تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 02
دبیر شورای فضای مجازی با بیان اینکه طبق مصوبه تمامی شبکه‌های اجتماعی دارای بیش از یک میلیون کاربر باید در کشور نماینده داشته باشند، گفت: این موضوع شامل شبکه اجتماعی اینستاگرام هم می شود.
به گزارش آی تابناک : ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم «افتتاح مرکز نوآوری و شتابدهی رسانه‌ای کسب و کارهای دیجیتالی توسکا» در جمع خبرنگاران در خصوص الزام شبکه‌های پیام‌رسان خارجی برای راه‌اندازی نمایندگی در ایران اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام‌رسان‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر در ایران دارند، باید در داخل کشور نماینده داشته باشند.

وی ادامه داد: این قوانین در اروپا نیز وجود دارد و پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را خارج کنند. بر این اساس در ایران نیز پیام‌رسان‌های خارجی نباید حق خروج اطلاعات مردم از کشور را داشته باشند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سؤال خبرنگار گفت: در این مصوبه در تعریف پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی نیز شامل می‌شوند؛ از این رو شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان را از کشور خارج نکند.

فیروزآبادی تصریح کرد: این موضوع سیاست ما است و اینکه اجرای این سیاست در چه مرحله‌ای است، موضوع دیگری است.

وی با اشاره به فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان هاتگرام و طلاگرام نیز گفت: ما معتقدیم که پلتفرم‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای، بهداشتی، آموزشی، تجارتی و پولی و بانکی باید در کشور بومی شود چرا که آینده مرزهای مجازی را این پلتفرم‌ها تعیین می‌کنند و برای توسعه آن، سیاست‌های مشخصی را تدوین کرده‌ایم.

وی با اشاره به پلتفرم رسانه‌ای که شامل پیام‌رسان‌های موبایل می‌شوند، اظهار داشت: از این پلتفرم بالغ بر ۵۰ میلیون نفر در کشور استفاده می‌کنند و اولویت ما این است که این پلتفرم‌ها در کشور ملی شوند و با حرکتی که شروع کرده‌ایم، امیدواریم تا سال آینده به نقاط خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: از آنجایی که بخش بزرگی از جامعه از پیام‌رسان‌های موبایلی استفاده می‌کنند، سیاست شورای عالی فضای مجازی، تدوین سندی برای تقویت این پیام‌رسان‌ها بود و بر اساس آن در دوران گذار از پیام‌رسان خارجی به پیام‌رسان بومی، به دو پیام‌رسان هاتگرام و طلاگرام به عنوان پیام‌رسان واسط، مهلتی داده شد تا به خودکفایی برسند؛ همان سیاستی که در صنایع مونتاژ حاکم است.

فیروزآبادی افزود: بر این اساس قرار بود تا آخر آذر ماه این دو پیام‌رسان به خودکفایی برسند و ما بعد از این تاریخ، سیاست حمایتی‌مان را از آنها قطع خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این دو پیام‌رسان بعد از این تاریخ مسدود می‌شوند؟ گفت: پیام‌رسان مسدود نمی‌شود بلکه باید بتواند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهد.

فیروزآبادی درباره عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و اختلافی که هم‌اکنون این وزارتخانه با سازمان صدا و سیما وجود دارد، گفت: جنگ بین وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما به نفع هیچ‌کس نیست و توسعه پلتفرم‌های بومی و استقلال آنها، باید با همت و مشارکت تمامی دست‌اندرکاران این بخش صورت گیرد و این‌گونه دعواها به ضرر مردم است.

وی درباره مصوبه ساماندهی پیام‌رسان‌های بومی که در کمیسیون فرهنگی مجلس در دست بررسی است و موازی‌کاری آن با مصوبه شورای عالی فضای مجازی گفت: باید ببینیم که مجلس در این زمینه چه تصمیمی می‌گیرد اما ما از اینکه سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در حوزه فضای مجازی فعال شوند، استقبال می‌کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی کسب‌ و کارهای دیجیتالی، بر لزوم توسعه این بخش تأکید کرد و افزود: کسب و کارهای نو مستقل از فشارهای بین‌المللی، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و تأکید رئیس‌جمهور نیز بر توسعه کسب و کار و اقتصاد دیجیتالی است.

وی گفت: این مرکز با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها و تبدیل آنها به شرکت‌های متوسط و بزرگ، راه‌اندازی شده است.

فیروزآبادی با بیان اینکه زنجیره اقتصاد دیجیتال، همگرا نیست، گفت: در این حوزه باید به سمتی برویم که رابطه بخش خصوصی با دولت مشخص شود و در نهایت به سالم‌سازی زنجیره اقتصاد دیجیتال برسیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در این بخش شاهد عدم توازن و تناسب هستیم به نحوی که هنوز به سهم یک درصدی از درآمد ICT دنیا نرسیده‌ایم و این بخش نیازمند توسعه است. همچنین ۶۲ درصد از اقتصاد بخش ICT در کشور را اپراتورها در اختیار دارند که این رقم باید به ۳۲ درصد برسد و فعالیت‌های استارت‌آپی جایگزین این بازار شود.




منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار