کد خبر: ۲۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 31
کاوشگر فوق پیشرفته پارکر درمسیرخود به سوی ستاره سوزان خورشید به سرعتی قابل توجه دست یافته است و به زودی درمعرض شدید‌ترین تشعشع‌ها از سوی این ستاره قرار می‌گیرد.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان اعلام کرده اند کاوشگر فضایی پارکر (Parker Solar Probe) درمسیر ماموریت خود قرار دارد و رفته رفته به ستاره خورشید نزدیک می‌شود.

کارشناسان اعلام کرده اند سرعت بالای کاوشگر پارکر آن را به سریع‌ترین شی دست ساخته انسان تبدیل کرده است و با سرعت بیش از ۲۴۶۹۶۰.۲۷۴۲ کیلومتر درساعت (به گفته محققان دانشگاه جان هاپکیز و آژانس فضایی آمریکا، NASA) به سوی ستاره خورشید درحرکت است.

اکنون دو ماه و نیم از پرتاب کاوشگر پارکر به سوی خورشید می‌گذارد و به گفته کارشناسان درتاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸، این فضاپیمای بدون سرنشین به فاصله (۴۲.۷۳) میلیون کیلومتری از سطح خورشید رسیده است.


پیش‌تر درسال ۱۹۷۶، فضاپیمای آلمانی-آمریکایی (Helios ۲) به فاصله (۲۴۶، ۹۶۰ کیلومتر / ساعت) از ستاره خورشید دست یافته بود.

کارشناسان تخمین می‌زنند درصورت موفقیت ادامه ماموریت پارکر در نزدیک شدن به سوی ستاره خورشید، این کاوشگر درسال ۲۰۲۴ به فاصله ۶.۱۶ میلیون کیلومتری از خورشید برسد.

سرعت بالای حرکت کاوشگر پارکر با استفاده از فناوری شبکه فضایی عمیق (DSN) ناسا اندازه گیری شده است که سیگنال‌های رادیویی را به فضاپیما ارسال و پس از آن زمان بازگشت به زمین را محاسبه می‌کند.

تیم پژوهشی با بررسی عامل هایی، چون زمان بازگشت و دگرگونی داپلر موقعیت و سرعت حرکت کاوشگر را اندازه گیری می‌کنند.


کارشناسان اعلام کرده اند درتاریخ ۵ نوامبر سال جاری درساعت ۱۰:۲۸ دقیقه بعدازظهری چالشی بزرگ پیش روی کاوشگر پارکر خواهد بود، زمانی که به فاصله‌ای از ستاره خورشید می‌رسد که حرارت و تابش شدیدی از آن دریافت خواهد کرد که تاکنون هیچ کاوشگر فضایی آن را تحمل نکرده است.

هدف از پرتاب کاوشگر پارکر، شناسایی بهتر ستاره خورشید و اثرگذاری آن برروی سیاره‌های منظومه شمسی به ویژه زمین است.

منبع:newatlas

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار