کد خبر: ۲۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 21
محققان متوجه شدند فیبرهای کربنی که در بدنه خودرو به کار می روند، قابلیت ذخیره انرژی دارند. با استفاده از این قابلیت وزن خودروهای نسل آتی ۵۰ درصد کاهش می یابد.
به گزارش آی تابناک : در بسیاری از خودروها از فیبر کربنی استفاده می شود تا وسیله نقلیه قدرتمندتر و سبکتر شود. اما تحقیقات نشان داده این پنل ها قابلیت ذخیره انرژی را نیز دارند.

 دانشمندان متوجه شده اند ماده بسیار قدرتمند می تواند به طور مستقیم انرژی را ذخیره و احتمالا طراحی خودروهای الکتریکی آینده را دگرگون کند. اگر این فناوری به طور تجاری قابل دسترسی شود، تولیدکنندگان می توانند از شر باتری های سنگین در خودرو خلاص شوند و درنتیجه وزن خودروهای آتی نصف خواهد شد.

لیف آسپ یکی از استادان مکانیک رایانشی و مواد در دانشگاه فناوری چالمرز می گوید: به این ترتیب بدنه خودرو به عنوان یک باتری عمل می کند. می توان از فیبر کربنی برای مقاصدی مانند برداشت انرژی جنبشی برای به کارگیری حسگرها یا رسانایی انرژی اطلاعات استفاده کرد. در این وضعیت وزن بدنه خودرو ۵۰ درصد کمتر می شود.

برای این منظور محققان قابلیت ذخیره الکتریسیته در ساختارهای مختلف فیبر کربنی را بررسی کردند. آنها متوجه شدند نمونه هایی که کریستال های ریزی در خود دارند، قابلیت های الکترومکانیکی خوبی دارند و می توانند به عنوان الکترود در یک باتری لیتیوم یونی کار کنند اما چندان قدرتمند نیستند.  

به گفته آسپ کاهش خشکی فیبر کربنی مشکل زیاد مهمی نیست زیرا قابلیت های الکتریکی آن همچنان بیشتر از فولاد است. کاهش سختی فیبرکربنی برای بسیاری از مصارف مانند خودروها چندان مشکل ساز نیست. این در حالی است که هم اکنون در بازار کامپوزیت های فیبرکربنی گرانقیمتی وجود دارد که برای استفاده در هواپیما ساخته شده اند. بنابراین تولیدکنندگان فیبر کربن با توجه به این نکته می توانند کارایی این ماده را افزایش دهند.




منبع : دیلی میل 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار