کد خبر: ۲۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 01
مدت‌ها قبل بود که بحث جدا کردن دستیار دیجیتال کرتانا و جست‌وجو در ویندوز ۱۰ مطرح شد و نشانه‌های این جداسازی، اکنون خود را در آخرین بیلد پیش‌نمایش، بروز کرده است.

به گزارش آی تابناک : در حالی که شکل نهایی هنوز مشخص نشده اما اکنون بهتر می‌توانیم راجع به سناریوها و دلایل این جداسازی صحبت کنیم. چرا مایکروسافت از ابتدا این حرکت را آغاز کرد؟

جواب البته تا حدودی ساده است. این کار به مایکروسافت اجازه می‌دهد هر دو قسمت را بدون این‌که بر روی یکدیگر تاثیر داشته باشند، توسعه دهد. اگر ابتدای عرضه نسخه اول ویندوز ۱۰ را به یاد بیاورید، کرتانا کاملا بر وجهه جست‌وجو غلبه می‌کرد. در واقع نوار جست‌وجو کاملا در اختیار کرتانا قرار داشت. کاربران اصلا این حالت را نمی‌پسندیدند و دوست داشتند که نوار جست‌وجو به صورت سنتی همان نوار جست‌وجو باقی بماند. بنابراین مایکروسافت تلاش کرد تا طی چند به روز رسانی اخیر در ویندوز ۱۰، جست‌وجو را در نوار مخصوص کرتانا به اولویت تبدیل کرده و از کرتانا بودن آن بکاهد.

و البته این رویه به معنای کاهش نفوذ کرتانا در ویندوز ۱۰ بوده است. در طول سال‌های اخیر مایکروسافت تلاش کرده است تا وجهه جست‌وجوی آن کم‌کم بر دستیار دیجیتال بودن آن غالب شده است. دیگر از قسمت‌های events, latest news و یا day at a glance خبری نیست. به نظر می‌رسد دیگر جایی برای کرتانا در نوار جست‌وجو باقی نمانده است.

جدا کردن نهایی تجربه استفاده از کرتانا و جست‌وجو باعث می‌شود مایکروسافت هرکدام از این دو را توسعه داده، بدون آن که یکی سد راه دیگری شود. مایکروسافت می‌تواند برای کاربران تجربه کاربری دستیار صوتی خوبی را بدون آسیب زدن به تجربه جست‌وجو و همچنین یک تجربه کامل جست‌وجو بدون عقب نگاه داشتن دستیار صوتی ایجاد کند. این یک اقدام برد-برد برای همه مخصوصا کسانی که به یک کرتانا توصعه یافته در ویندوز ۱۰ علاقمندند، خواهد بود.

بر همین اساس، مایکروسافت در حال توسعه یک رابط کاربری چت مانند برای کرتانا، درست مشابه، اپلیکیشن این دستیار صوتی در اندروید و آی‌اواس و یا گوگل اسیستنت است. مکالمه‌های حبابی شکل از پیش آماده شده‌ای که برای کاربر در دسترس قرار می‌گیرند و کارتانا بر اساس آن‌ها، مکالمه را با کاربر پیش می‌برد. در حالی که چنین رابط کاربری، تایپ کردن در ارتباط با کرتانا را تقویت خواهد کرد، امکان مکالمه صوتی با دستیار دیجیتال کماکان برقرار خواهد بود.

البته حتی با جدا شدن تجربه جست‌وجو و کرتانا در ویندوز، این دو هنوز قادر به ارتباط با یکدیگر بوده و به عنوان مثال هنوز خواهید توانست، به جست و جوی اسناد از طریق کرتانا پرداخته و یا به دستورهای کوتاه کرتانا از طریق نوار جست‌وجو دسترسی داشته باشید، مثلا با تایپ کلمه Weather، نتایج مربوط به آب و هوا را مشاهده کنید. مایکروسافت همچنین قصد دارد، کرتانا را بیش از پیش، با سایر بخش‌های سیستم عامل ادغام نماید.

این که مایکروسافت چه مسیری را برای کرتانا در نظر خواهد گرفت، امری نامشخص است. در حالی که شما این مقاله را می‌خوانید و بر اساس بیلد‌های پیش نمایش فعلی، به نظر می‌رسد قرار است، رابط کاربری مکالمه محوری را برای این دستیار صوتی داشته باشیم و البته جای کرتانا به اکشن‌سنتر و یا سیستم تِری منتقل خواهد شد. اما تا زمانی که این برنامه‌ها در دست توسعه است، همه چیز ممکن است تغییر کند. حتی ممکن است جدایی جست‌وجو و کرتانا هرگز اتفاق نیفتد اما اتفاق افتادن نهایی آن با عقل جور در می‌آید.

تنها چیزی که قطعی است، مایکروسافت سخت به فکر ایجاد تغییرات در تجربه جست‌وجو و کرتانا در ویندوز ۱۰ است.




منبع :WINDOWS CENTRAL 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار