کد خبر: ۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 17
در اولین روزهای حضور باراک اوباما در کاخ سفید هزاران افسر ارشد اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده آمریکا مشغول کار بر روی پروژه ای شدند که به شکل کاملا عملیاتی قادر به فلج کردن و از کار انداختن تمامی زیر ساخت های حساس در ایران است. این اطلاعاتی است که از یک مستند جدید با نام Zero Day که قرار است امروز برای اولین بار در فستیوال فیلم برلین به نمایش در آید، منتشر شده.

در اولین روزهای حضور باراک اوباما در کاخ سفید هزاران افسر ارشد اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده آمریکا مشغول کار بر روی پروژه ای شدند که به شکل کاملا عملیاتی قادر به فلج کردن و از کار انداختن تمامی زیر ساخت های حساس در ایران است. این اطلاعاتی است که از یک مستند جدید با نام
Zero Day که قرار است امروز برای اولین بار در فستیوال فیلم برلین به نمایش در آید، منتشر شده.

به گزارش «آی تابناک» نام این طرح و پروژه Nitro Zeus است و اگر به شکل عملیاتی اجرا میشد، قادر به از کار انداختن بخش های مهمی از زیر ساخت های اقتصادی و اجتماعی در ایران بود، از جمله نیروگاه های برق، خطوط ارتباطی تلفن و حتی تجهیزات دفاع هوایی.

این پروژه میلیون ها دلار هزینه در بر داشته است تا بر اساس آن اقدام به طراحی و جای گذاری تجهیزات سایبری و الکترونیکی در شبکه های رایانه ای ایران شود و در زمان مورد نیاز همه این ابزارها به عنوان یک ارتش آماده به خدمت، به کار گرفته شوند.

این دعاوی است که «نیویورک تایمز» و همچنین وب سایت «BuzzFeed» از خلال این مستند به آن پرداخته اند. بر اساس این گزارشات پروژه Nitro Zeus به عنوان یک نقشه احتمال و در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا مطرح شده بود.

از آنجایی که ایالات متحده از بابت حمله ناگهانی اسرائیل به ایران و وارد کردن آمریکا به یک جنگ ناخواسته نگرانی داشته است، این پروژه را برای جلوگیری از یک چنین جنگی یا حداقل کوچک کردن و محدود کردن آن راه اندازی کرده بود.

نیویورک تایمز همچنین در گزارش خود اشاره کرده است که ایالات متحده پروژه و نقشه ای محدود تر را برای از کار انداختن تاسیسات هسته ای فوردو، در نظر داشته و پیاده سازی کرده است. زیرا تاسیسات هسته ای در فهرست اولویت های ایالات متحده و رژیم اسرائیل از بالاترین رتبه برخوردار بوده اند و این موضوع از زمانی که استاکس نت بیش از هزار سانتریفیوژ را نطنز از کار انداخت این موضوع در دست بررسی و اقدام بوده است.

استاکس نت تنها بخش کوچکی از پروژه بزرگ Nitro Zeus بوده است


اما از آنجایی که نفوذ به سایت فوردو با مشکلات بیشتری همراه بوده است، این پروژه و نقشه به شکل اختصاصی بر نفوذ به این سایت با استفاده از یک بد افزار برای از کار انداختن تجهیزات و سیستم های رایانه ای سایت طراحی شده بود.

این گزارشها نشان میدهد که بد افزاری نظیر استاکس نت تنها بخش کوچکی از این پروژه بزرگ بوده است. پروژه Nitro Zeus البته ریشه های خود را در دولت بوش دارد اما به شکل کامل در سال 2009 و 2010 به تکامل رسیده است. در این سالها اوباما از ژنرال آلن در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خواست کرد که طرحی را برای مقابله با ایران در صورت شکست خوردن مذاکرات آماده کند.

یکی از جالب ترین بخش های این مستند در مورد نحوه به کار گیری ویروس استاکس نت است. آنگونه که گزارش BuzzFeed از محتوای مستند Zero Day بیان کرده است، استاکس نت از مدتها قبل مشغول عملیات بوده است و آمریکا و اسرائیل توافق کرده بودند که این ویروس به شکلی محدود تنها تعدادی اندک از رایانه ها در ایران را آلوده کند تا سایر کشورها از آن مطلع نشوند. اما در سال 2009 به یکباره این کرم بد افزاری برخی رایانه های خارج از پروژه را نیز آلوده کرد و به این ترتیب این عملیات افشا شد.

استاکس نت تنها بخش کوچکی از پروژه بزرگ Nitro Zeus بوده است


گزارش BuzzFeed اشاره کرده است که نسخه ای بسیار تهاجمی تر از استاکس نت توسط اسرائیلی ها طراحی شد و بر علیه ایران به کار گرفته شد که منجر به عصبانیت و آشفتگی متحدان آمریکایی گشت. در این مورد یکی از منابع آمریکا به مستند سازان Zero Day گفته است: این امر منجر به از بین رفتن سری بودن عملیات شد. دوستان اسرائیلی ما ابزاری که به شکل مشترک طراحی شده بود را یکجانبه به کار گفتند و به این ترتیب عملیات را از حالت سری بیرون آورده و حتی احتمال بروز جنگ را مطرح کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار