کد خبر: ۲۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 25
درگیر شدن با مشکلات اتومبیل ها کاری بسیار زمانبر و البته تخصصی است. معمولا همه ما در صورت بروز کوچکترین مشکل در خودرو با تعمیرکار تماس خواهیم گرفت و به دلیل پیچیدگی های فنی خود را با قطعات درگیر نمی کنیم.

به گزارش آی تابناک : اما مواردی هم وجود دارند که می توان به راحتی از آنها سر در آورد و به تدریج به یک "فنی کار" در امر خودرو تبدیل شد. یکی از این موارد که تقریبا برای هر راننده ای هم اتفاق می افتد، کار نکردن خودرو، بخشی از آن و یا حتی روشن نشدن کلی اتومبیل به دلیل نقص در سیستم برق رسانی و خود باتری است. خوشبختانه سر در آوردن از عملکرد باتری ماشین چندان پیچیده نیست و می تواند شروع مناسبی برای حرفه ای شدن در تعمیر خودرو باشد.

اگر احساس می کنید باتری خودروی شما با مشکل مواجه شده و حالا تصمیم دارید سالم بودن آن را آزمایش کنید به ابزار مناسب این کار نیاز دارید. در این مورد خاص تنها وسیله تخصصی ضروری یک مولتی متر است. مولتی متر یک ابزار اندازه گیری است که به سادگی چندین وظیفه را برای شما انجام می دهد. یک مولتی متر معمولی می تواند ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه گیری کرده و نمایش دهد. معمولا مولتی متر ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار وجود دارند که مدل دیجیتال با تنظیم عملکرد دلخواه و اندازه گیری عدد را بر روی صفحه نمایش می دهد و مدل های آنالوگ همین کار را با چرخ دنده و عقربه به صورتی مکانیکی انجام می دهند. مولتی مترها چندان گران قیمت نیستند و حتی در شرایط فعلی هم می توانید با قیمتی در حدود 50 هزار تومان یکی از آنها را تهیه کنید.

گام بعدی پیدا کردن باتری است. احتمالا هیچکس با پیدا کردن باتری ماشین مشکلی ندارد و در بدترین شرایط می توان با برداشتن یک سرپوش مستطیلی شکل به باتری دسترسی پیدا کرد. ابتدا اطمینان پیدا کنید که ماشین خاموش است و بعد درپوش های پلاستیکی روی پایانه های باتری را جدا کنید تا به بخش فلزی آنها برای انجام مرحله بعدی دسترسی داشته باشید.

حالا نوبت استفاده از مولتی متر است. دستگاه را روی حالت DC Voltage قرار دهید. مولتی متر دو سیم رنگی دارد که باید سیم مشکی رنگ را به پایانه منفی باتری و سیم قرمز را به پایانه مثبت متصل کنید. پس از چند ثانیه روی مولتی متر عددی نمایش داده می شود که تقریبا مطابق جدول زیر می توانید از آن نتیجه گیری کنید:

عدد ولتاژ

میزان شارژ باتری

12.66 و بیشتر

100%

12.45 ولت

75%

12.24 ولت

50%

12.06 ولت

25%

11.289 ولت

0%

 

اگر عدد نمایش داده شده روی مولتی متر میزان شارژ باتری شما را بیشتر از 75% تخمین میزند باید مشکل را از جای دیگری به جز باتری پیگیری کنید و در غیر این صورت بسته به مدت زمان عمر باتری باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید.




منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار