کد خبر: ۱۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 August 25
گوشی های خانواده نوت سامسونگ همیشه درباره "بیشتر" بوده اند. حافظه رم بیشتر، فضای ذخیره سازی بیشتر، نمایشگر بزرگتر و امکانات بیشتر برای کاربران با نیم نگاهی به تولید محتوا و کاربران حرفه ای تر. به همین دلیل تمامی گوشی های سری نوت مشتریان اختصاصی و خاص خود را داشته اند.

به گزارش آی تابناک : چه از آن زمانی که رسانه ها تلاش سامسونگ برای ساخت گوشی هایی با نمایشگر بزرگتر را به تمسخر می گرفتند و آن را کاری بیهوده میپنداشتند و چه بعدها که رقبای سامسونگ ماهیت ساخت یک گوشی با هدفگذاری گروه خاصی از کاربران را یک موج گذرا معرفی می کردند. اما حتی در این شرایط هم سامسونگ سیاست های خود را ادامه داد تا در نهایت بتواند گوشی های نوت را به محصولاتی بی رقیب در دنیای تلفن های هوشمند تبدیل کند که کاربران حرفه ای را به خود جلب می کند. سال گذشته و با معرفی گلکسی نوت 8 می توانستیم شاهد یک گوشی "همه چیز تمام" باشیم، اما چند نکته بسیار ظریف و در عین حال کلیدی باعث شدند دادن چنین لقبی به گوشی سامسونگ یک سال بیشتر به تعویق بیفتد. نوت 8 در عین تکامل یافتگی نسبت به گذشته همچنان مشکلات آزاردهنده ای داشت اما نوت 9 اقدام سامسونگ برای برطرف کردن همه ایرادات ممکن است. این دستگاه تلاش می کند از زاویه جدیدی به تولید محتوا توسط کاربران تلفن های هوشمند پاسخ دهد و در این مسیر از قدرتمندترین سخت افزارهای موجود در جهان بهره می برد.

سخت افزار

توضیحات

ابعاد

161.9 در 76.4 در 8.8 میلیمتر

وزن

201 گرم

ابعاد نمایشگر

6.4 اینچ

پنل

Super AMOLED

وضوح

QHD انتخابی

چگالی پیکسلی

516 پیکسل در اینچ

نسبت نمایشگر به بدنه

83.51%

پردازنده

اسنپ دراگون 845 – هشت هسته ای با فناوری 10 نانومتری

حافظه رم

6 گیگابایت (8 گیگابایت در نسخه 512 گیگابایتی)

فضای ذخیره سازی

128 گیگابایت (512 گیگابایت)

کارت حافظه

امکان ارتقا تا 512 گیگابایت و مجموع 1 ترابایت

دوربین اصلی

12 و 12 مگاپیکسلی دوگانه با لنز زوم، لرزشگیر اپتیکال و تکنولوژی تشخیص فاز

گشودگی دیافراگم

F1.5 و F2.4 متغیر

ابعاد سنسور

2.55/1 اینچ

ابعاد پیکسل

1.4 میکرومتر

دوربین ثانویه

8 مگاپیکسل با لنز واید

راهکارهای ارتباطی

WiFi 802.11 a, b, g, n, ac, dual-band

بلوتوث نسخه 5

رابط

USB-C

سنسورها

شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج، حسگر اثر انگشت، حسگر عنبیه چشم

سیستم عامل

اندروید نسخه 8.1

ظرفیت باتری

4000 میلی آمپر ساعت

 

طراحی

گلکسی نوت 9 نسخه ای تکامل یافته از نوت 8 است که به نوبه خود دستگاهی تکامل یافته و تا حدود زیادی بی نقص به شمار می رفت. اما چند نکته منفی نیز در کارنامه طراحی این دستگاه به چشم می خوردند و حالا در نوت 9 به همه انتقادات رسیدگی شده است. بیش از 83% نسبت نمایشگر به بدنه به راحتی تضمین می کند شما با یک تلفن هوشمند زیبا سر و کار داشته باشید. خم شدن لبه های نمایشگر در طرفین به این زیبایی اضافه کرده است. همچنین با توجه به نسبت تصویر 18.5 به 9 نمایشگر با دستگاهی کشیده روبرو هستیم که هر چند در دست گرفتن آن کمی دشوار است اما از نظر زیبایی رقبای زیادی ندارد.

در حالت کلی شاید نتوان نوت 9 را از نوت 8 تشخیص داد اما یک نکته به این کار کمک می کند. کافیست گوشی را برگردانید تا به سرعت متوجه تغییر موقعیت سنسور اثر انگشت به زیر ساختار لنزها شوید. موقعیت قرار گرفتن این حسگر در نوت 8 تقریبا یک فاجعه بود و نه تنها دسترسی به آن را بسیار دشوار می کرد بلکه همواره تاکیدی بر قرار گرفتن اثر انگشت کاربران روی لنز دوربین داشت. اما موقعیت جدید سنسور اثر انگشت دسترسی به آن را بسیار ساده تر کرده. هر چند باز هم می توان گفت ابعاد این حسگر به نسبت کوچک است و در مقایسه با سنسورهای دایره ای شکل استفاده از آن هم چندان ساده نیست، اما به هر حال در مقایسه با نسل قبل یک پیشرفت به حساب می آید. به لطف استفاده از بدنه ساخته شده از شیشه و البته افزایش ظرفیت باتری به 4000 میلی آمپر ساعت، وزن دستگاه نسبت به نسل قبل کمی بیشتر شده و حالا با عبور از مرز 200 گرم در مقایسه با سایر پرچمداران کمی سنگین به نظر می رسد. با این حال باید قبول کنید که نوت 9 دستگاهی است که برای کار کردن با آن به هر دو دستتان نیاز دارید و شاید این نکته کمی از انتقادات کم کند.

نمایشگر

مهارت سامسونگ در ساخت پنل های نمایشگر بر هیچکس پوشیده نیست. همین نکته به آنها کمک می کند در گوشی های خود، به خصوص در پرچمداران، بهترین کیفیت نمایشگر را به کار گیرد. گلکسی نوت 9 هم از همین رویه پیروی می کند. نمایشگر این دستگاه کیفیتی بی نظیر در بازتولید رنگ ها دارد. دیدن تقریبا هر نوع محتوای تصویری از عکس گرفته تا فیلم روی نمایشگر نوت 9 فوق العاده رضایت بخش است. روشنایی نمایشگر به راحتی استفاده از گوشی زیر نور مستقیم خورشید کمک می کند و تقریبا هیچوقت نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

نکته بسیار جالبی درباره ابعاد نمایشگر نوت 9 وجود دارد. گلکسی نوت 8 با صفحه نمایشی 6.3 اینچی وارد بازار شد و در اطلاعات نوت 9 آمده است که این گوشی از یک نمایشگر با ابعاد 6.4 اینچ بهره می برد. اما کمی دقت بر روی اطلاعات منتشر شده از طرف سامسونگ نشان می دهد نوت 9 نیز در واقع دارای همان نمایشگر 6.3 اینچی است. در توضیحات سامسونگ آمده است که صفحه نمایش این دستگاه با در نظر گرفتن نمایشگر به صورت مستطیل کامل 6.4 اینچ خواهد بود و اگر لبه های گرد شده در نظر گرفته شوند این عدد 6.3 است. در نتیجه عدد 6.4 اینچ بیشتر به یک بازاریابی کوچک شباهت دارد.

نکته دیگری که درباره نمایشگر به نظر می رسد کاربرد لبه های خمیده آن است. در نسل های گذشته و گوشی های خمیده دیگر سامسونگ مانند گلکسی اس 7 اج، اس 8 و اس 9 لبه های خمیده نمایشگر محلی برای نمایش برخی اطلاعات مانند نوتیفیکیشن ها، ساعت، اطلاعات آب و هوا و نظیر آن بود. اما در گلکسی نوت 9 این لبه های خمیده بیشتر جنبه زیبایی دارند و در دست گرفتن گوشی را دلپذیرتر می کنند. اما مهم ترین نکته درباره نمایشگر نوت 9 عدم وجود لبه های مشکی یا "ناچ" در زبان طراحی سامسونگ است. شاید گروهی از کاربران به "ناچ" علاقمند باشند اما دیدن یک گوشی متفاوت که درگیر موج بازار نشده خوشحال کننده خواهد بود.

باتری و صدا

احتمالا خود سامسونگ هم موافق است که اصلی ترین بروزرسانی نوت 9 نسبت به سال گذشته درباره باتری آن است. باتری این دستگاه نسبت به نسل قبلی خود 700 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری دارد و به این ترتیب با مجموع ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی خود سطح انتظارات را از طول عمر باتری افزایش می دهد. با این حال هرچند می توان اختلاف کاملا قابل ملاحظه ای نسبت به نوت 8 دید اما باید کمی متفاوت تر به مقوله باتری و مدت زمان کارکرد آن در یک بار شارژ نگاه کرد. تلفن های هوشمند امروزه طیف بسیار گسترده ای از فعالیت ها را برای کاربران انجام می دهند. عکاسی، وب گردی، مشاهده محتوای ویدیویی، اجرای بازی های سنگین و در مورد خاص نوت 9 طراحی و یادداشت برداری تنها بخشی از این فعالیت ها هستند و میزان علاقه کاربر به هر یک از آنها مشخص کننده مدت زمان روشن ماندن گوشی بعد از شارژ است. در نتیجه اگر شما کاربری هستید که برای چک کردن شبکه های اجتماعی از گوشی استفاده می کنید می توانید روی 2 روز همراهی نوت 9 حساب باز کنید و اگر این دستگاه را برای اجرای بازی های گرافیکی خریده اید نباید بیشتر از یک روز کاری انتظار روشن ماندن گوشی را داشته باشید. ضمن اینکه بازی پیوسته این زمان را به چند ساعت محدود کاهش خواهد داد.

صدا در نوت 9 در سطحی کاملا رضایت بخش و حتی شاید فراتر از آن قرار دارد. این دستگاه به بلندگوهای استریو مجهز شده که یکی از آنها طبق معمول روی لبه زیرین گوشی و دیگری کنار دوربین اصلی قرار گرفته است. در مقایسه با نوت 8 می توان گفت بلندگوهای نوت 9 صداهای بیس را با وضوح بیشتری پخش می کنند و تا حدود 90% توانایی خود هم اثری از افت کیفیت صدا دیده نمی شود. البته تفاوت کیفیت صدای خروجی در هنگام افزایش صدا تا 100% هم باعث دلسردی نیست. اما تنظیمات صوتی نوت 9 هم در نوع خود جالب و کاربردی هستند. امکان استفاده از اکولایزرها و UHQ Upscaler برای افزایش شفافیت صدا در هنگام استفاده از محتوای صوتی و تصویری تنها نمونه هایی از این امکانات هستند و یک ویژگی جدید به نام Adapt Sound هم پروفایل هایی صوتی برای رده های سنی مختلف تنظیم می کند که بهترین شرایط تولید صدا با توجه به حساسیت گوش کاربران را تولید می نماید. امکان استفاده از صدای فراگیر دالبی نیز گزینه دیگری است که تجربه متفاوتی از گوش کردن به موسیقی از طریق گوشی در یک محیط باز در اختیار شما قرار می دهد. همه این پارامترها در کنار استفاده از هدفون هایی با کیفیت که توسط AKG تنظیم شده اند تضمین خواهند کرد که اگر به موزیک علاقه دارید می توانید روی این گوشی حساب ویژه ای باز کنید.

رابط کاربری

سیستم عامل در تلفن های هوشمند ساخت سامسونگ به شدت زیر سایه رابط کاربری اختصاصی این شرکت بوده است. این رابط کاربری در گذشته با نام تاچ ویز شناخته می شد و حالا Samsung Experience نام دارد اما در مجموع عملکرد آن، دگرگون کردن ظاهر خام اندروید و تبدیل آن به موجودی کاملا جدید است. کاربران در مواجهه با این رابط گرافیکی دو واکنش عمده دارند. یا به دلیل تغییرات بسیار زیاد اندروید خام به شدت از آن متنفرند و یا افکت های حرکتی و المان های گرافیکی آن را بسیار بهتر از نسخه اصلی اندروید می دانند. در هر صورت امکان ندارد کسی از یک گروه وارد گروه دیگر شود و تصمیمات از قبل گرفته می شوند. گلکسی نوت 9 به همراه اندروید 8.1 که نسخه 9.5 رابط کاربری Samsung Experience  بر روی آن پیاده سازی شده است وارد بازار شده. اگر قبلا با گوشی هایی مانند گلکسی اس 9، اس 8 و حتی اس 7 کار کرده باشید یا گوشی قدیمی تر سامسونگی شما به نسخه های بالاتر از 8 رابط کاربری Experience ارتقا پیدا کرده باشد تفاوت چندان بین ظاهر گرافیکی نوت 9 و گوشی های دیگر مشاهده نخواهید کرد.

از جمله نکات قابل ذکر درباره رابط کاربری گلکسی نوت 9 می توان به امکان تنظیم شدت فیلتر نور آبی برای محافظت از چشم ها، تنظمیات نمایشگر همیشه روشن و محتوای قابل نمایش بر روی آن، حالت ویژه بازی در Game Launcher برای مدیریت منابع و افزایش توان دستگاه در هنگام اجرای بازی ها، امکان ارسال پیام کمک شامل متن، موقعیت مکانی و یک تصویر با سه بار فشردن کلید پاور، روشن ماندن نمایشگر زمانی که در حال نگاه کردن به آن هستید و شاید مهم تر از همه قابلیت Dual Messenger که به کاربر امکان می دهد دو حساب کاربری از یک اپلیکیشن را به صورت همزمان روی گوشی داشته باشد (برای مثال دو حساب کاربری فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، واتس اپ و...) اشاره کرد.

بیکسبی هم با وجود تاکید سامسونگ بر هوشمندتر شدن، یکپارچگی بیشتر با اکوسیستم لوازم خانگی این شرکت و ادامه استفاده از یک کلید فیزیکی اختصاصی روی بدنه گوشی همچنان یک موضوع اضافه و ایده ای خام به نظر می رسد. شاید در آینده و با افزایش توانایی درک جملات سوالی و رویکرد سامسونگ مبنی بر صدور دسترسی های درون برنامه ای برای آن بتواند با دستیار صوتی گوگل رقابت کند اما در حال حاضر نباید حساب زیادی بر روی "دستیار" بودن آن باز کرد.

دوربین

بر خلاف باتری و بروزرسانی های سخت افزاری، دوربین نوت 9 نسبت به آنچه قبلا در گلکسی اس 9 پلاس دیده بودیم تقریبا بدون تفاوت باقی مانده است. همه ویژگی های دوربین اس 9 پلاس اینجا هم تکرار شده اند و رابط کاربری دوربین نیز مطابق گذشته است. شاید بتوان گفت بخش ساختن ARemoji کمی از حالت ناهمگون خود خارج شده و تصاویر دقیق تری ایجاد می کند. اما همچنان کیلومترها با آنچه سامسونگ در پی آن است فاصله دارد. هر دو لنز دوربین اصلی نوت 9 به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده اند و یکی از آنها امکان زوم دو برابری را هم در هنگام تصویربرداری فراهم می کند. ضمن اینکه دیافراگم متغیر اینجا هم به کار گرفته شده تا در محیط هایی با نور کم تصاویر دقیق تر و با نویز کمتری ثبت شوند. شاید تنها تغییر در دپارتمان دوربین برای نوت 9 اضافه شدن قابلیت اسکن هوشمند به کمک هوش مصنوعی است که سوژه عکاسی و محیط را به صورت خودکار تشخیص داده و سپس از تنظیمات پیش فرض خود برای بهبود کیفیت عکس استفاده می کند. هر چند در بخش تنظیمات امکان خاموش کردن این قابلیت هم وجود دارد.

در مجموع می توان دوربین نوت 9 را بسیار خوب ارزیابی کرد و آن را هم رده با آیفون X و گلکسی اس 9 پلاس (که از نظر فنی تقریبا با آن یکسان است) و کمی پایین تر از پیکسل 2 ایکس ال گوگل و میت 20 پرو هواوی دانست.

 

ویژگی های جدید قلم و سنسورهای بیومتریک

قلم S Pen از ابتدا اصلی ترین ویژگی گوشی های سری نوت بوده است. در نوت 9 برای اولین بار قلم سامسونگ با تکنولوژی متفاوتی تولید شده و حالا به وسیله بلوتوث نسخه 5 با گوشی در ارتباط خواهد بود. ضمن اینکه قرار دادن قلم در جای خود درون بدنه در مدت چند ثانیه آن را شارژ خواهد کرد. اما اضافه کردن ارتباط بلوتوثی به قلم توانسته طیف گسترده ای از قابلیت ها را به این ابزار اضافه کند. علاوه بر کاربردهایی مانند نوشتن یادداشت و طراحی حالا می توان S Pen را به یک دستگاه کنترل از راه دور برای گرفتن عکس تبدیل کرد. کافیست قلم را در دست داشته باشید و سپس با فشردن کلید روی آن عکس های سلفی یا با دوربین اصلی را مدیریت کنید. به همین ترتیب می توانید از این وسیله برای کنترل اسلایدهای یک ارائه پاورپوینتی هم بهره بگیرید و یا بدون در نظر گرفتن این دو مثال، به هر طریقی که تمایل دارید S Pen را برنامه ریزی کنید. امکان اختصاصی سازی فشردن کلید S Pen در هر برنامه و امکان سفارشی کردن عملکردی که با خروج قلم از جای خود انجام می شود از جمله امکاناتی است که حالا در اختیار کاربران قرار دارد. در کنار همه این موارد سامسونگ تلاش کرده با استفاده از افکت های صوتی و تصویری و افزایش سطوح حساسیت احساس نزدیک تری به نوشتن بر روی کاغذ برای کاربران ایجاد کند و در ابعاد یک تلفن هوشمند کاملا در این کار موفق بوده است.

سامسونگ در نوت 9 هم از سیستم اسکن هوشمند خود استفاده می کند. ساختاری که به نوعی می توان آن را ترکیب حسگر عنبیه چشم و تکنولوژی تشخیص صورت دانست. البته امکان استفاده از سنسور عنبیه چشم به تنهایی نیز وجود دارد اما محدودیت های بسیار زیاد آن در صورت استفاده کردن از عینک، زاویه مورد نیاز برای تشخیص چشم های کاربر و درصد خطای نسبتا زیاد در محیط هایی با نور کم باعث می شود اسکن هوشمند گزینه مناسب تری به حساب آید. ضمن اینکه سنسور اثر انگشت هم روی بدنه پشتی قرار گرفته هر چند سرعت عملکرد آن بالاترین در کلاس خود نیست اما رضابت بخش و دقیق ارزیابی می شود.

سخت افزار

صحبت کردن درباره مشخصات سخت افزاری دستگاهی که از آن با عنوان "قدرتمندترین تلفن هوشمند اندرویدی جهان" یاد می شود چندان منطقی نیست. گلکسی نوت 9 در دپارتمان سخت افزاری از جدیدترین و بهینه ترین قطعات بهره می برد. پردازنده به کار رفته در این دستگاه حداقل در دنیای گوشی های اندرویدی قوی ترین گزینه موجود به حساب می آید و اگر 6 گیگابایت حافظه رم برای کاربران کافی نیست یک نسخه 8 گیگابایتی هم تولید شده. به این ترکیب 128 یا 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی که به وسیله کارت حافظه قادر به افزایش تا حداکثر مقدار 1 ترابایت است را هم اضافه کنید تا به راحتی متوجه شوید گلکسی نوت 9 از بسیاری از رایانه هایی که اطرافمان مشاهده می کنیم هم قوی تر است.

این توان پردازشی بالا به سامسونگ کمک کرده قابلیت های جدیدتری را به همراه نوت 9 عرضه کند. اصلی ترین آنها امکان متصل کردن این گوشی تنها به وسیله یک رابط USB-C به HDMI به هر نمایشگر بزرگ و تبدیل تلفن هوشمند به یک رایانه جیبی است. البته رابط کاربری دسکتاپی نوت 9 چندان پیشرفته نیست. اپلیکیشن های زیادی در آن اجرا نمی شوند و به همین دلیل نمی توان حداقل در حال حاضر کاربرد زیادی برای این ویژگی متصور بود. اما شاید همکاری سامسونگ با توسعه دهندگان بزرگتر و تشویق آنها برای پیوستن به اکوسیستم دسکتاپی گوشی های نوت بتواند توانایی سخت افزاری این دستگاه ها را بیش از پیش به رخ بکشد.

تست های سخت افزاری و بنچمارک ها چیزی به جز قدرت نمایی نوت 9 نشان نمی دهند اما نکته ای هم در این بین وجود دارد. به گفته سامسونگ در نوت 9 از سیستم خنک سازی جدیدی که با آب کار می کند استفاده شده است. در نتیجه انتظار می رود در پردازش های سنگین گرافیکی مانند اجرای بازی ها کمتر با مشکل گرم شدن گوشی روبرو شویم. اما در حالتی واقع بینانه باید گفت این سیستم خنک سازی تفاوت خاصی در کاهش دمای گوشی ایجاد نمی کند. به خصوص در بازی های آنلاین و نیازمند پردازش گرافیکی مانند فورتنایت داغ شدن بیش از اندازه گوشی به شدت آزار دهنده است.

جمع بندی

گلکسی نوت 9 دنباله ای برای نوت 8 به حساب می آید که به خودی خود دستگاهی کامل بود و نکات منفی بسیار کمی درباره آن وجود داشت. با این حال اندک انتقادات وارد شده به سامسونگ در ساخت نوت 9 مورد توجه قرار گرفته اند و حالا با دستگاهی روبرو هستیم که نمی توان ایراد خاصی به آن وارد کرد و می توان به راحتی لقب بهترین گوشی اندرویدی دهه گذشته را به آن داد. سامسونگ در نوت 9 به مرز فناوری های موجود رسیده و از همین حالا برنامه ریزی های خود را برای ایجاد تغییراتی گسترده تر و بزرگتر در نسل بعدی گوشی های نوت آغاز خواهد کرد.

با تشکر از مهدی نظری به جهت همکاری و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز جهت نگارش مقاله

اطلاعات تکميلي

مزایا:
نمایشگر با کیفیت - سخت افزار بسیار قدرتمند - کیفیت بالای صدای خروجی
معایب:
افزایش غیر منتظره دما در هنگام اجرای بازی های سنگین گرافیکی با وجود استفاده از سیستم خنک کننده مایع - امتیاز مربوط به ارزش خرید با توجه به قیمت دلاری گوشی و بدون در نظر گرفتن معادل ریالی آن داده شده است
امتیاز:
9.39.4سخت افزار9.5صفحه نمایش9.3دوربین9.2صدا9.1طراحی9.2باتری9.2ارزش خرید

منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار