کد خبر: ۲۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 09
اختلاف وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما برسر مالکیت باند فرکانسی پخش آنالوگ برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی کشور رسید. «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات ضمن اعلام این خبر به دیجیاتو، توضیح داد که مالکیت باند فرکانس برای مردم و حاکمیت است اما مدیریت فرکانس و طیف‌ها آن با رگولاتوری است و مدیریت باند ۷۰۰ و ۸۰۰ هم از این امر مستثنی نیست.
به گزارش تابناک؛طبق مقررات اتحادیه جهانی مخابرات مقرر شده‌است که تا سال ۲۰۱۵ پخش آنالوگ برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز متوقف و این باندهای فرکانسی برای بهره برداری دیجیتال، آزاد شود. جوشقانی در سمینار تخصصی «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات»، در این مورد توضیح داد که یکی از مزایای دیجیتالی شدن تکنولوژی پخش همگانی این است که بهره‌بری از طیف فرکانس‌ها بهتر شده‌است. در نتیجه بخشی از باندها که برای پخش آنالوگ همگانی استفاده می‌شدند هم اکنون در سراسر دنیا برای توسعه دیجیتالی استفاده می‌شود.ش

رئیس رگولاتوری با تاکید بر این موضوع که این کار به شدت هزینه‌ توسعه شبکه را مخصوصا در مناطق محروم کاهش می‌دهد، درباره سرانجام این اختلاف با سازمان صدا و سیما به دیجیاتو گفت:

«این بحث در دولت مطرح می‌شود ما گزارشاتی در مورد مسائل فنی تهیه کرده‌ایم و آنها را انجام داده‌ایم گزارشات دیگری را هم تهیه خواهیم کرد تا در دولت و مراجع بالاتر بررسی شود. این موضوع به نفع مردم است و امیدوار هستیم تا انجام شود.»

در همین مورد رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه طبق برنامه کشورهای دنیا توصیه شده تا از باندهای آزاد شده برای توسعه شبکه‌های تلفن همراه استفاده قرار گیرد، اظهار کرد:

«باندهای فرکانسی زیر یک گیگاهرتز، فرکانس پایینی دارند اما برد زیادی دارند که برای توسعه تلفن همراه در مناطق روستایی و کم جمعیت مناسب است و می‌توان، پوشش خوبی در توسعه موبایل این مناطق ایجاد کرد. بر این اساس اغلب کشورها به این سمت رفته و از این باندها برای توسعه موبایل استفاده می‌کنند. بحث ماهم  این است که این باندهای فرکانسی باید تخلیه شود و براساس روند تکنولوژی روز دنیا، در کشور ما نیز برای توسعه تلفن همراه در مناطق محروم استفاده شود.»

معاون وزیر ارتباطات معتقد است که انجام نشدن این کار یکی از موانع توسعه موبایل در مناطق روستایی است. براساس توضیحات جوشقانی در جمع خبرنگاران هم اکنون هزینه باند فرکانسی ۲۶۰۰ مگاهرتز که در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار می گیرد، ۴ برابر هزینه باند فرکانسی ۸۰۰ مگاهرتز است و بنابراین این باند فرکانسی می‌تواند هزینه‌ها را به شدت پایین آورده و در صورت استفاده تجاری توسط اپراتورها، ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.

اختلاف وزارت ارتباطات و صداو‌سیما

جوشقانی مدیریت می‌گوید که این باند فرکانسی باید در اختیار رگولاتوری باشد و متعلق به سازمان صداوسیما نیست درحالیکه صدا و سیما باند فرکانسی را متعلق به خود می‌داند: «براساس مقررات ملی و بین المللی، هر سال جدول ملی فرکانس در باندهای متفاوت و برای کاربردهای مختلف، توسط رگولاتوری تعیین می شود و در این زمینه سازمان صداوسیما، کشتیرانی و نیروهای مسلح و سایر بهره برداران باند فرکانسی در این زمینه مشارکت دارند.»

جوشقانی درباره انعکاس این موضوع به رئیس جمهور توضیح داد:

«موضوع برای حل و فصل و تصمیم گیری، هم اکنون در شورای عالی امنیت ملی دردست بررسی است. از سوی دیگر در بودجه سال ۹۷ نیز استفاده از این فضای فرکانسی، مطرح شده است. به طورکل مباحث حقوقی این اختلاف، در سطوح بالاتر در دست بررسی و حل و فصل است و ما درحال آماده کردن مقدمات و مستندات قانونی دراین زمینه هستیم. درسال ۲۰۰۶ که این مقررات تحت عنوان ge۰۶ (ژنو ۲۰۰۶) تصویب شد، نمایندگان ایران از رگولاتوری و سازمان صداوسیما این را امضا کردند. در آن زمان علی‌عسگری معاون فنی وقت صداوسیما که هم اکنون رئیس سازمان صداوسیما است، براین موضوع صحه گذاشت.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به موضوع دیگری اشاره کرد و آن اینکه استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای پخش همگانی در دنیا منسوخ شده و درصورتی که ایران در نقاط مرزی پخش آنالوگ داشته باشد کشورهای مجاور می‌توانند بنابر همین مقررات از ما شکایت کرده و در اتحادیه جهانی مخابرات پرونده ایجاد کنند: «کما اینکه حدود ۳ سال پیش کشور عربستان بابت پخش برودکست آنالوگ در باند فرکانسی ۸۰۰ و تداخل فرکانسی ایجاد شده از ما شکایت کرد و ما مجبور به خاموش کردن این باند در قسمتهای جنوبی شدیم.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار