کد خبر: ۲۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 07
هواپیمایی فوق العاده قدرتمند درآینده‌ای نه چندان دور بدون ایجاد آلودگی صوتی می‌تواند دیوار صوتی را بشکند و مسافران را درکوتاه‌ترین زمان از مبدا به مقصد برساند.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند آزمایش موتور‌های هواپیمای فوق پیشرفته زِبَرصوت بی صدای تولید خود را که می‌تواند فاصله لندن تا نیویورک را درعرض سه ساعت طی کند، آغاز کرده اند.


یکی از تفاوت‌های این هواپیما که فرزند هواپیمای زِبَرصوت کنکورد به حساب می‌آید، تولید نکردن آلودگی صوتی شدید درآسمان درزمان پرواز است.

یکی از دلایل شکست پروژه کنکورد، آلودگی صوتی شدید بود که درآسمان ایجاد می‌کرد. سرعت هواپیمای درحال ساخت ناسا حدود یک هزارو ۷۷۰ کیلومتر درساعت است.

اکنون هواپیما‌های شکاری وجنگنده می‌توانند دیوار صوتی را شکسته و صدای انفجاردرزمان حرکت با سرعت بالا ایجاد کنند.


محققان ناسا درحال بررسی صدای موتور این هواپیما با صدای موتور جنگنده F۱۸ هستند تا صدای دو موتور به وسیله داوطلبان ارزیابی و آلودگی صوتی ایجاد شده مشخص شود.

این جت مسافربری صدایی بسیار کم دارد و برای آزمایش بی صدا بودن آن حدود ۵۰۰ نفر درشهر تگزاس آمریکا استخدام شده اند تا هرگونه آلودگی صوتی شدید موتور این هواپیما (F / A-۱۸ Hornet) را شنود و اعلام کنند.

این هواپیما به نام (the X-۵۹ Quiet Supersonic Transport) یا (QueSST) نام گذاری شده است و درمرحله آزمایش برای پرواز و بررسی عملکرد موتورهایش قراردارد.


ساخت این هواپیما ۱۵ سال پس از بازنشستگی کنکورد انجام شده است و می‌تواند درکوتاه‌ترین زمان مسافران را از منطقه‌ای درجهان به منطقه دیگر برساند.

سروصدای زِبَرصوت می‌تواند صدایی شبیه به انفجار وبسیاربلند داشته باشد و متفاوت از صدای پرواز هواپیما‌های مسافربری و مشابه صدای شکستن دیوارصوتی به وسیله هواپیما‌های جنگی است.


دانشمندان ناسا برای ارزیابی سروصدای تولیدی از موتور‌های هواپیمای زِبَرصوت خود به نام X-۵۹ حسگر‌هایی برروی زمین نصب کرده اند و سروصدای تولیدی از هواپیما را ارزیابی می‌کنند. درکنار این موضوع دانشمندان ناسا به بررسی و دریافت فرم‌های نظر سنجی از داوطلبان نیز پرداخته اند.

ساخت این هواپیما به وسیله ناسا درهمکاری با شرکت لاکهید مارتین انجام شده که سازنده انواع هواپیما‌ها به ویژه هواپیما‌های جنگی سری F است.


به گفته کارشناسان هواپیمای زِبَرصوت ناسا درسال ۲۰۲۲ پس از اتمام آزمایش‌ها اولین پرواز تجاری خود را انجام خواهد داد.

محققان ناسا برای جلوگیری از ایجاد صدای انفجار ناشی از شکستن دیوار صوتی دراین هواپیما از سیستمی ویژه استفاده کرده اند که مانع از ایجاد شوک امواج هوا درزمان پرواز و ایجاد آلودگی صوتی برای انسان‌ها می‌شود.

منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار