کد خبر: ۱۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 15
مایکروسافت در چند سال اخیر کاملا نشان داده که آینده را از آن رایانش ابری و فضای کلاود می‌داند. گسترش سرویس‌ها و خدمات مبتنی بر پلتفرم رایانش ابری این شرکت یعنی مایکروسافت اَژور گواهی از یک سو سود زیادی را عاید این شرکت کرده است و از سوی دیگر پیشتازی مایکروسافت را در نسل بعدی رایانش بشر تضمین کرده است.

به گزارش آی تابناک : در جدیدترین اقدام از این دست مایکروسافت درنظر دارد تا در گیمینگ بر بستر کلاود را نیز توسعه داده و آینده این صنعت را به شکل دیگری رقم بزند.

خرید سخت‌افزارهای بسیار قدرتمند امری کاملا رایج برای گیمرها و خوره‌های بازی است. نیاز به سخت‌افزار قدرتمند البته تنها به این دسته از کاربران محدود نمی‌شود، چرا که هر زمان پای پردازش سنگین به میان بیاید، کاربران نیاز به سخت‌افزاری بسیار قدرتمند نیز خواهند داشت. هزینه بالای تهیه سخت‌افزار و البته از رده خارج شدن سریع سخت‌افزار با توجه به پیشرفت نرم‌افزاری و سنگین‌تر شدن بازی‌ها دو چالش عمده این عرصه محسوب می‌شود.

مایکروسافت به‌عنوان بزرگترین شرکت نرم‌افزاری جهان با علم به این مسئله سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی بر پلتفرم رایانش ابری خود یعنی مایکروسافت اَژور داشته و البته این بخش از مایکروسافت در عمل تبدیل به گاو شیرده و منبع درآمد اصلی آن در چند سال اخیر گشته است. پلتفرم ابری مایکروسافت در ابتدا برای کاربران سازمانی و شرکت‌هایی که نیاز به پردازش‌های سنگین و گروهی داشتند توسعه یافت. اما اکنون به‌نظر می‌رسد گیمرها گروه دیگری هستند که مایکروسافت تدارک ویژه‌ای برای آنها دیده است.

مایکروسافت درنظر دارد تا با همکاری AMD گیمینگ ابری را توسعه داده تا گیمرها را از خرید سخت‌افزار گران‌قیمت رهایی بخشد. گیمینگ بر بستر رایانش ابری این امکان را به کاربر می‌دهد تا روی هر کامپیوتری با هر مشخصات سخت‌افزاری تنها با دسترسی به اینترنت امکان اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها را داشته باشند. AMD هرقدر که در عرصه کامپیوترهای شخصی زیر سایه سنگین اینتل قرار داشته، در زمینه کنسول‌های بازی با همکاری دیرینه‌ خود با مایکروسافت و سونی به فاتح بلامنازع این عرصه بدل گشته است. این موفقیت و همکاری چندین ساله دلیل بسیار روشنی برای اقبال مایکروسافت به این شرکت در جهت توسعه گیمینگ ابری محسوب می‌شود.

ایده انجام بازی‌ها بر بستر فضای ابری البته چیز کاملا جدیدی نیست، از سال 2000 تقریبا شاهد این مسئله هستیم که برخی از شرکت‌ها به کاربران این اجازه را داده‌اند که بازی‌های نسبتا سبکی را روی سرورها بازی کنند. اما آنچه که مایکروسافت و AMD در حال حاضر دنبال آن هستند پدیده‌ای بسیار شگفت‌تر است، چرا که اکنون با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های ابری و سرورها و البته افزایش سرسام‌آور سرعت اینترنت، صحبت از اجرای عناوین بسیار سنگین و گرافیکی روی ابرها است.

آغاز همکاری مایکروسافت با شریک دیرینه یعنی AMD تنها حرکت این شرکت در جهت گسترش رایانش ابری در حوزه گیمینگ نیست. پیشتر در ماه ژوئن شواهد و جزییاتی در مورد کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت منتشر شده بود که حکایت از تصمیم مایکروسافت برای توسعه دو کنسول متفاوت در نسل بعدی کنسول‌ها داشت. برطبق این شواهد مایکروسافت درنظر دارد در نسل بعد در کنار یک کنسول معمولی که از سخت‌افزاری قدرتمندتر در مقایسه با قدرتمندترین کنسول جهان یعنی ایکس باکس وان ایکس بهره می‌برد، کنسول دیگری که به‌صورت ویژه برای گیمینگ بر بستر رایانش ابری توسعه یافته را نیز رونمایی کند.

مدیرعامل شرکت AMD در مورد شروع این همکاری عنوان داشته:

ما با مایکروسافت در زمینه کنسول‌های بازی همکاری داشته‌ایم. من فکر می‌کنم که ما دیدگاه مشترکی در مورد مقصد بعدی رایانش ابری داریم و بنابراین در حال همکاری بسیار نزدیک در این عرصه هستیم. من فکر می‌کنم نکته جالب در مورد نیمه‌رساناهایی که اکنون در حال توسعه آنها هستیم، عدم تمرکز بر محصولی برای 3 – 4 یا 5 سال آینده است. ما شیفته این مسئله هستم که ما اکنون در تلاش برای پیش‌بینی آینده هستیم و امیدوارم که تصمیمات درستی در این عرصه داشته باشیم.

با توجه به ماهیت رایانش ابری، به احتمال بسیار زیاد شرکت AMD در حال ساخت سخت‌افزاری سبک و نه چندان قدرتمند است تا بازی‌ها را بر بستر پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت اجرا کند. این مسئله می‌تواند پای کاربران بیشتری را وارد دنیای بازی کرده و در نهایت سود بیشتری را عاید این صنعت کند. به نظر می‌رسد که کم کم وقت خداحافظی با لپ‌تاپ‌های سنگین گیمینگ در حال نزدیک شدن است.




منبع : MSPU 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار