تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 20
شرکت «خدماتی زیست محیطی-تکنولوژیکی» مستقر در «گلاسترشایر» (Gloucestershire) بریتانیا، اخیرا بر آزمایشگاه سیار خود سوار شده و سفری را از ردینگ (Reading) به قلب لندن انجام داده است تا از هوای بیرون و درون خودرو نمونه‌برداری کند و به این نتیجه رسیده است که هنگام بسته بودن پنجره‌ها، میزان دی‌اکسید نیتروژن (NO2) به طور میانگین 21 درصد در داخل خودروها بیشتر از هوای بیرون خودروها است



شرکت «خدماتی زیست محیطی-تکنولوژیکی» مستقر در «گلاسترشایر» (Gloucestershire) بریتانیا، اخیرا بر آزمایشگاه سیار خود سوار شده و سفری را از ردینگ (Reading) به قلب لندن انجام داده است تا از هوای بیرون و درون خودرو نمونه‌برداری کند و به این نتیجه رسیده است که هنگام بسته بودن پنجره‌ها، میزان دی‌اکسید نیتروژن (NO2) به طور میانگین 21 درصد در داخل خودروها بیشتر از هوای بیرون خودروها است. به این ترتیب، مشخص می‌شود که حتی با بالا بودن پنجره‌های خودرو و استفاده از سیستم‌های تهویۀ خودرو نه تنها نمی‌توان از آسیب‌های آلودگی هوا پیشگیری کرد، بلکه این امر تهدیدهای بیشتری برای سلامتی به وجود می‌آورد.

دقت داشته باشید که این یافته‌ها بر مبنای خودورهای پیشرفتۀ اروپایی با استاندارهای بالای آلایندگی و سیستم‌های تهویۀ هوای پیشرفته است و وضعیت در کشوری مانند ایران، با استاندارهای پایین خودروسازها به مراتب بدتر از این است.

این آزمایشگاه سیار همچنین کشف کرده است که میزان دی اکسید نیتروژن داخل خودرو در مرکز لندن در یک دورۀ کوتاه می‌تواند به 350µg m3 برسد؛ در حالی که بنا بر استانداردهای اتحادیه اروپا این مقدار نباید از 200 µg m3 تجاوز کند وگرنه برای سلامتی زیان آور خواهد بود.

دکتر «بن بارات» (Ben Barratt)، استاد کالج سلطنتی لندن در «علم کیفیت هوا» (Air Quality Science) معتقد است این پژوهش نگرانی‌های پیشین در مورد میزان حفاظتی که خودروها در مورد سرنشینان خود در برابر آلاینده ها ایجاد می‌کند را تأیید کرده و حتی نشان می‌دهد هوای بیرون از هوای داخل خودورها سالم‌تر است. به اعتقاد او این یافته ها نشان می‌دهد که در درجۀ اول باید سرمایه‌گذاری بیشتری در مورد خطرهایی که وسائل نقلیۀ موتوری برای سرنشینان آن‌ها ایجاد می‌کند، صورت بپذیرد. این امر به ویژه نشان‌گر خطرهایی است که وسائل نقلیه برای سلامتی راننده‌های حرفه‌ای مانند راننده‌تاکسی ها پدید می‌آورند که زمان زیادی را در داخل خودروهای خود سپری می کنند.

«دونکان مونسر» (Duncan Mounsor)، از مدیران این مؤسسۀ «خدمات زیست محیطی-تکنولوژیکی»، همچنین اضافه کرده است که آلودگی هوا سالانه بیش از 50000 نفر را در بریتانیا به کام مرگ می‌فرستد و میلیاردها پوند به اقتصاد ضربه وارد می‌کند. به اعتقاد او، این آزمایشگاه سیارِ «کنترل کیفیت هوا»ی (Air Quality Monitor Vehicle) آن‌ها یک ابزار قوی و کارآمد برای پژوهشگران محلی محیط زیست و نیز تصمیم گیرندگان در این حوزه فراهم می‌‌سازد تا با اطلاعات دقیق‌تری با این مهمترین خطر سلامتی در حال حاضر مواجه شویم.


منبع: فلیت ورلد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار