کد خبر: ۱۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 12
میزان افزایش واردات موبایل در 4 ماه اول سال 97 نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال بیش از یک میلیون و 357 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به کشورمان وارد شده است

به گزارش آی تابناک : بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی در چهار ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و 357 هزار و 936 دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 228 میلیون دلار به کشورمان وارد شده است؛ به طوری که این کالا 1.5 درصد از سهم ارزشی کل واردات را به خود اختصاص داده است.

در واقع این گزارش نشان می‌دهد که میزان واردات گوشی تلفن همراه به کشورمان طی چهار ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 146.58 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است طی چهار ماهه نخست سال گذشته690 هزار و 764 دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 92 میلیون و 520 هزار دلار وارد کشور شده بود که 0.58 درصد از سهم ارزشی کل واردات به کشورمان را شامل می‌شد.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان گمرک کشور طی چند ماه اخیر بیانگر افزایش واردات موبایل در 4 ماه اول سال 97 است چنانکه در فروردین ماه امسال واردات تلفن همراه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از نظر تعداد 96 درصد و از حیث ارزش 229 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش واردات موبایل در 4 ماه اول سال 97

در طرح رجیستری مسئولیت اظهار و اخذ حقوق ورودی و عوارض گمرکی گوشی‌های مسافری بر عهده گمرک است و گمرک موظف به ارسال این اطلاعات به سامانه همتاست که این کار وفق مصوبات از سوی گمرک انجام می شود، اما پس از ارسال این اطلاعات، راستی‌آزمایی اطلاعات مسافران قبل از فعال‌سازی گوشی‌های مسافری بر عهده سامانه همتاست.

در همین رابطه گمرک ایران به واردکنندگان تلفن همراه مسافری و تجاری هشدار داده تا در ثبت کد شناسه بین المللی (IMEI) گوشی ها در سامانه گمرک دقت کنند چرا که در صورت هر گونه مغایرت و اشتباه در ثبت این کد با مشخصات گوشی تلفن همراه امکان فعال سازی و رجیستری وجود نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، حقوق و عوارض گمرکی تمامی گوشی‌های تلفن همراه مسافری که به سامانه مسافری گمرک اظهار شده‌اند، دریافت شده است، اما راستی‌آزمایی اطلاعات مسافران بر اساس اطلاعات پرواز و پاسپورت مسافران در تعهدات سامانه همتا بوده و باید پس از ارسال اطلاعات گوشی‌های مسافری از سامانه گمرک به همتا تطبیق و راستی‌آزمایی اطلاعات قبل از فعال‌سازی گوشی‌ها انجام شود.

واردات موبایل درحالی روند صعودی به خود گرفته که بسیاری از واردکنندگان با ارز دولتی اقدام به واردات کردند اما موبایل‌های وارد شده را با ارز آزاد به فروش رساندند و موجب گرانی در بازار موبایل شدند؛ موضوعی که وزیر ارتباطات و فناوری در چند ماه اخیر پیگیر شفاف سازی آن است.

افزایش واردات موبایل در 4 ماه اول سال 97

به دنبال اجرای این طرح حدود 100 هزار موبایل توقیف و قرار شد به برای تثبیت قیمت موبایل، به بازار عرضه شوند اما هنوز خبری از موبایل‌های توقیف شده در بازار نیست. «محمدجواد آذری جهرمی» در این باره گفته بود:

«هنوز نه آن 100 هزار گوشی که قرار بود به بازار عرضه شود عرضه شده، و نه هنوز درباره ارز تثبیتی رخ داده است؛ بنابراین درباره گوشی های موبایل هم تثبیتی محقق نشده است. این حرف درست و مطالبه ای است که باید پیگیری شود.»

البته وزیر ارتباطات پیش ازین هم وعده ثبات در بازار موبایل را داده بود اما این وعده عملی نشد چرا که به گفته او یکی از عوامل تاثیرگذار در تثبیت قیمت موبایل نرخ ارز است.





منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار