تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 06
با تمام اتفاقاتی که در سال 2018 در حوزه تکنولوژی افتاد شاید بتوان امسال را سالی ناامید کننده دانست. در این مطلب قصد داریم به ناخوشایندترین این اتفاقات بپردازیم.
به گزارش تابناک؛امسال یکی از حوزه هایی که بدترین اتفاقات را تجربه کرد شبکه های اجتماعی بود. در کنار آن گوشی های هوشمند با نرم افزارهای پر از باگ و سخت افزارهای مشکل دار به چشم می خورد که البته این مورد چندان هم جدید نبود. علاوه بر این خودروهای خودران هم مشکلاتی را ایجاد کردند.
فیسبوک: فعالیت های غیر قانونی و هدفمند

تکنولوژی 2018

در سال 2018 فیسبوک در کانون توجهات در حوزه مشکلات شبکه های اجتماعی بود. امسال مشخص شد که به واسطه رسوایی کمبریج آنالیتیکا اطلاعات 87 میلیون ها کاربر فیسبوک فاش شده است. بعدها گفته شد که از این اطلاعات برای پیشبینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده سوء استفاده شده است.

توییتر: انتشار محتوای نژادپرستانه و توطئه آمیز

در کنار فیسبوک، توییتر دیگر شبکه اجتماعی بود که بارها جنجال آفرین شد. گفته شد که توییتر به نژادرپرستان و توطئه گران اجازه داده که در این شبکه اجتماعی بیشتر رشد کنند. از جمله این موارد می توان به دونالد ترامپ و الکس جونز اشاره کرد. البته توییتر حساب کاربری جونز که گفته می شد توطئه پردازی می کند را معلق کرده بود.

پروژه سنجاقک گوگل: ارائه اطلاعات به صورت انتخابی

تکنولوژی 2018

گوگل چند ماهی است که مشغول پروژه سنجاقک (دراگون فلای) شده؛ پروژه توسعه موتور جستجوی ویژه ای برای چین که امکان سانسور کردن محتوا برای کاربران این کشور را فراهم می کند. همین موضوع موجب شد جمعی از کارمندان گوگل درخواست لغو این پروژه را ارائه دهند. این کارمندان علاوه بر پروژه سنجاقک به تکنولوژی هایی که به صاحبان قدرت برای سرکوب افراد آسیب پذیر کمک می کردند اعتراض داشتند.

این موضوع با مأموریت گوگل در گذشته در تضاد است: «سازمان دهی اطلاعات جهان و فراهم کردن دسترسی به آنها و در نتیجه مفید کردن آنها در سطح جهانی».

پروژه ماون گوگل و اتفاقی که برای شعار «شیطان نباشید» افتاد

تکنولوژی 2018

در فروردین ماه سال جاری بود که همکاری گوگل با پنتاگون صدای اعتراض کارمندان این شرکت را در آورد. بیش از 3 هزار کارمند گوگل در نامه ای به ساندار پیچای خواستار لغو قرارداد شدند. در ادامه جمعی از کارمندان گوگل به دلیل این موضوع استعفا دادند و در نهایت گوگل عبارت «شیطان نباشید» را از منشور اخلاقی خود حذف کرد.

در پروژه ماون قرار بود گوگل سیستم هایی مبتنی بر بینایی کامپیوتری را برای تجهیزات نظامی توسعه دهد. در نهایت گوگل تصمیم گرفت قرارداد پروژه ماون را تمدید نکند.

گوگل پلاس؛ عاجز از رقابت با بزرگان

تکنولوژی 2018

پلتفرم اجتماعی گوگل هیچ گاه نتوانست آن چنان که باید کاربران را تحت تأثیر قرار دهد تا گوگل پلاس جایگزین فیسبوک یا توییتر کنند. این شبکه اجتماعی که اولین بار در سال 2011 رونمایی شد در نهایت مورد بی مهری گوگل هم قرار گرفت و به کار خود پایان داد. البته باید به نقص امنیتی اشاره کرد که داده های نیم میلیون کاربر را در معرض افشا شدن قرار داد و همین موضوع زمینه برای پایان یافتن کار این شبکه اجتماعی در یک بازه 10 ماهه را فراهم آورد.

گوگل پیکسل 3؛ گران تر از آنچه باید

تکنولوژی 2018

گوشی های سری پیکسل 3 قیمت چندان ارزانی نداشتند. علاوه بر این مشابه با سری قبلی از مشکلات عدیده ای رنج می بردند که لذت استفاده از یک دستگاه گوگلی را به کام کاربران تلخ می کردند. این سری از گوشی ها با مشکلاتی از جمله پاک شدن خودکار پیام ها، داغ شدن بدنه، بریدگی نمایشگر دوم و ... همراه بودند که البته بیشتر آنها با به روزر سانی های نرم افزاری قابل حل بودند.

علاوه بر این به نظر می رسد در میان گوشی های پرچمدار امروزی با 6، 8 و حتی 10 گیگابایت رم، 4 گیگابایتِ پیکسل های اخیر کم باشد و بسیاری بر این عقیده اند که گوگل این گوشی ها را واقعاً ارزان قیمت ساخته است.

پیکسل اسلیت

تکنولوژی 2018

تبلت گوگل تلاش کرد خود را به عنوان رقیب آیپد پرو اپل یا سرفیس مایکروسافت معرفی کند. پیکسل اسلیت که اولین تبلت گوگل مبتنی بر سیستم عامل کروم است قیمت پایه 599 دلاری دارد. البته حداکثر قیمت آن تا 1600 دلار هم می رسد. مشکلی که این محصول با آن مواجه بود فقدان پشتیبانی مناسب اپلیکیشن های ویژه بود؛ چرا که در همان ابتدا امکان اجرای اپ های ویژه تبلت های اندرویدی روی آن فراهم نبود.

در نتیجه به طور عمده کاربران مجبور بودند به همان اپ های مبتنی بر وب قناعت کنند. از سوی دیگر اپ های ویژه گوشی های اندرویدی هم به علت تغییر اندازه صفحه به خوبی اجرا نمی شدند و تجربه کاربری خوبی را در اختیار صاحبان این دستگاه ها قرار نمی دادند.

گوگل پلی استور؛ قلعه ای قابل نفوذ

تکنولوژی 2018

به نظر می رسد با راه یافتن اپلیکیشن های مخرب متعدد به فروشگاه اپلیکیشن گوگل در 2018، می توان گوگل پلی را دارای اپ های آلوده به بد افزار متعدد در نظر گرفت. این اپ ها معمولاً اطلاعات کاربران را سرقت می کنند یا آنها را هدف تبلیغات ناخواسته متعدد قرار می دهند.

البته گوگل گاهاً تلاش می کند این اپ ها را از فروشگاه های خود حذف کند اما به نظر می رسد تلاش ها چندان هم کافی نیست و باز هم اپ های مخرب راه ورود خود به پلتفرم گوگل را پیدا می کنند.

آیفون و آیپد

تکنولوژی 2018

جدیدترین نسل از دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS را می توان عجایبی در حوزه تکنولوژی به حساب آورد. با این حال نباید قیمت بسیار بالای آنها را فراموش کرد. با اینکه دستگاه های اپل معمولاً هوادران خود را دارند اما به نظر می رسد تقاضا برای آیفون ها در مقایسه با گذشته رو به کاهش است.

ایرپاور اپل؛ عرضه دیر تر از دیر

تکنولوژی 2018

شارژر مبتنی بر فناری Qi (بخوانید «چی») اپل قرار بود از مدت ها پیش عرضه شود اما باز هم عرضه آن به تعویق افتاد. گفته می شود اپل در تولید شارژر بیسیم خود با مشکل برخورده و هنوز مشخص نیست چه زمانی شاهد عرضه ای دستگاه به بازار هستیم.

اپل واچ؛ واکی تاکی روی دستانتان اما به چه قیمت

تکنولوژی 2018

قابلیت های جدید اپل واچ از جمله واکی تاکی یا سیستم پایش قلب جدید هیجان انگیز است اما ظاهراً برای بیشتر کاربران چندان هزینه کردن را ندارد مگر اینکه از عاشقان اپل باشید.

آیتونز تشنه طراحی مجدد

تکنولوژی 2018

اولین بار در 17 سال گذشته بود که نرم افزار آیتونز عرضه شد. در این سال ها اپل بارها قابلیت های جدید به آن افزوده بدون اینکه آن را مجدداً طراحی کند. اکنون کار با این نرم افزار بسیار پیچیده است و نیاز به طراحی مجدد از پایه دارد.

به روز رسانی های مشکل دار ویندوز 10

تکنولوژی 2018

بسیاری از آپدیت هایی که مایکروسافت برای ویندوز 10 ارائه داد کاربران را با مشکلات متنوعی مواجه کرد. برخی از آپدیت ها برای کاربران مشکل ایجاد کردند و در ادامه برخی دیگر هم تنها به منظور رفع همین مشکلات ارائه شدند. کمپانی ساکن ردموند باید تمرکز بیشتری بر به روز رسانی های خود بگذارد و آنها را بیش از پیش آزمایش کند.

برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات این چنینی مایکروسافت قصد دارد صفحه ویژه ای برای اطلاع رسانی باگ های ویندوز ایجاد کند.

ازرهای مجازی؛ امنیتی کمتر از میزان مورد انتظار

تکنولوژی 2018

سال 2018 را باید سالی نا امن برای ارزهای مجازی به حساب آورد. امسال سوء استفاده از قدرت پردازشی سیتسم های کاربران سراسر دنیا برای استخراج ارزهایی از جمله مونرو افزایش فراوانی داشت. بسیاری از کلاه برداران اینترنتی تلاش کردند کیف پول های الکترونیک یا سایت صرافی های ارزهای دیجیتال را هک کنند.

علاوه بر این باید به نوسانات عجیب قیمت هر واحد بیت کوین اشاره کرد. این ارز دیجیتال که در دوره ای به 20 هزار دلار به ازای هر واحد هم رسیده بود اکنون کمتر از 4 هزار دلار قیمت دارد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ فاصله فراوان تا بلوغ کامل

تکنولوژی 2018

شاید برخی تصور می کردند تا پایان سال جاری شاهد پیشرفت قابل توجه واقعیت مجازی باشیم اما در عمل این گونه نشد. اکنون بسیاری از تجهیزات واقعیت مجازی، خروجی نا امید کننده ای را ارائه می دهند و به نظر می رسد تا پیشرفت قابل قبول در این حوزه فاصله فراوانی داریم.

در زمینه واقعیت افزوده شرایط وخیم تر هم هست. در حالی که گوگل، اپل و بسیاری از شرکت ها در این حوزه تلاش هایی انجام داده اند اما این فناوری هم فاصله فراوانی تا بلوغ کامل دارد.

توییت های بی پایان دونالد ترامپ

تکنولوژی 2018

دونالد ترامپ در سال 2018 هم بارها با توییت هایش تنش هایی را در حوزه های متفاوت ایجاد کرد و در این بین دنیای فناوری هم با مشکلاتی روبرو شد. از جمله این موارد می توان به درگیری های تجاری بین چین و آمریکا اشاره کرد که نگرانی هایی در مورد افزایش قیمت برخی از کالاها از جمله آیفون ها در برخی کشورها نظیر آمریکا را مطرح کرد. البته اخیراً شاهد آتش بس موقت در این جنگ تجاری بودیم.

خودروهای خودران؛ پبشرفت ناکافی

تکنولوژی 2018

تصور اینکه پشت فرمان چرتی بزنید و خودرو با سرعت به مسیر ادامه دهد قطعا هیجان انگیز است اما هنوز تا آن زمان فاصله  فراوانی داریم. در سالی که گذشت بسیاری به عملکرد بی نقص فناوری های خودران امیدوار بودند اما تصادفاتی که برای این خودروها پیش آمد نشان داد که هنوز هم نمی توان حتی به سطح های نیمه خودکار این تکنولوژی هم اعتماد داشت.

در سال جاری ماشین های خودران شرکت هایی از جمله وایمو گوگل در حین آزمایش تصادفات متعددی را تجربه کردند. اپل، اوبر و سایر شرکت ها هم مشکلات مشابهی را شاهد بودند البته باید اشاره کرد که در بسیاری از این موارد در نهایت این خودروی خودران نبود که سبب تصادف شده بود و خطای انسانی در حادثه دخیل بود.

در نهایت امید می رود سال 2019 برای فناوری سال بهتری باشد و شاهد پیشرفت های بیشتر در این حوزه باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار