بانکی در سطح کلان رهبری اقدامات مجرمانه را به عهده داشته است.

نماینده دادستان ادامه داد: نصب تابلوهای موسسات بدون داشتن سمت مدیریتی، طراحی سربرگ و مهر موسسات، صدور اوراق ضمانت نامه های جعلی، حیف و میل اموال بصورت شخصی از طریق خرید خودروهای لوکس و سفر خارجی و تحصیل مال نامشروع بخشی از اتهامات متهمین این پرونده است که با توجه به شکایت بانک مرکزی و سپرده گذاران و مطابق قانون مجازات اسلامی درخواست صدور حکم می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار