کد خبر: ۲۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 27
ماریانو راخوی، نخست وزیر سابق اسپانیا امروز چهارشنبه برای دومین بار در کمتر از دو سال گذشته به عنوان شاهد و در ارتباط با محاکمه ۱۲ تن از رهبران جدایی‌طلبان کاتولونیا در دادگاه حاضر می‌شود.

به گزارش تابناک؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، ماریانو راخوی نخست وزیر سابق اسپانیا ماه ژوئن سال گذشته با رأی عدم اعتماد سوسیالیستهای این کشور از نخست وزیری برکنار شد. او قرار است به دادگاه درباره تحولات پیرامون تلاش ناکامی از سوی جدایی‌طلبان کاتالونیا به منظور کسب استقلال از اسپانیا در پاییز سال ۲۰۱۷ شهادت دهد.

دولت راست میانه‌روی ماریانو راخوی در آن زمان هزاران نیروی پلیس ضد شورش را به کاتالونیا اعزام کرد و این نیروها تلاش کردند با استفاده از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی جلوی برگزاری یک همه‌پرسی استقلال در کاتولونیا در اول اکتبر ۲۰۱۷ را بگیرند. چند هفته بعد از آن راخوی اقدام به اعمال حاکمیت مستقیم دولت اسپانیا بر منطقه ثروتمند کاتالونیا کرده و کمی بعد از آن فراخوان انتخابات زودهنگام این منطقه را به امید شکست خوردن استقلال‌طلبان کاتالونیا صادر کرد اما در نهایت احزاب استقلال‌طلب کاتالونیا اکثریتی را هر چند شکننده در پارلمان این منطقه حفظ کردند.

راخوی در تابستان ۲۰۱۷ تبدیل به اولین نخست‌وزیر روی کار در اسپانیا شد که برای دادن شواهد و مدارک به دادگاه احضار می‌شود. او این کار را در ارتباط با یک رسوایی فساد پرسابقه که منجر به بدنامی برای حزب محافظه‌کار او موسوم به "حزب مردم" و پایان یافتن نخست وزیری‌اش شد، انجام داد.

همچنین او دومین سیاستمداری است که به عنوان نخست وزیر" سابق" در دادگاه عالی اسپانیا شهادت می‌دهد. پیشتر در سال ۱۹۹۸ فلپه گونزالز رهبر سابق سوسیالیستهای اسپانیا اولین نخست وزیر سابق بود که در جریان محاکمه جدایی‌طلبان باسک موسوم به "اتا" به ایراد شواهد و مدارک پرداخت.

در یک اتفاق بی‌سابقه راخوی قرار است از سوی یک نماینده حزب راست افراطی "ووکس" به عنوان دادستان و مدافع منافع عمومی، مورد بازجویی قرار بگیرد.

ماه دسامبر گذشته حزب ووکس تبدیل به اولین حزب راست افراطی در اسپانیا در بیش از چهار دهه گذشته شد که توانسته به پیروزی انتخاباتی دست پیدا کند و این پیروزی را در انتخابات محلی در منطقه اندلس کسب کرد.

راخوی یکی از ۵۰۰ شاهد این محاکمه در دست انجام علیه ۱۲ رهبر سابق کاتولونیا است که از میانشان ۹ نفر به زندان افتاده و به شورش متهم شده‌اند. همچنین قرار است یک معاون نخست وزیر سابق اسپانیا به نام سورایا سائنز دسانتاماریا هم به عنوان یکی از شاهدان در دادگاه حاضر شود.

این محاکمه امروز چهارشنبه و در پی خاتمه بازجویی از ۱۲ متهم در روز سه شنبه، وارد مرحله جدیدی می‌شود.

اوریول خونکوئراس یک معاون رهبر سابق کاتولونیا و بلندپایه ترین متهم در این محاکمه گفته که او یک زندان سیاسی محسوب می شود و تاکید کرد که منطقه او حق جدا شدن از اسپانیا را دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار