تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 29
این نقشۀ تعاملی (Interactive) شگفت‌انگیز توسعۀ نفوذ چین در مناطقی از دریای چین جنوبی را نشان‌ می‌دهد. این منطقه که توسعۀ پایگاه های نظامی چین در آن‌ها حساسیت‌های زیادی را از جانب قدرت‌های منطقه‌ای و نیز ایالات متحده برانگیخته است، همواره محل مناقشه بوده و چینی‌ها منکر فعالیت نظامی غیرمعمول در آن هستند.


حامد عسگری-آی‌تابناک: تصویری که در بالا مشاهده میکنید نمایی از یک نقشۀ تعاملی (Interactive) شگفت‌انگیز است که توسعۀ نفوذ چین در مناطقی از دریای چین جنوبی را نشان‌ می‌دهد. این منطقه که توسعۀ پایگاه های نظامی چین در آن‌ها حساسیت‌های زیادی را از جانب کشورهای منطقه‌ای و نیز ایالات متحده برانگیخته است، همواره محل مناقشه بوده و چینی‌ها منکر فعالیت نظامی غیرمعمول در آن هستند. اما اکنون، این نقشۀ منحصر به فرد این تحرکات را نشان می‌دهد.

این نقشه که به وسیلۀ مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی تهیه شده است، از وضعیت جزیره‌های مصنوعی ایجاد شده به وسیلۀ دولت چین در این محدوده پرده برمی‌دارد. مهم‌ترین این جزیره‌ها موسوم به «جزیرۀ چوبین» (Woody Island) است که با موشک‌های زمین به هوا و هواپیماهای جنگنده تجهیز شده است، در شمال این محدوده قابل مشاهده است. در مناطق دیگر دریای جنوبی چین هم تحرکات مشابهی از چینی‌ها مشاهده شده است.

در این نقشه، همچنین محدودۀ نصب تجهیزات پیشرفتۀ راداری در جزیره دیگری موسوم به «تپۀ دریایی کوارترون» نیز قابل مشاهده است که در جنوب مرکز محدودۀ دریای جنوبی چین می‌توانید آن را پیدا کنید. این سیستم‌های راداری که گفته شده است توانایی کم‌نظیری در ردگیری کلیۀ شناورها و هواپیماها، حتی هواپیماهای ضد رادار جاسوسی زیر یک شرایط خاص دارد، به گفتۀ کارشناسان نشانۀ دیگری از تمایل چین به رفتار تهاجمی در ایجاد یک محدودۀ غیرقابل نفوذ در دریای جنوبی چین است.

این همه پیش‌زمینه‌ای برای یکی از بزرگترین پروژه‌های چین در ایجاد بزرگترین جزیرۀ مصنوعی به نام «تپۀ دریاییِ صلیب آتشین»(Fiery Cross Reef) به شمار می‌رود که به گفتۀ متخصصان، با باند فرودگاه 9000 پایی خود توان تحمل وزن سنگین‌ترین بمب‌ افکن‌ها و تجهیزات فرودگاهی را دارد و اوایل ماه گذشته، رسماً گشایش یافت.

این نقشۀ فوق‌العاده به طور مرتب با تغییر شرایط در این منطقه توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به روز می‌شود و محدوده‌ای را که در کنترل هواپیماهای جنگی و موشک‌های چین است به نمایش می‌گذارد.

اصل این نقشه را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار