کد خبر: ۲۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 26
دیپلمات‌ها اعلام کردند، به دنبال خشونت‌های اخیر درخصوص تلاش ناکام اپوزسیون ونزوئلا برای وارد کردن کمک‌های بشردوستانه به کشور، شورای امنیت سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) نشستی را حول محور ونزوئلا برگزار خواهد کرد.

به گزارش تابناک؛ آمریکا درخواست کرده که این نشست به صورت یک جلسه علنی در ساعت ۱۵ به وقت محلی ( ساعت۲۰ به وقت گرینویچ) برگزار شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان درگیری‌های اخیر در مرز ونزوئلا با برزیل میان نیروهای امنیتی و غیرنظامیان که به دنبال وارد کردن کمک‌های بشردوستانه به کشور بودند، چهار تن کشته شدند. چندصد تن دیگر نیز در درگیری‌ها در مرز ونزوئلا با کلمبیا و همچنین با برزیل زخمی شدند.

این درخواست در حالی مطرح شد که مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا به کلمبیا سفر کرده تا با خوآن گوآیدو، رهبر اپوزسیون ونزوئلا دیدار کند؛ اقدامی که نمایشی از حمایت آمریکا از تلاش گوآیدو برای سرنگونی نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا محسوب می‌شود.

آمریکا رهبر جنبشی برای به رسمیت شناختن گوآیدو است که از سوی ۵۰ کشور دیگر از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و چندین کشور آمریکای لاتین همچون برزیل، آرژانتین و کلمبیا مورد حمایت قرار گرفته است.

این در حالی است که روسیه و چین همچنان به حمایت از مادورو ادامه می‌دهند و باعث ایجاد دو دستگی جهانی شده‌اند که منجر به سرگردانی سازمان ملل نیز شده است.

دیپلمات‌ها گفتند: علی‌رغم مخالفت مسکو با سیاست آمریکا نسبت به ونزوئلا، بعید است که روسیه خواستار برگزاری یک رای‌گیری با هدف مسدود کردن این نشست شود.

ماه گذشته روسیه، چین، آفریقای جنوبی و گینه استوایی با تلاش آمریکا برای مطرح کردن مساله ونزوئلا در شورای امنیت مخالفت کرده بودند در حالی که ساحل عاج و اندونزی رای ممتنع داده بودند، اما ۹ کشور با این تلاش آمریکا موافقت کردند.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت گفت: آمریکا دست کم ۹ رای لازم برای برگزاری این نشست در شورای امنیت ۱۵ عضوی را به دست آورده است.

شورای امنیت در جریان این جلسه گزارش روزماری دی‌کارلو، رییس سیاسی سازمان ملل در خصوص وضعیت ونزوئلا را بررسی و ملاحظه خواهد کرد.

در همین حال مذاکرات در خصوص قطعنامه پیش‌نویس شده از سوی آمریکا مبنی بر آغاز فوری یک روند سیاسی که منجر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد، عادلانه و معتبر با حضور ناظران بین‌المللی شود، ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار