تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 28
مؤسسۀ Space X سرانجام پس از آن‌که دوبار در هفتۀ گذشته پرتاب موشک خود را به تأخیر انداخته بود، آماده است تا امروز، یکشنبه 28 فوریه پرتاب موشک خود را که مورد انتظار بسیاری از متخصصان است، به سرانجام برساند.


حامد عسگری-آی‌تابناک: مؤسسۀ Space X سرانجام پس از آن‌که دوبار در هفتۀ گذشته پرتاب موشک خود را به تأخیر انداخته بود، آماده است تا امروز، یکشنبه 28 فوریه پرتاب موشک خود را که مورد انتظار بسیاری از متخصصان است، به سرانجام برساند.

تأخیر در پرتاب موشک ها امر غیرمعمولی نیست و لزوماً نشان‌دهندۀ مشکلی در موشک یا چیزی شبیه به آن هم نیست؛ در حقیقت، عوامل متعددی پیش از پرتاب یک موشک بایستی مورد توجه قرار بگیرد که خلل در هر کدام از این موارد می‌تواند موجب تأخیر در پرتاب شود؛ عواملی مانند دمای سوخت، وضعیت آب و هوا و یا وسایل عبوری مزاحم همه بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

مؤسسۀ Space X پیشتر برنامه ریزی کرده بود تا پرتاب این ماهوارۀ مخابراتی 11750 پوندی موسوم به SES-9 را چهارشنبه، 24 فوریه در کمپ آن در فلوریدا پرتاب کند؛ اما وضعیت آب و هوایی، این پرتاب را به تأخیر انداخت. پس از منتفی شدن پرتاب در روز چهارشنبه، پرتاب به روز ذخیره که قرار بود پنج شنبه باشد موکول شد ولی باز هم تنها یک دقیقه و چهل ثانیه پیش از پرتاب، عملیات متوقف شد. جزئیاتی از علل این امر گزارش نشده است. هرچند گفته شده است که این تأخیر مشکلی را برای سوخت این موشک به وجود نخواهد آورد.

این اطمینان ناشی از پیشرفتی است که این مؤسسه پس از پرتاب موشک Falcon 9 در وضعیت سوخت‌ موشک‌های خود ایجاد کرده است و ابررساناهایی از جنس اکسیژن مایع (LOX) را مورد استفاده قرار داده است. این سوخت جدید نسبت به سوخت‌های رایجِ دیگر، فشرده‌تر است و این امر باعث می‌شود موشک بتواند میزان بیشتری از سوخت حمل کرده و قدرت بیشتری هم داشته باشد؛ در مقابل، مشکل دیگری وجود دارد و آن هم این است که بایستی این نوع سوخت را در دمای -340 درجۀ فارنهایت منجمد کرد.

در هر حال، امروز زمانی است که برای این امر گزارش شده است و همه در انتظار یک رویداد تاریخی دیگر در این حوزه هستند. دلیل این انتظار این است که این برای نخستین بار است که پرتاب یک موشک از روی اقیانوس صورت می‌گیرد. در این مورد خاص، پلت‌فرمی که برای این پرتاب فراهم شده سکویی در 400 مایلی ساحل فلوریداست که «البته که هنوز دوستت دارم» (Of Course I Still Love You) نام دارد. اگر SpaceX موفق شود، نام خود را در تاریخ جاودانه کرده است. هرچند خود شرکت اظهار کرده است که انتظار پایینی برای موفقیت این موشک دارد، اما این رویداد بزرگ آن‌هم بعد از اینهمه تأخیر، ارزش هیجان را دارد.

منبع: بیزینس اینسایدر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار