تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 21
رییس سازمان فضایی ایران از نصب بالن‌های اینترنتی در مرزهای "شلمچه"، "چزابه" و "مهران" خبر داد و گفت: علاوه بر آن به منظور ایجاد ارتباطات پایدار، خدمات ماهواره‌ای برای نیروهای امدادی هلال احمر ایجاد خواهد شد.

به گزارش آی تابناک : دکتر مرتضی براری با اشاره به خیل عظیم در پیاده‌وری اربعین، افزود: با توجه به اینکه جمعیت زیادی در پیاده‌روی اربعین در مرزهای ایران و عراق حضور دارند، از این رو ممکن است آنتن‌های BTS های موجود در منطقه نتواند پاسخگوی نیازهای ارتباطی زائران باشد.

وی ادامه داد: از این رو از این رو پژوهشگاه فضایی بالن‌های اینترنتی را ساخته است که می‌تواند تا شعاع‌های خاصی سرویس‌های مورد نیاز Wi-FI‌ رائران را تامین می‌کند.

براری با تاکید بر اینکه در پیاده‌روی اربعین سال جاری نیز قرار است این بالن‌ها در مناطق مرزی میان ایران و عراق نصب شوند، ادامه داد: این بالن‌ها در مناطق مرزی مانند "مهران"، "شلمچه" و "چزابه" نصب خواهند شد.

رییس سازمان فضایی با بیان اینکه این بالن‌ها توسط شرکت‌های داخلی و با همکاری پژوهشگاه فضایی طراحی و ساخته شده‌اند، ادامه داد: این دستاورد بیانگر بستر مناسب فضا پایه است؛ چراکه در این خدمت از ظرفیت بالن‌های اینترنت شبکه ارتباطی مورد نیاز ایجاد خواهد شد.

وی همچنین از ایجاد ارتباط ماهواره‌ای برای نیروهای هلال احمر در ایام اربعین حسینی خبر داد و یادآور شد: در ایام اربعین از طریق ایران 121 ارتباط میان هلال احمر و نیروهای امدادی برقرار می‌شود تا در صورت بروز مشکلی، در ارتباطات نیروهای امدادی خللی وارد نشود.

رییس سازمان فضایی ادامه داد: در صورتی که آنتن‌های BTS‌ها قطع شد، نیروهای امداد می‌توانند از طریق ماهواره بی‌سیم ارتباطات خود را حفظ کنند.

به گفته وی این خدمات در حوزه امداد پزشکی است که ارتباطات آن از طریق سازمان فضایی برقرار می‌شود.

پروژه بالن فضایی در دو نوع "مقید" و "نامقید" تعریف می‌شود. بالن‌های "مقید" به صورت محلی و منطقه‌ای و در اماکنی که تجمع زیاد است و یا در مواقع بحران که در آن نقطه امکان فعال‌سازی سیستم‌های زمینی مخابراتی وجود نداشته باشد، کاربرد دارد. بالن فضایی مقید به صورت مقطعی به فضا پرتاب می‌شود و پس از اتمام کار به زمین هدایت می‌شود. به این ترتیب در هر لحظه امکان بالا فرستادن و مجددا به پایین آوردن بالن مقید وجود دارد.

بالن‌های فضایی "نامقید" نیز در لایه استراتسفر جو زمین قرار می‌گیرند و رها می‌شوند. 

بالن فضایی ساخته شده در کشور از نوع "مقید" و دارای یک محموله مخابراتی است و اینترنت را از نطقه‌ای در فاصله 20 تا 30 کیلومتری خود می‌گیرد و در محدوده خاص مدنظر، خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهد. بالن مقید فضایی در ارتفاع پایین و در فاصله بین 300 تا 700 متری از سطح زمین قرار می‌گیرد.

در این پروژه یک فرستنده رادیویی در یکی از شهرهای مرزی مانند مهران مستقر و بالن نیز در منطقه مرزی نصب می‌شود. پهنای باند دریافتی از زیرساخت توسط فرستنده به بالن ارسال خواهد شد و در دایره‌ای در منطقه پایین دست بالن اینترنت Wi-Fi رایگان و بدون پسورد ارائه می‌دهد.

در صورت بروز رخدادهای جوی از جمله وزش باد شدید یا رخداد خاص مانند قرار داشتن در مسیر بالگرد، این بالن‌ها به صورت موقت پایین آورده می‌شود و مجددا در مدار قرار می‌گیرد.

این بالن که با نام "سامانه بام 2" نامیده می‌شود، از فناوری 4G-LTE برای ارتباط با کاربران استفاده می‌کند که در آن ضمن افزایش چشمگیر در محدوده پوشش، از حدود یک کیلومتر به 10 کیلومتر، تعداد کاربران و نرخ داده قابل انتقال نیز چند برابر شده است. این بالن در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

بالنی که خدمات اینترنتی را برای زئران سال گذشته تامین کرد

در واقع بالن بام 2، در پی موفقیت عملکرد بالن اینترنتی بام 1 در مراسم اربعین سال قبل در مرز مهران و کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده زلزله غرب کشور ساخته شده است. 


منبع : ایسنا 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار