کد خبر: ۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 24
بر مبنای گزارشی که بنیاد امنیتیِ ProofPoint منتشر کرده است، کاربران بیش از دو میلیارد نرم افزار اندروید دانلود کرده اند که به قصد سرقت داده ها طراحی شده بودند؛ در حالی که بخش های بزرگی از تشکیلات اقتصادی بزرگ، نرم‌افزارهای iOS مخرب را در خود جای داده اند.

حامد عسگری-آی‌تابناک: بر مبنای گزارشی که بنیاد امنیتیِ
ProofPoint منتشر کرده است، کاربران بیش از دو میلیارد نرم افزار اندروید دانلود کرده اند که به قصد سرقت داده ها طراحی شده بودند؛ در حالی که بخش های بزرگی از تشکیلات اقتصادی بزرگ، نرم‌افزارهای iOS مخرب را در خود جای داده اند.

این شرکت حدود 12000 نرم‌افزار مخرب شناسایی کرده است که در بازارهای «مجاز» اندروید قرار داده شده بودند و شامل کدهایی برای سرقت اطلاعات، ایجادِ «درب پشتی» و یا اعمال مخرب مشابه بوده‌اند. بنا بر متن این گزارش، «نرم‌افزارهای مخرب موبایل دیگر موضوعاتی حاشیه‌ای نیستند، بلکه تهدیداتی از دنیای واقعی هستند... تحلیل های ما از بازارهای نرم‌افزار مجاز اندروید، وجود بیش از 12000 برنامۀ مخرب موبایل را فاش کرده است که قابلیت دزدیدن اطلاعات، ایجاد درب های پشتی و کارکردهای دیگر را دارند؛ و برآورد شده این نرم‌افزارها بیش از 2 میلیارد بار دانلود شده اند

این شرکت همچنین گزارش داده است که به شکل شگفت انگیزی، بیش از 40 درصد از شرکت‌ها و کسب و کارها از سیستم‌های موبایلی استفاده می‌کنند که شامل دستگاه‌های اپل حاوی برنامه های مخرب هستند. این تنها شامل گوشی‌هایی که جیل‌برک شده‌اند نیست؛ بلکه ممکن است از ساز و کارهای مدیریتیِ کاربر-بنیاد (user-initiated) و تکنیک‌های اجرای موازی (side-load techniques) استفاده کنند. به گفتۀ این شرکت، کسانی که بر روی دستگاه‌های موبایل سازمانی خود نرم‌افزارهایی را نصب می کنند که از بازارهای قلابیِ DarkSideLoader دانلود شده است و در این مسیر، هشدارهای امنیتی متعدد را پشت سر می‌گذارند، چهار برابر بیشتر امکان دارد که قربانی چنین بدافزارهایی شوند.

این آمار و اطلاعات نتایجی را آشکار می‌کند که بر خلاف تصور عمومی از امنیت بالای اپل است؛ امنیتی که کارشناسان معتقد بودند اپل به واسطۀ ساز و کار محدود و منسجم مدیریت بازار نرم‌افزار و نصب برنامه‌ها فراهم کرده است.

این در حالی است که کاربران سیستم عامل اندروید، محصول گوگل، قادر هستند تا با انتخاب سادۀ چند گزینه در تنظیمات خود، برنامه هایی را از هر منبع، خواه مطمئن و یا نامطمئن، نصب نمایند. با وجود اینکه نسخه‌های بالاتر اندروید، از 6.0 به بعد، امکان نصب نرم‌افزارهای مشکوک را محدودتر کرده است، اما بسیاری از کاربران این سیستم عامل، حدود 34 درصد، از نسخه‌های پایین‌تر مانند 4.4 KitKat استفاده می‌کنند که چنین تمهیداتی را در خود ندارد.

پیش از این، شرکت امنیتی روسیِ کسپراسکای (Kaspersky) نیز آمار مشابهی را منتشر کرده و نشان داده بود که سال گذشته، 94344 نفر قربانیِ نصب باج‌افزار (ransomware نرم افزارهای مخربی که پس از نصب، از دسترسی کاربر به بخش های مختلف گوشی خود جلوگیری میکنند و از این طریق، از او اخاذی می‌نمایند.) بر روی دستگاه های خود شده‌اند. این تقریباً پنج برابر بیشتر از آمار سال 2014 بوده است. وضعیت مشابهی هم در مورد تروژان‌های مربوط به نرم‌افزارهای عملیات بانکی وجود داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار