کد خبر: ۱۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 20
یکی از نگرانی های بزرگ پزشکان در رابطه با افزایش مدت زمان استفاده روزانه از تلفن های هوشمند توسط کاربران، تاثیر منفی نور آبی رنگ نمایشگر این دستگاه ها بر روی سلامت انسان است.
به گزارش آی تابناک : پیش از این مقالات بسیار زیادی درباره نقش این نور که از پس زمینه نمایشگرها برای افزایش روشنایی آنها منتشر می شود بر کیفیت خواب کاربران انجام شده و همگی نشان دهنده تاثیر منفی استفاده از موبایل پیش از خوابیدن بوده اند. اما این بار پژوهشگران تلاش کرده اند تاثیر نور گوشی موبایل بر روی سلامت کلی چشم کاربران تلفن های هوشمند را بررسی کرده و ارتباط احتمالی بین ضعیف شدن یا بروز بیماری های چشمی و استفاده بیشتر از گوشی موبایل کشف کنند.

پژوهشگران دانشگاه تولیدو در ایالات متحده با انجام آزمایشاتی به این نتیجه رسیده اند که نور گوشی های موبایل توسط مولکول‌های حیاتی موجود در شبکیه جذب و به تولید ماده سمی منجر می‌شود که سلولها را از بین می‌برد. این آسیب، نقاط کور وسیعی در بینایی ایجاد می‌کند که نشانه بیماری "دژنراسیون ماکولا” است و به نابینایی منجر می‌شود. آن طور که انجمن ملی بینایی ایالات متحده در رابطه با این نوع بیماری توضیح می دهد، "دژنراسیون ماکولا” می‌تواند یکی از دلایل نابینایی در افراد ۵۰ سال به بالا باشد. این بیماری هنگامی پیش می‌آید که "لکه زرد” یا "ماکولا”ی شبکیه که امکان دید قوی را فراهم می‌کند، آسیب ببیند. افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا، به تاری دید یا نقاط کور در بینایی مرکزی دچار می‌شوند. آجیث کاروناراس، استاد دانشگاه تولیدو در مقاله ای که در همین زمینه به چاپ رسیده توضیح می دهد که "چشم انسان، نور ماوراءبنفش را به خونی منعکس می‌کند اما به نور آبی‌رنگ، اجازه ورود به چشم را می‌دهد و شبکیه می‌تواند این نور را به خوبی جذب کند. جذب نور آبی توسط شبکیه، واکنش‌هایی به دنبال دارد که سلول‌های اکسیژن را به مولکول سمی تبدیل می‌کنند. پژوهشگران، در بررسی چگونگی آسیب رساندن نور آبی به سلول‌های شبکیه، سلول‌های تحت تاثیر این نور را به سلول‌های دیگری مانند سلول‌های سرطانی و سلول‌های قلب تزریق کردند که منجر به از بین رفتن آنها شد". نکته قابل توجه آنکه نورهایی از طیف های دیگر از جمله سبز، قرمز یا زرد تاثیر منفی در کارکرد شبکیه چشم انسان ندارند و تنها این نور آبی است که هم در گوشی های موبایل به کار گرفته شده و در عین حال سلامت چشم کاربران را نیز تهدید می کند.

توصیه ای که در این زمینه وجود دارد استفاده نکردن از گوشی موبایل در تاریکی است. به گفته پژوهشگران در صورت استفاده از موبایل در تاریکی مردمک چشم برای دریافت نور بیشتر گشادتر شده و اجبارا نور آبی بیشتری را نیز وارد سیستم چشم می کند. همچنین استفاده از سیستم های نرم افزاری مانند Blue Light Filter که بسیاری از تلفن های هوشمند جدید از آن استفاده می کنند و با درخواست کاربر یا در ساعاتی مشخص از شبانه روز نور صفحه گوشی را به سمت نارنجی متمایل می کنند می تواند تا حدودی از مشکلات آتی جلوگیری نماید.



منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار