کد خبر: ۲۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 01
با گرم شدن تدریجی دما احتمالا افراد بیشتری برای خنک نگه داشتن محیط زندگی‌شان از دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا استفاده خواهند کرد. اما همین تکنولوژی پر مصرف می‌تواند گرمای زمین را تشدید کند. تا حدی که به عقیده‌ی برانسون، ۰.۵ درجه افزایش دمای زمین به علت استفاده از دستگاه تهویه‌ی مطبوع هواست.

به گزارش آی تابناک : جایزه‌ی خنک کننده‌ی جهانی یا Global Cooling Prize مسابقه‌ای است که تلاش می‌کند ایده‌های جدید و بهینه‌تر را برای خنک کردن دنیا تشویق نماید. جایزه‌ی این مسابقات ۳ میلیون دلار خواهد بود.

این مسابقات با پشتیبانی حکومت هند شکل می‌گیرد که شرکای دیگری مثل ریچارد برانسون هم دارد که به عنوان سفیر این مسابقات شناخته شده است. ترتیب دهندگان این مسابقه شدیدا به دنبال تغییر روش‌هایی هستند که امروزه ما برای خنک کردن خانه‌هایمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم. آن‌ها بر این عقیده‌اند که حدود ۱.۲ میلیارد کولر خانگی فعال در خانه‌ها وجود دارد و بهینه‌ترین آن‌ها تنها ۱۴ درصد بهینگی از نظر تئوری را رعایت می‌کنند. به عنوان مثال در حال حاضر چراغ‌های LED موفق شده‌اند تا ۸۹ درصدبهینگی از نظر تئوری را رعایت کنند.

در همین حین، ۳.۳ میلیارد کولر خانگی دیگر احتمالا از امروز تا سال ۲۰۵۰ در خانه‌ها نصب شوند و احتمالا در صورت حفظ روش کنونی، از لحاظ بهینگی پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت. بر اساس ادعای برگزار کنندگان این مسابقه، این موضوع به این دلیل است که در صنعت، به دنبال کاهش قیمت هر واحد از دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع هوا هستند، نه به دنبال کاهش مصرف انرژی آن‌ها در گذر زمان.

بنابراین این مسابقه به دنبال این است تا با اهدای جایزه‌ی این چنینی، بهترین ایده برای اختراع مجدد کولر را تشویق کرده و همچنین راه حلی برای این معضل بزرگ پیدا کند. اگر کسی موفق شود از پس این چالش بر بیاید این جایزه را دریافت خواهد کرد. البته محصول نهایی باید یک سری از استاندارد‌های مشخص شده را با موفقیت پشت سر بگذارد.

کسانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند باید یک تکنولوژی جدید برای تولید کولر ایجاد کنند که بتوانند در خانه‌ها نصب شوند و یک پنجم تاثیر مخرب در تغییرات اقلیمی داشته باشند و هزینه‌ی تمام شده‌ی آن‌ها کمتر از دوبرابر باشد. مصرف انرژی آن نباید بیش از ۷۰۰ وات باشد و نباید به صورت روزانه بیشتر از ۱۴ لیتر آب مصرف کند.

ثبت نام در این مسابقه از یک ماه پیش آغاز شد. شرکت کنندگان باید ایده‌های اولیه‌ی خود را ثبت کنند. تا پایان ماه آگوست (اوایل شهریور) شرکت کننده‌ها می‌بایست جزئیات عملیاتی خود را مشخص کنند. ۱۰ فینالیست ۲۰۰،۰۰۰ دلار دریافت خواهند کرد تا بتوانند نمونه‌ای اولیه از محصولشان را در ماه نوامبر (مهر تا اواسط آبان) تولید کنند. برنده‌ی نهایی در ماه نوامبر یا دسامبر ۲۰۲۰، یک میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید توضیحات ریچارد برانسون درباره‌ی این مسابقات را مشاهده کنید:

منبع : NEW ATLAS 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار