کد خبر: ۱۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 18
به دنبال آب شدن سریع یخ‌های قطب شمال، دانشمندان دست به اجرای پروژه‌ای گرانقیمت برای پیگیری و رصد این روند مخرب زدند.

به گزارش آی تابناک : محققان ناسا، ۱۵ سپتامبر سال جاری، ماهواره‌ای از نوعی دلتا دو (Delta II rocket) برای بررسی یخ‌های کره زمین  به فضا پرتاب کردند.

پرتاب موشک حمل کننده این ماهواره از پایگاه نیروی هوایی در وندنبرگ کالیفرنیا انجام شده و ماموریت این ماهواره با نام اختصاصی ICESat شماره دو، اندازه گیری میزان دگرگونی ارتفاع یخ در کره زمین است.


ایستگاه زمینی واقع در کشور نروژ، سیگنال‌های پرتاب موفق ماهواره را ۷۵ دقیقه پس از پرتاب به خوبی دریافت کرده است. ماهواره درمداری به دور کره زمین می‌چرخد و به بررسی دگرگونی‌های یخ در دو قطب کره زمین می‌پردازد.

کارشناسان ناسا اعتقاد دارند دگرگونی درمیزان یخ و وضعیت آب و هوایی دوقطب شمال وجنوب در زندگی انسان‌ها بسیار اثرگذاراست و به همین دلیل بررسی این دگرگونی‌ها از اهمیتی بالا برخورداراست. آب شدن یخ‌های قطبی دراثر گرمایش کره زمین سبب بالا آمدن سطح آب دریا و نیز افزایش تبخیر آب‌های سطحی و بروز خشکسالی درآینده می‌شود.

ماهواره ICESat دارای سیستم پیشرفته ارتفاع سنج لیزری به نام ATLAS است که پس از دوهفته از استقرار ماهواره درمدار ویژه خود راه اندازی می‌شود.

این ماهواره به طور اختصاصی به جمع آوری داده‌های صفحه‌های یخ گرینلند و قطب جنوب می‌پردازد و حتی قادر به بررسی میلی متر دگرگونی درسطح یخ هاست.


ماهواره ICESat دو در ادامه ماموریت ICESat است که درسال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ انجام شد و درآن با استفاده از هواپیما‌های عملیاتی سالانه به بررسی میزان دگرگونی یخ‌های قطب شمال می‌پرداختند.


منبع:Nasa

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار