کد خبر: ۲۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 26
زلزله یکی از حوادث طبیعی اما هولناکی است که کشور ما به جهت موقعیت جغرافیایی به شدت با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش آی تابناک : «زلزله‌ای سهمگین کرمانشاه را لرزاند» خبری هولناک و تکان دهنده که سال گذشته کام همه را تلخ کرد و در عین حال وحشت لرزه در مناطق مختلف کشور را به همراه داشت.

زلزله رویدادی طبیعی و به تعبیری دیگر هولناک که ایران به جهت موقعیت جغرافیایی و گسل‌های متعدد همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند و لحظه از آن رهایی ندارد چراکه اغلب اوقات کشور با لرزه‌های کوچک و بزرگ تهدید می‌شود.

زمین لرزه کرمانشاه اولین و حتی آخرین زمین لرزه پر قدرت و با تلفات بالا در کشور نبوده است و سابقه چنین لرزه‌هایی در ایران داشتیم و با وجود گسل‌های فعالی چون زاگرس، کازرون، دنا، میناب، اردل، زردکوه، گسل آغاجاری و گسل مارون لرزه‌های دیگر دور از ذهن نیست.

زلزله؛ رویدادی خفته در دل زمین/ در مواجهه با زمین لرزه چه کنیم؟

رعایت  ساخت و ساز استاندارد برای جلوگیری از بروز خطر جدی در وقوع  زلزله

از ۲۱ آبان ماه ۹۶ تا سالگرد این رویداد به اذعان مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه زلزله شناسی حدود ٢٥٠ پس لرزه با بزرگای ٣ تا ٦ بعد از زلزله ازگله سرپل ذهاب رخ داده است و طبق مطالعات انجام شده تا ۲ سال آینده احتمال بروز پس لرزه در منطقه سر پل ذهاب با بزرگی وجود دارد.

ساخت خانه ها و فضاهای آموزشی در مناطق زلزله زده باید به گونه ای باشد که تاب مقاومت در برابر بروز لرزه های بعدی را داشته باشد  و به گفته استاد تمام پژوهشگاه زلزله شناسی علاوه بر کیفیت بد ساخت، واحدهایی که در سر پل ذهاب آسیب جدی دیدند، روی زمین های کشاورزی ساخته شده بودند و به نظر می رسد، اثر خاک نرم و سطح بالای آب زیرزمینی باعث شده که شدت امواج در سطح زمین بیشتر شده است بنابراین بناها خسارت بیشتری متحمل شوند.

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره احداث مدارس جدید در مناطق زلزله زده گفت: بر اثر زلزله 78 مدرسه تخریبی در کرمانشاه داشتیم و علاوه بر این برخی مدارس این استان هم نیازمند نوسازی و بازسازی بودند که با توجه به این شرایط اکنون با کمک خیرین، ساخت بیش از 200 مدرسه نوساز را در کرمانشاه در دستور کار قرار دادیم یعنی از این فرصت استفاده کردیم تا تمامی مدارس این استان را در شرایط مطلوبی در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و برای این منظور حدود 50 میلیارد تومان از محل نوسازی مدارس استفاده شد.

بنابر نظر کارشناسان در حوزه زلزله شناسی با توجه به بروز زلزله‌های شدیدی که در ایران رخ می‌دهد، بیش از ۸۰ درصد شهر‌های ایران در معرض خطر هستند.

زلزله؛ رویدادی خفته در دل زمین/ در مواجهه با زمین لرزه چه کنیم؟

در مواجهه با زمین لرزه چه کنیم؟

با توجه به اینکه پیش بینی زمان رخداد زلزله درشرایط فعلی غیرممکن است، بنابراین  تنهاراه کاهش خسارت جانی ومالی  رعایت اصول ایمنی است بر همین اساس شناسایی پناهگاه های مطمئن و آماده بودن کیف کمک های اولیه  ضرورت دارد.

اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، می‌توانید جان خود و بستگانتان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عکس العمل سریع و مناسب نجات دهید. بنابراین لازم است که نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

باید در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.

باید در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سرخود را با بازوان خود گرفته اید حرکت کنید.

از پله ها یا آسانسور استفاده نکنید.

اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در کریدور هستید به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با کف دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

اگر در اداره یا محل کار هستید رعایت نکات زیر در کاهش خسارات کمک کننده است:

از پنجره ها و فایلهایی (کمدهایی) که در محل خود محکم نشده اند، دور شوند.

از منابع تامین الکتریسیته [ پستهای الکتریکی یا کابلهای فشار قوی ] که احتمال حرکت، تخریب یا سقوط دارند، دور شوند.

از منابع خطر و یا محلهای قابل اشتعال دور شوند.

نباید به سمت کریدورها یا خروجی‌های اضطراری هجوم ببرند.

نباید از پله ها یا آسانسور استفاده کنند.

سریعا در مکانهای ایمن ساختمان از جمله چارچوب دربها و یا زیر میزهای کار، پناه بگیرند.

زلزله؛ رویدادی خفته در دل زمین/ در مواجهه با زمین لرزه چه کنیم؟

چرا اغلب زلزله ها شب‌ها رخ می‌دهد؟

زلزله بر اثر آزاد شدن انرژی درونی زمین بروز می کند و در این پدیده جاذبه گرانشی بین ماه و خورشید نقش تحریک کننده دارد و وقوع زمین لرزه ها در کشور که اغلب شب ها هم شاهد آن هستیم کاملاً تابعی از فشار کشش گرانشی بین ماه و خورشید است.

بررسی ها‌ی انجام شده نشان می‌دهند که بنابر ساعات وقوع زلزله حداکثر و حداقل نیروی گرانشی ایجاد شده در اثر کشش بین ماه و خورشید، عمدتاً زلزله‌ها ۲ ساعت قبل و یا ۲ ساعت بعد از حداکثر یا حداقل مقدار کشش گرانش بین ماه و خورشید اتفاق می‌افتند.

زلزله؛ رویدادی خفته در دل زمین/ در مواجهه با زمین لرزه چه کنیم؟

به هر روی و بنا بر نظر کارشناسان در حوزه زلزله شناسی با توجه به بروز زلزله های شدیدی که در ایران رخ می دهد، بیش از ۸۰ درصد شهرهای ایران در معرض خطر هستند لذا امادگی در برابر وقوع زمین لرزه و افزایش تاب آوری در برابر این حادثه ضرورت پیدا می کند.




منبع :باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار