کد خبر: ۲۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 01
محققان کشور موفق به استفاده از ترکیبات گیاهی ماده موثره صد درصد طبیعی برای تولید دستمال کاغذی های نانویی تجزیه پذیر شدند.
به گزارش آی تابناک : امین محمدی پور فرد مجری طرح دستمال کاغذی های نانویی اظهار کرد: عوامل بیماری زای موجود در محیط اطراف یکی از عمده ترین دلایل تهدید کننده سلامتی به حساب می آیند؛ با توجه به وجود انواع عوامل بیماری زا و آلودگی ها روی سطوح مختلف، نیاز به مواد ضدعفونی کننده بسیار محسوس است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم دسترسی همیشگی به این مواد با استفاده از فناوری موجود در دستمال کاغذی آنتی باکتریال می توان بدون استفاده از مواد ضدعفونی کننده و تنها با شستن دست ها با آب و خشک کردن آنها با دستمال کاغذی حاوی نانوذرات گیاهی، عوامل بیماری زای موجود روی پوست دست را از بین برد.

مجری طرح با بیان اینکه از این رو در صدد برآمدیم تا دستمال کاغذی هایی با فناوری نانو و با استفاده از داروهای گیاهی تولید کنیم، افزود: دستمال های کاغذی تولید شده به این روش از پایداری بیشتری نسبت به دستمال های مرطوب برخوردارند، همچنین به دلیل استفاده از ترکیبات گیاهی، صددرصد طبیعی بوده و در محیط زیست کاملاً تجزیه خواهند شد. آلودگی در محیط باقی نمی گذارند و در تمام شرایط خشک و تر، خواص خود را به صورت پایدار حفظ خواهند کرد.

وی افزود: برای اولین بار در دنیا استفاده از نانوذرات گیاهی به عنوان ماده آنتی میکروبیال جایگزین برای نانوذرات نقره توسط این پروژه در محصولات سلولزی ارائه شده است.

این محقق گفت: با توجه به رویکرد جهانی مصرف محصولات طبیعی-گیاهی، تجزیه پذیری کامل این محصول در محیط زیست و همچنین قیمت تمام شده پایین از جمله مهمترین مزیت های رقابتی در برابر سایر تولیدات سلولزی است.

به گفته وی، نانوذرات نقره اغلب به عنوان عوامل ضد میکروبی بسیار موثر شناخته شده اند که هیچ سمیتی نیز برای پستانداران ایجاد نمی کنند با این حال، برخلاف تصور رایج، مطالعات متعددی اثرات سمی نانوذرات نقره را بر روی کبد موش (BRL۳A) و سلول های عصبی، سلول های اپیتلیال ریه انسان و سلول های بنیادی موش نشان داده است.

وی ادامه داد: نانوذرات نقره همچنین ایجاد سمیت در موجودات آبزی، از جمله مهره داران را نشان می دهد. شواهد قوی وجود دارد که میکروارگانیسم ها و گیاهان قادر به تمرکز نانوذرات نقره هستند که باعث تجمع نقره در زنجیره غذایی می شود که به خودی خود سمیت های دیگر را در پی دارد و با توجه به عدم تجزیه این ماده در طبیعت، نگرانی های جدی را به وجود می آورد.

محمدی پور بیان کرد: ظرفیت تولید بالا بدون محدودیت و تهیه مواد اولیه و نیز امکان طراحی و ساخت خط تولید کاملاً اتوماتیک در داخل کشور از دیگر مزایای این طرح است.

وی در خصوص مزایای این محصول گفت: اثرات آنتی باکتریالی بالا با استفاده از نانوذرات کاملاً گیاهی و ارگانیک، تجزیه پذیری در محیط زیست، پایداری بالا و تحمل شرایط مختلف محیطی بدون کاهش عملکرد، امکان تهیه کلیه مواد اولیه در داخل کشور، امکان ساخت خط تولید کامل با ظرفیت بالا در داخل کشور، امکان ساخت در کارخانه های تولیدکننده دستمال کاغذی با تغییرات بسیار اندک در خط تولید از مزایای این محصول به شمار می رود.

وی تاکید کرد: تولید دستمال  کاغذی های تجزیه پذیر می تواند برای صادرات به سایر کشور ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

این طرح ثبت اختراع شده و در نمایشگاه فناوری نانو ارائه شد.همچنین این طرح مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو  بوده و دارای تاییدیه های آنتی باکتریالی و حساسیت زایی از آزمایشگاههای مورد تایید سازمان غذا و دارو است. 





منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار