کد خبر: ۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 05
بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای وارد کردن مواد اولیه خود مشکلات بسیاری دارند و این مسئله به تولید ملی آسیب رسانده است.

به گزارش آی تابناک : با حمایت و توجه است که می توانیم پیشرفت کنیم و روز به روز خود را به موفقیت های بیشتر برسانیم؛ سال ها پیش که توان ساخت محصولات های تک را نداشتیم نمی توانستیم تصور کنیم  روزی در نقطه های قرار خواهیم گرفت که محصولات با فناوری بالا را در  داخل کشور و به دست جوانان بسازیم اما امروز به همت جوانان نخبه نه تنها توانسته ایم محصولات را بسازیم بلکه بسیاری از آنان در دنیا زبان زد خاص و عام شده اند محصولاتی که با برند ایرانی به کشورهای مختلف صادر می شوند.

در سال حمایت از کالای داخلی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی موفق به تولید و ساخت محصولاتی شده اند که بسیار باکیفیت تر از نمونه خارجی خود توانسته اند در بازارهای جهانی خود را نشان بدهند؛  تا سال ها پیش نه تنها نمی توانستیم محصولی را بسازیم بلکه حتی نمی دانستیم محصول اولیه آنها از چه موادی تشکیل شده اند اما امروز به جایی رسیده ایم که صفر تا صد محصول در داخل این کشور طراحی و ساخته می شود.

تاثیر نوسانات ارزی بر واردات مواد اولیه دانش‌بنیان

البته گاهی اوقات به دلیل نبود امکانات کافی و کمبود وقت شرکت های سازنده مجبور می شوند که مواد اولیه خود را از سایر کشورها به داخل وارد کنند محصولات وارداتی که برای این شرکت ها مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

باتوجه به افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم دچار مشکل و نوسان شده است؛ افزایش بی رویه قیمت دلار مشکلات زیادی را برای تمام بازرگانان بوجود آورده است اما در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان ضرر بیشتری کرده اند زیرا ماده اولیه محصول آن‌ها وابسته به این مشکل است و با آن رابطه مستقیمی دارد.

مشکلات ارزی که نفس شرکت‌های دانش‌بنیان را بند آورده است / واردات مواد اولیه تجهیزات پزشکی پشت سد محکمی به نام IRC

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان درخصوصواردات مواد اولیه  به داخل کشور گفت: برای آنکه دستگاهی ساخته شود نیاز به ماده اولیه مخصوص به خود را دارد؛ ماده اولیه ای که درون کشور وجود ندارد را باید از سایر کشورهای خارجی وارد کنیم اما همین مواد اولیه برای ما مشکلات بسیاری را به وجود آورده است زیرا مجبور هستیم که آنها را با ارز غیر دولتی وارد کنیم که همین موضوع سبب می شود تا قیمت تمام شده محصول ما افزایش پیدا کند .

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده محصولات از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی مشخص شده است اظهار کرد: محصولات را که اداره کل تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت با ارز دولتی قیمت گذاری کرده اند و این قیمت نمی تواند جوابگوی هزینه‌ای که کرده‌ایم باشد و  در نتیجه ما یا باید قمت را بالاببریم که اجازه این کار را نداریم و یا باید ضرر زیادی را متحمل شویم.

این مشکل را بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرده‌اند آن‌ها به دنبال راهکاری مناسب هستند تا از ضرر خود جلوگیری کنند و بتوانند محصولات ایرانی را عرضه کنند.

حل مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک کدی مخصوص

در حالی که بسیاری از سازندگان محصولات دانش بنیان از تخصیص نیافتن ارز دولتی گله مند هستند، مختاری رئیس اداره تولید اداره کل تجهیزات پزشکی خبر از راهکاری خاص و ویژه برای کمک به این شرکت‌ها داد راهکاری که می‌تواند مشکل واردکنندگان را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه کد مخصوصی برای هریک از شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده است گفت: وزارت بهداشت و اداره کل تجهیزات پزشکی کد مخصوص IRC را به تولید کنندگان می دهند تا آنها به کمک آن بتوانند تعرفه درست را برای واردات کالای خود انتخاب کنند.

رئیس اداره تولید اداره کل تجهیزات پزشکی  با اشاره به اینکه این کد سبب می شود تا شرکت های دانش بنیان بتوانند محصولات اولیه را با تعرفه ای پایین به کشور وارد کنند، اظهار کرد: بخشی از محصولات این کد مخصوص را ندارند اما اگر تولید کننده ای برای این دسته از محصولات هم کد را درخواست کند، ما برای آن صادر می‌کنیم تا بتواند محصول خود را با قیمتی ارزان تر وارد کند و ضرری را متحمل نشود.

مشکلات ارزی که نفس شرکت‌های دانش‌بنیان را بند آورده است / واردات مواد اولیه تجهیزات پزشکی پشت سد محکمی به نام IRC

چندین ماه دوندگی برای دریافت تسهیلات ارزی

با وجود آنکه مسئولان از روش‌هایی مخصوص برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنند اما برخی از شرکت ها به این صحبت مختاری گله دارند، آنها می گویند در حالی که اداره کل تجهیزات پزشکی کد مخصوص قرار داده است اما با همین کد مخصوص هم نمی توان محصولات را با تعرفه ای کم به کشور وارد کرد.

آنها تأکید می کنند که با تخصیص نیافتن ارز مناسب، آنها ضرر می کنند و ورشکسته خواهند شد؛ بسیاری از تولید کنندگان تجهیزات پزشکیو شرکت های دانش بنیان از بروکراسی طولانی که برای اخذ کد IRC هست، گله مند هستند آنها مجبور هستند طی یک پروسه طولانی و چندین ماهه  به دنبال کد IRC باشند. کدی که شاید ماه ها طول بکشد تا به آن‌ها تعلق گیرد و البته در میان شرکت‌هایی هستند که به کل قید این کد را می‌زنند و با دلار گران قیمت محصول خود را وارد می‌کنند.

وقتی بحث ازحمایت ها می‌شود تمام مسئولین یک به یک از راهکار‌هایی صحبت می‌کنند که می‌تواند درد بسیاری از جوانان و شرکت‌ها را درمان کند راهکار‌هایی که اگر عملیاتی شوند دیگر هیچ مشکلی سد راه جوانان نخواهد بود اما جای سوال است که چرا مسئولین ذی ربط راهکار و شاه‌راه‌های حمایتی را که  برای جوانان درنظر گرفته‌اند را  عمیاتی نمی‌کنند؛امروز شرکت‌های دانش‌بنیان تنها به دنبال راهکاری مناسب و ساده هستند که به واسطه آن بتوانند مشکلات ارزی و واردات خود را حل کنند و باید دید که این مشکل چه زمانی بالاخره حل خواهد شد.




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار