کد خبر: ۲۰۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 24
در حالیکه روز جمعه قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شود، شایعه هایی در برخی رسانه های داخلی و خارجی و به ویژه شبکه های اجتماعی مبنی بر قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی مجازی و موبایلی منتشر شده است.

در حالیکه روز جمعه قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شود، شایعه هایی در برخی رسانه های داخلی و خارجی و به ویژه شبکه های اجتماعی مبنی بر قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی مجازی و موبایلی منتشر شده است.

به گزارش «آی تابناک» طی روزهای گذشته برخی از کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه در توییتر با انتشار پیام هایی در مورد بروز اختلال در شبکه اینترنت کشور در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات در ایران، شایعاتی مبنی بر قطعی گسترده اینترنت و فیلترینگ شبکه های مجازی در روز انتخابات را مطرح کرده اند.

شایعه قطع اینترنت در روز انتخابات در حالی قوت گرفته است که انتشار پیام هایی از سوی برخی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور مبنی بر بروز اختلالات موقتی در ارتباط اینترنتی مشترکان، این حدس و گمان را به وجود آورده است که همه این اختلالات عمدی بوده و قرار است به شکل سازمان دهی شده ای در روز انتخابات اینترنت کشور به شکل سراسر قطع شود.

شایعه قطعی اینترنت و فیلتر شبکه های اجتماعی در روز انتخابات


در همین حال برخی رسانه های فارسی زبان خارجی نیز با پرداختن به موضوع این پیام ها و مطالب کاربران در شبکه های اجتماعی مانند توییتر گزارشاتی در مورد احتمال قطع اینترنت در روز انتخابات منتشر کرده و به این شایعه ها قوت داده اند.

ازجمله صدای آمریکا طی گزارشی سعی کرده است با اشاره به این شایعه ها از یک سو و تاثیر شبکه های مجازی در تحرکات انتخاباتی برخی جناح های سیاسی نظیر اصلاح طلبان اینگونه القا کند که این قطعی اینترنت عامدانه خواهد بود.

این همه در حالی است که چندی پیش نیز برخی رسانه های داخلی و خارجی از احتمال فیلتر شده نرم افزار پیام رسان تلگرام خبر دادند که اکنون به شکل گسترده از سوی کاربران ایرانی مورد استفاده قرار گرفته و به یکی از مهمترین ابزارهای مجازی در راستای اطلاع رسانی، تبلیغات و مانورهای انتخاباتی تبدیل شده است.

بر اساس این گزارشها گفته شد که موافقان فیلترینگ تلگرام با این استدلال که «تبلیغات انتخاباتی ۲۴ قبل از زمان آغاز اخذ رای و در روز انتخابات ممنوع است اما هیچ کنترل و نظارتی بر روی تبلیغات نامزدها در شبکه های اجتماعی تا لحظه آخر انتخابات وجود ندارد» خواستار قطع تلگرام هستند. بر همین اساس احتمال اختلال در این شبکه پیام رسان مطرح شده بود.

اما هیچ سند و مدرک مشخص و استناد دقیقی مبنی بر برنامه ریزی برای قطع اینترنت و اختلال در شبکه های اجتماعی در روزهای منتهی به انتخابات و همچنین روز انتخابات وجود ندارد. آنچه به عنوان مدارک و سند های مربوط به این شایعه در دست است همگی مربوط به برخی پیام های ارسالی به ویژه در شبکه توییتر است و به غیر از آن در این خصوص مطلب دیگری در دست نیست.

از سوی دیگر شایعه فیلترینگ تلگرام در روز انتخابات چندی پیش از سوی مقامات وزارت ارتباطات به شدت تکذیب شد. روز گذشته یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: هیچ برنامه‌ای برای قطع و یا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی طراحی نشده است و اخبار منتشر شده در این باره صحت ندارد.

این مقام آگاه تاکید کرد که اخباری که در این باره منتشر می‌شود بیشتر بر پایه حدس و گمان و شایعه است و واقعیت ندارد. همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات اخیرا در این مورد اظهار نظر کرده است و بیان کرده: هرگز نگفته‌ام که دولت قصد دارد اینستاگرام یا تلگرام را فیلتر کند. واعظی تاکید کرده که فیلترینگ به طور کلی در سیاست این وزارتخانه جایگاهی ندارد.

در حالی که گستردگی استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی در کشور منجر به تغییر ماهیت اساسی فضای سیاسی انتخابات در ایران شده است، این موضوع به همراه خود مسائل حاشیه ای را نیز به دنبال آورده است. اکنون اینترنت و فضای مجازی تا حدی در بدنه اجتماعی و سیاسی کشور نفوذ کرده است که مساولی مانند رصد فعالیت های انتخاباتی در فضای مجازی و بحث برگزاری الکترونیکی انتخابات به یکی از مباحث اصلی مربوط به انتخابات در ایران تبدیل شده است.

بر همین اساس است که شایعه های اینچنینی در مورد ایجاد اختلال در اینترنت و فیلتر شبکه های پیام رسان از سوی برخی کاربران در شبکه های اجتماعی مطرح شده است. شایعه هایی که گویا سرعت انتشار و گستردگی آنها نیز در واپسین روزهای منتهی به انتخابات افزایش نیز یافته است.

قطعی و اختلال اینترنت در ایران البته موضوع بی سابقه ای نیست و در بسیاری از موارد ضعف زیر ساخت های ارتباطی یا بروز برخی اتفاقات، منجر به اختلالات مقطعی در اینترنت کشور شده است. اما اما گویا مصادف شدن این اتفاقات سابقه دار با انتخابات منجر به بروز برخی حاشیه ها و شایعات بی اساس شده است.

آنچه اکنون مهم به نظر میرسد این است که مسئولان وزارت ارتباطات در مورد این شایعه ها مواضع محکمی اتخاذ کنند و شرکت های اینترنتی نیز با همکاری زیر ساخت اقدام به رفع سریع مشکلات اینترنت کاربران و جلوگیری از بروز اختلالات کرده تا فضای روزهای قبل از برگزاری انتخابات را آرم کنند و به حاشیه سازی های اینگونه پایان دهند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
0
0
شایعه چیه، روز انتخابات تا ساعت 12 شب اینترنت و خطوط موبایل همه چی قطع بود....
من ایرانشهر هستم، استان سیستان و بلوچستان
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
برای ما که قطع نشد هیچ،تمام سایت های فیلتر هم راحت باز میشد!
فیلترینگ رو برداشتن ولی از اون روز به بعد یهو همه ی فیلترشکن ها از کار افتادن،هیچکدوم وصل نمیشه.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار