کد خبر: ۲۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 18
فرود اجباری فضانوردان راهی ایستگاه فضایی بین المللی، کارشناسان را با چالشی بسیار جدی درباره وضعیت سلامت فضانوردان مستقر در این ایستگاه روبرو کرده است.

به گزارش آی تابناک : پس از بروز نقص فنی درپرتاب موشک سایوز (MS-۱۰) روسی درتاریخ ۱۰ اکتبر سال جاری کارشناسان اعلام کرده اند تا زمان شناسایی علت دقیق بروز مشکل درپرتاب سفینه امکان پرتاب جدیدی وجود ندارد.

سه فضانوردی که در حال حاضر درایستگاه فضایی بین المللی کنونی مستقر هستند می توانند تا ماه ژانویه ۲۰۱۹ در این مکان باقی بمانند. هرچند مواد خوراکی به اندازه کافی در ایستگاه وجود دارد، اما باتری‌های موجود درکپسول فضایی سایوز که به بدنه ایستگاه فضایی متصل است به تدریج ضعیف و خاموش می‌شود.


اگرچه ناسا قرارداد‌هایی با شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ برای ساخت موشک فضایی و حمل و نقل فضانوردان از زمین به ایستگاه فضایی و بالعکس بسته است اما بنا بر اعلام این شرکت‌ها، نسخه نهایی موشک‌های آن‌ها تا سال ۲۰۲۰ تولید نخواهد شد.

دانشمندان ناسا همچنین به آموزش نیروی انسانی برای کار با تجهیزات و بررسی و آزمایش موشک‌های ساخت این 2 شرکت نیاز دارد که البته فرآیندی زمان براست.

برخی تصاویر از لحظه فرود کپسول سایوز درزمین نشان می‌دهد که بدنه آن دچار آسیب دیدگی شده است.


کپسول سایوزی که اکنون به بدنه ایستگاه فضایی متصل است پس از ۲۰۰ روز شارژ باتری‌های خود را ازدست می‌دهد و به این ترتیب محدودیت زمانی بسیار جدی برای بازگشت فضانوردان پیش روی است.

کارشناسان اعلام کرده اند درحالت تنوری حتی درصورت تَرک تمامی فضانوردان از ایستگاه فضایی، تجهیزات موجود درآن به شیوه‌ای برنامه ریزی شده است که بدون نیاز به حضور انسان، به فعالیت‌های خود ادامه داده و در مدار دور زمین پرواز کنند.


کارشناسان اعتقاد دارند باید حتی یک فضانورد برای رسیدگی به کار‌ها و نیز دلایل ایمنی درایستگاه فضایی حضور داشته باشد ور‌ها کردن گرانقیمت‌ترین وسیله دست ساخته بشر به قیمت ۱۰۰ میلیارد دلار در فضا کاری پر مخاطره است.

بنا بر قرارداد‌های بین المللی، تا زمان مشخص شدن دقیق علت شکست پروژه پرتاب سایوز، آمریکا و روسیه نمی‌توانند فضانورد به ایستگاه فضایی ارسال کنند.


از سال ۲۰۱۱ تا کنون کپسول‌های سایوز، تنها راه بازگرداندن فضانوردان به زمین از ایستگاه فضایی بین المللی بوده است.

در هنگام آخرین پرتاب سایوز زمانی که موشک درفاصل ۷۵۶۳ کیلومتری از زمین و درثانیه ۱۱۹ حرکت خود بود،‌ دوفضانورد آمریکایی وروس، پس از دریافت پیام از واحد کنترل زمین، سیستم اضطراری را فعال کردند،‌ این کار سبب جداسازی کپسول از موشک و فرود ایمن آن‌ها به زمین شد.

راه اندازی کپسول سایوز بعدی برای انتقال سه خدمه جدید به ایستگاه فضایی بین المللی برای ۲۰ دسامبر سال جاری برنامه ریزی شده بود.

دو فضانورد آلکسی اووشینن (Aleksey Ovchinin) و نیک هاوگ (Nick Hague) پس از فرود به زمین، برای بررسی وضعیت سلامت تحت آزمایش‌های مختلف  قرارگرفتند.


بطور میانگین در هر 6 ماه از سال ، ۵ یا ۶ فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند. این ایستگاه از سال ۲۰۰۰ تاکنون مرتب تحت نوسازی و افزوده شدن تجهیزات رایانه‌ای جدید قرار گرفته است، در این میان درصورتی که تمامی فضانوردان بخواهند ایستگاه را ترک کنند و سوار بر کپسول سایوز باشند، عملیات جداسازی در ایستگاه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

در دهه‌های گذشته ناسا برای بازگرداندن فضانوردان خود به زمین از شاتل فضایی استفاده می‌کرد اما آمریکایی‌ها  با بازنشستگی شاتل درسال‌های اخیر، ده‌ها میلیون دلار برای بازگرداندن فضانوردان با استفاده از کپسول فضایی سایوز هزینه کرده اند.


کارشناسان روسی با تشکیل کمیته‌ای به بررسی علت سانحه نقص فنی و فرود اجباری کپسول فضایی سایوز مشغول شده اند که نتیجه‌های آن درروز‌های آینده مشخص می‌شود.


منبع:dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار