کد خبر: ۱۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 July 29
انتخاب تجهیزات جانبی کامپیوتر مانند موس و کیبرد حرفه ای، آن طور که به نظر می رسد اصلا ساده نیست و مولفه های فراوانی را باید در نظر داشت تا به بهترین گزینه رسید. در هنگام استفاده از کامپیوتر، نحوه ی تعامل کاربر با سیستم، از طریق چشم ها و دست ها است، بنابراین قطعات جانبی مانند ماوس، کیبرد و مانیتور، هرچه بهتر باشند، حاصل آن راحتی هر چه بیشتر کاربر در هنگام کار با کامپیوتر است.

به گزارش آی تابناک : در زمینه گیمینگ، به عنوان یکی از مهمترین بخش هایی که کاربران نوجوان و جوان، بشدت به آن علاقمند هستند، داشتن یک کیبرد مناسب از اهمیت فراوانی برخوردار است. تهیه یک کیبرد گیمینگ، هرچند گران قیمت، نیازمند تحقیق و بررسی است. در میان دریایی از انواع مدلهای موجود در بازار ایران، بخصوص در رده High End، انتخاب های بسیاری در دسترس قرار دارد و اغلب مدلها بهترین های آن برند می باشند. برند های بسیار معروفی در این بخش فعال هستند که کولر مستر، یکی از تاپ ترین ها است. انتظار از محصولات کولر مستر همیشه بالاست و این انتظار وقتی به بررسی یک پرچمدار کولر مستر می رسد، توقعات در حد نهایت خواهد بود.

مدتی پیش، ست ماوس و کیبرد Cooler Master Devastator 3 را بررسی کردیم، که به عنوان یک کیت Entry Level از کولر مستر نمره ی خوبی از آزمایشگاه سخت افزار گرفت. اما امروز جدید ترین و بهترین کیبرد کولر مستر Cooler Master Masterkeys GK750 را بررسی خواهیم کرد. این کیبرد مکانیکی مجهز به کلید های Cherry MX آلمانی اصل می باشد که همراه با آخرین فن آوری های کولرمستر عرضه خواهد شد. این کیبرد جدید، به نسبت پرچمدار پیشین، یعنی مدل Masterkeys Pro L، بهبود هایی هم در زمینه طراحی و هم در زمینه عملکرد داشته است. با ما در این بررسی همراه باشید.ابتدا کمی در ارتباط با کلید های مکانیکی ساخت شرکت Cherry باید توضیح دهیم که ساختار کلید های Cherry MX از یک فنر داخلی و دو اتصال فلزی تشکیل شده است. زمانی که کلید را فشار می دهید، فنر جمع شده و پس از برخورد فلز ها سیگنال به سیستم ارسال می شود. مسافت قابل طی  شدن برای اغلب کلید های Cherry MX برابر ۴ میلیمتر و آستانه ی عملکرد آنها دو میلیمتر است. بدین صورت که زمانی که کلید را فشار می دهید، پس از طی مسافت دو میلیمتر، کلید عمل می کند و سیگنال ارسال می شود. این کلید ها دوام بالای 50 میلیون کلیک را دارند، و از اتصالات با روکش طلا در داخل کلید بهره می گیرند تا خورندگی و آسیب کلید را به حداقل برساند. کلید های Cherry MX به راحتی از کلاهک یا Cap جدا می شوند و کاربران می توانند رنگ کلید را پس از بیرون آوردن کلاهک به راحتی مشاهده کنند. کلید های Cherry MX در انواع مختلف تولید می شوند و برای تمییز دادن آنها، شرکت Cherry از سه دسته بندی مشخص و البته رنگ بندی متفاوت برای آنها بهره برده است.

دسته اول گروه کلید های Leaner هستند. این دسته از کلید ها بی صدا و نرم ساخته می شوند و کاربری راحتی دارند. معروفترین نوع کلید های این گروه، قرمز، مشکی، و نقره ای است. کلید های مکانیکی قرمز پر فروش ترین رنگ کلید های این دسته هستند که از جمله کلید های مکانیکی بی صدا مخصوص گیم به شمار می روند. کلید های قرمز در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند و کاربر هنگام وارد آوردن فشار بر روی آنها متوجه آستانه ی عملکردشان نمی شود. کلید های قرمز نیاز به فشار 45 گرمی برای فشرده شدن دارند. این نوع کلید به دلیل عملکرد سبک و سریع خود، برای گیم مناسب است و کاربر می تواند بدون خستگی کلید ها را فشرده نگه دارد و یا سریع آنها را رها کند. به دلیل عدم تولید صدا، کلید های مکانیکی قرمز معمولا مناسب تایپ شناخته نمی شوند، هرچند کلید های سبکی بشمار می روند و کاربر در هنگام تایپ به زحمت نمی افتد، اما عدم وجود صدا و حس عملکرد آن باعث می شود تایپیست گاهی متوجه فشرده شدن کلید ها نشود.

دسته دوم گروه کلید های Tactile / Non-Clicky یا حسی کم صدا هستند. دو رنگ قهوه ای و شفاف از مهمترین اعضای این گروه می باشند. این دسته از کلید ها محل تلاقی گیمر ها و تایپیست ها بشمار می روند. پر فروش ترین رنگ کلید های این دسته، کلید های مکانیکی قهوه ای هستند که از جمله کلید های حسی یا Tactile بشمار می روند. بدین صورت که پیش از فشردن کلید تا آخر، کاربر در میانه ی راه، یک ضربه ی ریزی را در زیر کلید را حس می کند تا وی را از عملکرد کلید مطلع سازد. حس آستانه ی عملکرد کلید، علی الخصوص در هنگام تایپ، برای کاربر لذت بخش است. کلید های قهوه ای در سال ۱۹۹۴ ساخته و وارد بازار شدند. آنها برای عملکرد نیاز به فشار معادل ۴۵ گرم دارند، بنابراین جزو دسته ی کلید های سبک به حساب می آیند. کلید های قهوه ای برای محیط های اداری هم مناسب هستند، این کلید ها تقریبا یک راهکار میانه برای کیبرد مناسب هر دو دنیای گیم و تایپ می باشند.

دسته سوم گروه کلید های Tactile / Clicky یا حسی صدا دار هستند که عموما شامل رنگهای آبی و سبز و سفید می شود. پر فروش ترین رنگ کلید های این گروه، آبی است که در سال ۲۰۰۷ معرفی شدند و تایپیست ها به آنها علاقه ی خاصی دارند. با کلید های آبی تایپیست ها نه تنها می توانند آستانه ی عملکرد کلید را در زیر انگشتان خود حس کنند، بلکه صدای تق خاصی را نیز می توانند بشنوند. حس آستانه ی عملکرد کلید در کنار شنیدن صدای عملکرد آن می تواند تایپست را برای تایپ سریعتر و مطمئن تر کمک کند. از این نظر این کلید ها کمتر برای بازی بکار می روند. فشار مورد نیاز این کلید ها برای عملکرد ۵5 گرم است، از این نظر، کاربرانی که دست سنگین دارند می توانند، از این کلید ها تهیه کنند. تنها مشکل آنها پر صدا بودن است که ممکن است برای اطرافیان گاهی ناخوش آیند باشد. جدید ترین کلید های آبی از نوع RGB دارای بدنه شفافی هستند و LED RGB به کار رفته در آن کل بدنه را نورانی می کند. از این جهت، نمای بهتری را به کیبرد می دهد.

هرچند روی هر کیبردی می توان تایپ و یا بازی کرد اما در برخی از این کلید ها کفه ی ترازو به سمت بازی، و در برخی دیگر به سمت تایپ سنگینی می کند. کلید های قرمز برای گیم ساخته شده اند، و کلید های آبی بیشتر با هدف تایپ طراحی شدند. کلید های قهوه ای هم در حد فاصل این دو گروه، راهکاری میانه بین گیم و تایپ به حساب می آیند. کیبرد مکانیکی Cooler Master Masterkeys GK750 که ما برای بررسی در اختیار داریم مجهز به کلید های مکانیکی آبیCherry MX RGB  است که مناسب تایپ است. هرچند نوع کلید در عملکرد آن مهم است، اما وسعت امکانات این کیبرد کاربری گیمینگ را نیز پوشش می دهد و اصلا محدود به تایپ نیست و از آنجایی که این مدل با کلید های قرمز و قهوه ای ساخت Cherry نیز در بازار موجود خواهد بود، ما به بررسی امکانات گیمینگ کیبرد هم می پردازیم چراکه، سوای نوع کلید، اغلب امکانات آن مخصوص گیمینگ است.

معرفی و مشخصات فنی

جعبه کیبرد با زمینه نوک مدادی و بنفش، تصویری از ابهت کیبرد و استراحت گاه مچ دست آن را نمایش می دهد. نوع کلید های به کار رفته در آن در بالا سمت راست مشخص شده است.

اقلام داخل جعبه شامل

کیبرد MK750، کابل اسلیو شده نوع C، تعداد 9 عدد کلید های اضافی بنفش قابل تعویض، دفترچه راهنما، یک عدد جدا کننده کلید، و استراحت گاه مچ دست، می شود. سر کابل USB کیبرد از روکش طلایی 18K است تا انتقال اطلاعات به راحتی و بدون تاخیر صورت پذیرد. تم مشکی کلید ها، با بدنه مشکی نمای کلاسیک یک کیبرد را تدایی می کند، اما، نکته ی ریزی در این کیبرد است که آن را از دیگر کیبرد های کلاسیک متمایز می نماید. کف کیبرد، با روکشی از ترکیب آنودیزه شده کبالت و آلومینیوم پوشیده شده است، اما به نوعی رنگ آمیزی آن صورت گرفته که به نظر بیننده پلاستیکی می آید. معمولا شرکت ها وقتی از روکش آلومینیوم به جای پلاستیک استفاده می کنند، چنان آن را متمایز و متفاوت رنگ می کنند که مشخص باشد پلاستیکی نیست، اما طراحان کولر مستر، مصرانه آلیاژی از آلومینیوم را طوری طراحی و به کار برده اند که بیننده در نگاه اول تصور کند بدنه کیبرد نیز پلاستیکی است! هدف کولر مستر از این کار ارائه یک محصول متفاوت بوده و یا یک محصول یک دست مشکی، یا اینکه بحث استحکام یا عدم خش پذیری بدنه مطرح بوده است، دلیلش هر چه باشد، تعهد کولر مستر برای رعایت اصول طراحی و ارائه یک محصول با کیفیت، خوش ساخت و همگون ستودنی است.

هدف طراحان زبده کولر مستر برای تولید یک کیبرد گیمینگ خوب، رعایت ابعاد استاندارد سایز یک کیبرد کلاسیک بوده است. به زبان ساده تر، خیلی از کیبرد های گیمینگ دیگر برند ها، ابعاد بزرگ و غیر عادی، و اشکال متفاوت با یک کیبرد کلاسیک دارند. اما کولر مستر از کیبرد یک تعریف مشخص و کلاسیک دارد، هرگز ابعاد استاندارد یک کیبرد را فدای طراحی عجیب و غریب برای جذف مخاطب نمی کند. زبان طراحی کولر مستر به صورت جدی وارد بحث گیمینگ می شود و کیبردی با ابعاد کلاسیک برای یک گیمر حرفه ای طراحی می کند. طول، عرض و ارتفاع MK750 به ترتیب 43.7 در 13.2 در 4.2 سانتیمتر می باشد که خبر خوبی است برای دوستانی که کیبرد های استاندارد و کلاسیک را می پسندند و همچنین کاربرانی که مثل من، میز کامپیوتری با ابعاد کوچک دارند و کیبردی با طراحی مینیمالیستی مثل MK750 برای حفظ نظم و استفاده از فضای روی میز به صورت بهینه تر، نعمت بزرگی برایشان به شمار می رود.

طراحی ارگونومی و رعایت شیب ملایم در سطح کیبرد به صورت مشهودی مشخص است. اما این شیب می تواند با بازگردن پدال های زیر کیبرد، بیشتر نیز شود.

با بازکردن پایه های زیر کیبرد می توانید ارتفاع آن را به نسبت خوبی افزایش دهید. زیر این پایه ها با روکش پلاستیکی پوشیده شده است تا از سر خوردن کیبرد در هنگام بازی پیشگیری شود. وضعیت کلید ها نسبت به کف کیبرد کاملا برآمده و خارج از محفظه اصلی قرار دارد. این فاصله از کف کیبرد، به کاربر کمک می کند در صورتی که مایع و گرد و خاکی به مرور لابه لای کلید ها وارد شود، به راحتی نسبت به تمییز کردن کیبرد اقدام کند. همچنین این ارتفاع در هنگام نور افشانی به نمایش زیبایی کیبرد کمک شایانی می کند. اگرچه کلید های مرتفع تایپ را مشکل می کند، اما وجود کلید های آبی در این نسخه، که در نیمه ی راه کلید عمل می کند، نقش عامل منفی ارتفاع را در هنگام تایپ کاهش می دهد.

در زیر کیبرد، وجود یک شیار سراسری برای مدیریت کابل کشی کابل USB کیبرد بسیار کارامد است. تعبیه این شیار میراثی از طراحی موفق محصول پرچمدار پیشین یعنی Masterkeys Pro L می باشد. در کیبرد پرچمدار قبلی، کولر مستر از جک نوع B، برای سر اتصال کابل USB به کیبرد بهره گرفته بود که این نوع کانکتور در محصول جدید MK750 به USB نوع C تغییر پیدا کرده است تا دیگر نگران سمت و سوی درست اتصال کابل به پشت کیبرد نباشید. یکی از ایرادات کیبرد پرچمدار قبلی کولرمستر، طول کابل کوتاه 150 سانتیمتری آن بود که خوشبختانه با 30 سانتیمتر افزایش طول کابل در مدل MK750 آن را اصلاح و به حداکثر 180 سانتیمتر رسانده است.

استراحتگاه مچ دست همراه کیبرد بسیار با کیفیت و از جنس چرم طبیعی است. در هنگام کار زیاد با آن، دست عرق نمی کند، جنس آن حساسیت زا نیست و در عین نرمی مقاومت خوبی در برابر استفاده زیاد دارد. این استراحت گاه به وسیله خاصیت مغناطیسی لبه ی آن به صورت آهنربایی به جلوی کیبرد متصل می شود.

تعداد 4 کلید در بخش بالای ماشین حساب کیبرد قرار دارد که وظیفه کنترل Media Player را بر عهده دارند. نوع این 4 کلید متفاوت از بقیه کلید های کیبرد است که، ای کاش اینگونه نبود. تفاوت در شکل ظاهری کلید ها در یک کیبرد کاربر را مجبور خواهد کرد تا برای پرهیز از فشردن اشتباهی، به کیبرد نگاه کند. در کیبرد Pro L در این بخش چهار کلید وظیفه ی تغییر پروفایل ها را بر عهده داشتند اما در مدل MK750، جای خود را به کلید های Mute صدا و پخش و تغییر آهنگ دادند.

البته تنها در صورتی که نور پس زمینه روشن باشد قادر به دیدن علائم روی کلید های کنترل رسانه در کیبرد خواهید بود.

کلیه کلید های مشکی کیبرد از جنس پلاستیک محکم پلیمر ABS ساخته شده است، اما تعداد 9 عدد کلید بنفش از جنس Doubleshot PBT قابل تعویض در این کیبرد موجود است که می توان آنها را با Arrow Keys، ESC و WASD تعویض کرد. تفاوت پلاستیک ABS با PBT در این است که ABS در طول مدت مورد استفاده ممکن است بعد از مدت ها هاله ی از برق افتادگی بر روی آن ایجاد شود. اما PBT دوام خیلی بیشتری دارد و در برابر اصتحلاک بسیار مقاوم است. برای این منظور کولر مستر 9 کلید اصلی در مصارف گیمینگ را از جنس PBT به صورت زاپاس در جعبه قرار داده است. دیگر وجه تمایز این 9 کلید، رنگ آنهاست که در تاریکی در پیدا کردن آن به کاربر کمک می کند. حفظ ساختار استاندارد کلید ها و همسانی شکلی 9 کلید زاپاس بنفش با دیگر کلید های مشکی برای طراحان اهمیت داشته است و برای تمایز صرفا به تغییر رنگ اکتفا کردند تا مبادا در هنگام گیمینگ ذهن کابر از صفحه ی مانیتور به روی کیبرد منحرف نشود.

نکته ی دیگر قابل ذکر، جابه جایی محل قرارگیری چاپ اعداد با با علائم کیبرد است. در همه ی کیبرد ها به صورت استاندارد، کلید های اعداد که در بخش میانی کیبرد قرار دارند، دارای علائم (عملکرد ثانویه) هستند، و این علائم همیشه در بالای عدد چاپ می شوند. اما کولرمستر جای علائم را با اعداد عوض کرده است، مثلا همیشه علامت @ بالای عدد 2 چاپ می شود، اما کولر مستر، عدد 2 را در بالای علامت @ چاپ کرده است. این جابه جایی، دلیل فنی دارد.

در تصویر فوق محل قرارگیری LED روشن کننده کلید به وضوح در بالای آن قرار دارد که باعث می شود نور اصلی به بخش فوقانی کلید تابیده شود و حداکثر نور در بالای کلید باشد. اگر کولر مستر قرار بود طبق روال استاندارد، علامت @ را بالای عدد 2 چاپ کند، نور ساطع شده از کلید، بیشتر علامت @ را نورانی می کرد، تا عدد 2 که کارکرد اصلی کلید است. این مشکل در پرچمدار قبلی کولرمستر Masterkeys Pro L قابل مشاهده بود که علامت کلید ها خیلی بیشتر از اعداد روشن می شوند، از این رو برای اصلاح آن، در طراحی مدل MK750، برای 10 کلید اصلی اعداد، کولر مستر همه ی عدد ها را در بالا و علائم آنها را در پایین چاپ کرده است، تا حداکثر نورپس زمینه در کلید نصیب عدد آن (عملکرد اصلی) شود، تا علائم و کارکرد ثانویه آن.

در کیبرد Masterkeys MK750، نور پس زمینه به صورت صد درصد RGB و برای هر کلید قابل برنامه ریزی و اختصاصی است. شدت نور بقدری است که حتی در روز روشن به راحتی می توان نور کلید ها را از هم تمییز داد. متاسفانه خبری از حروف فارسی نیست و در صورتی که جای حروف فارسی را حفظ نباشید مدتی تایپ فارسی دشوار خواهد بود تا اینکه محل کلید ها را حفظ کنید.

نور پس زمینه کاملا قابل برنامه ریزی است و هیچ محدودیتی ندارد. شرکت کولر مستر حتی یک نرم افزار اختصاصی برای هر نوع تغییر و شخصی سازی نورپردازی برای این کیبرد در نظر گرفته است که یا خودتان می توانید پروفایل مورد نظر خود را بسازید و یا اینکه از روی وبسایت Makerhub پروفایل های به اشتراک گذاشته شده را استفاده نمایید. (دانلود از این وبسایت برای کاربران ایرانی نیازمند نرم افزار های مخصوص دور زدن تحریم هاست).

نور پردازی فقط محدود به زیر کلید ها نیست و در کناره های بدنه ی کیبرد هم از LED های RGB استفاده شده است.

البته برای دیدن نور پردازی لبه ی جلوی کیبرد باید آن را از استراحت گاه مچ دست جدا کنید که به صورت آهنربایی به بدنه متصل می شود. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، نورپردازی حاشیه کیبرد تک رنگ نیست و LED های متعددی در این بخش به کار رفته که نور پردازی آنها نیز به فاصله 2 سانت به 2 سانت تک به تک قابل برنامه ریزی است. از لحاظ سخت افزاری این کیبرد مجهز به پردازنده ARM Cortex M3 و حافظه داخلی 512KB برای ذخیره سازی پروفایل های ساخته شده توسط کاربر است. یکی از مهمترین ویژگی های عملکردی MK750، بی نیازی کامل آن به نرم افزار است. بدین معنا که از شخصی سازی کلید کلید ها، تا ذخیره ی حرکات Micro، و هم چنین تغییر پروفایل های نور پردازی، همه به صورت On-the-fly و بدون نرم افزار امکان پذیر است.برای مثال با نگاه داشتن کلید F عملکرد ثانویه کلید های F1، F2، F3، و F4 فعال می شوند و می توانید مثلا با کمک F1، یکی از 9 پروفایل پیش فرض نور پردازی را انتخاب و یا به کمک کلید های F2 تا F4، به صورت دستی از میان سه رنگ اصلی، نور پس زمینه را انتخاب کنید. کلید F11 نیز برای ذخیره سازی حرکات مایکرو می تواند مورد استفاده قرار گیرد.  اگرچه حفظ کردن نحوه ی ذخیره سازی پروفایل ها و یا تنظیم نورپردازی با استفاده از کلید ها کمی خسته کننده و ملال آور است، اما این ویژگی که بدون نرم افزار می توانید پروفایل دلخواه و یا حرکت مورد نظر خود را در هر حالتی ذخیره کنید، ارزشمند و کاربردی است.

از لحاظ نرم افزاری اما، کولرمستر هیچ چیز کم نگذاشته و یک نرم افزار اختصاصی برای این کیبرد طراحی و ارائه کرده است تا به کمک آن بتوانید کلیه عملیات های مورد نظر خود را، ائم از شخصی سازی نورپردازی، ذخیره و تغییر پروفایل و یا ضبط حرکات مایکرو را به سادگی هرچه تمام تر انجام دهید. این نرم افزار با کلیه سیستم عامل های ویندوز 7 تا 10 سازگار است.از دیگر ویژگی های مهم این کیبرد می توان به قابلیت های N-Key Rollover اشاره کرد که به لطف آن عملکرد کلیه کلید های فشرده شده حتی به صورت همزمان در سیستم اعمال می شود. همچنین این کیبرد مجهز به فن آوری Anti-Ghosting است که به صورت صد در صد اعمال می شود و بدین معناست که در کیبرد های فاقد این ویژگی، در صورتی که سه کلید خاص را سریع فشار دهید ممکن است کیبرد به اشتباه سیگنال کلید چهارمی را نیز  اعمال کند، مثلا با نوشتن سریع کلمه ی the سیستم به اشتباه thje دریافت کند. به این حالت Ghosting می گویند که در کیبرد های گیمینگ حرفه ای، به هیچ وجه اتفاق نمی افتد و MK750 نیز مجهز به این فن آوری است. در کلام آخر ویژگی های این کیبرد یک کیلوگرمی، باید به نرخ به روز رسانی 1000Hz کلیدها اشاره کرد که سرعت بالای انتقال داده ها را بین سیستم و کیبرد نشان می دهد تا حتی هزارم ثانیه نیز در برابر حریفان خود در گیمینگ تاخیر نداشته باشید.

معرفی سیستم تست

پردازنده Intel Core i7 7700K

از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14+ نانومتری، 4 هسته و 8 رشته پردازشی، حدکثر فرکانس کاری 5.4 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 91 وات و مقدار 8 مگابایت کش Level3 اشاره کرد. این پردازنده را شرکت خوش نام دانش و فناوری مازستا یا DFM به دفتر مجله سخت افزار هدیه دادند.

مادربرد MSI Z270 GAMING M5

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

کارت گرافیک MSI GTX 1060 ARMOR 6G OC

این کارت گرافیک با فرکانس کاری 1759 مگاهرتز، 6 گیگابایت حافظه از نوعGDDR5، حداکثر فرکانس حافظه تا 8008 مگاهرتز، رابط حافظه 192 بیتی، توان مصرفی 120 وات، یک ورودی برق 8 پین و سیستم خنک کننده کارآمد گزینه مناسبی برای گیمرها است. کارت گرافیک GTX 1060 گزینه خوبی برای کاربرانی است که می خواهند در رزولوشن 1080 پیکسل بازی ها را به خوبی اجرا کنند. این کارت می تواند در این رزولوشن حتی در حداکثر تنظیمات هر بازی، به خوبی جوابگوی نیاز شما باشد. این کارت گرافیک توسط شرکت MSI در اختیار ما قرار داده شده است.

حافظه G.SKILL Trident Z

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

درایو ذخیره سازیADATA XPG SX9000NP

اس اس دی Adata XPG SX9000NP 256G با سرعت انتقال فوق  العاده از طریق رابط PCIe Gen3x4، پروتکل NVME نسخه ۱٫۲، فناوری SLC Caching  و DRAM Cache Buffer، موتور تصحیح خطای پیشرفته LDPC ECC و ۵ سال گارانتی تعویض شرکت آونگ نماینده رسمی Adata بهره می برد. از مزیت های این حافظه سرعت نوشتن 990 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2700 مگابایت در ثانیه است. این اس اس دی پرچمدار Adata را شرکت محترم آونگ برای سیستم تست دفتر سخت افزار مگ ارسال کردند.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

بررسی کارایی و نتیجه گیری

در دو بخش مجزا از هم به نتیجه گیری و بررسی کارایی می پردازیم، ابتدا با توجه به مجهز بودن کیبرد مورد بررسی به کلید های Cherry MX آبی، عملکرد تایپ را در کیبرد فوق العاده عالی ارزیابی می کنیم. کلید های آبی به سرعت در میانه ی راه رجیستر می شوند، صدای کلیک خوش آیندی در هنگام رجیستر شدن دارند و از لحاظ حسی کاربر می تواند آستانه ی عملکرد کلید را در زیر دست خود حس کند. سرعت تایپ در این نوع کلید ها بالاست، و اگر کاربری هستید که بیشتر اوغات در پشت کامپیوتر مشغول تایپ هستید تا گیمینگ، کیبرد مکانیکی MK750 مجهز به کلیدهای آبی Cherry، بهترین پیشنهاد ممکن به یک تایپیست گیمر است. استراحتگاه مچ دست از جنس چرم طبیعی و بسیار با دوام و خوش ساخت است. برای دوستانی که زیاد تایپ می کنند، داشتن استراحت گاه برای مچ دست از نان شب هم واجبتر است. همینجا یک موضوع را متذکر شوم، لزوما نباید تایپست باشید تا کلید مکانیکی آبی را انتخاب کنید. حتی اگر یک گیمر هستید و زیاد تایپ نمی کنید اما از صدای کیبرد در هنگام بازی و یا تایپ تا نیمه شب لذت می برید و مخالفتی با شنیده شدن صدای ضربات کلید های مکانیکی در همسایگی خود ندارید، همچنان MK750 با کلید های آبی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد، مادامی که صدای آن به گوش شما، اطرافیان شما و همسایه ها لذت بخش باشد.

در بخش دوم نتیجه گیری، به سراغ عملکرد گیمینگ MK750 می رویم، این کیبرد همه ی امکانات لازم و مورد نیاز یک گیمر حرفه ای را دارد. در انواع بازی ها می توانید پروفایل مورد نظر خود را بر اساس نوع کلید های مورد استفاده بسازید. همچنین حرکات مایکرو و سرعت عمل مناسب کلید ها در هنگام گیمینگ ستودنی است. در یک کلام، رضایت کامل خود را در این زمینه از پرچمدار کولر مستر اعلام می کنیم. برای دوستانی که به دنبال کلید های مکانیکی صرفا گیمینگ هستند، MK750 مجهز به کلید های قرمز و قهوه ای Cherry MX را تهیه کنند که برای آن کاربری مناسب تر و عملکرد کم صدا تری دارد.به نظر در دورانی به سر می بریم که قطعات خوب در رنج قیمتی 2 میلیون تومان سیر می کنند. یعنی اگر قطعه ای خوب باشد، به طور میانگین 2 میلیون تومان قیمت دارد. کیبرد پرچمدار MK750 نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار ایران، فعلا امکان ارزیابی ارزش خرید میسر نیست؛ اما انتظار می رود این کیبرد 150 دلاری احتمالا با برچسب قیمتی بین 1.5 تا 2 میلیون تومان به انضمام گارانتی خوشنام آواژنگ در دسترس قرار خواهد گرفت، ولی صادقانه اعتراف می کنم، اگر بودجه ی مناسب دارید، هزینه کردن برای MK750 ارزش آن را دارد که یکی از بهترین کیبرد های جهان میهمان اتاق شما باشد.در پایان، ضمن تشکر از دفتر محترم کولر مستر در ایران برای در اختیار قرار دادن کیبرد Masterkeys MK750 برای بررسی، با توجه به دارا بودن ویژگی های کافی و لازم در زمینه گیمینگ، این قطعه موفق به دریافت نشان منتخب گیمر ها برای مصارف گیمینگ و همچنین نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار برای مصارف تایپ، از آزمایشگاه تست سخت افزار می شود.

اطلاعات تکميلي

مزایا:
استفاده از کلید های مکانیکی Cherry MX آبی مناسب برای تایپ، ساختار محکم با روکش آلومینیومی، امکان شخصی سازی نور پردازی تک به تک کلید ها به صورت مجزا و تمام RGB، سیستم نور پردازی مستقل، مجهز به استراحتگاه چرمی مچ دست و امکان جدا سازی آن، طراحی ارگونومیک، مجهز به فن آوری های N-Key Rollover و Anti-Ghosting، نرخ به روز رسانی 1000Hz کلید ها، کابل بلند اسلیو شده و جدا شونده دارای روکش طلایی، امکان استفاده از عملکرد های کیبرد بدون نرم افزار، وجود 4 کلید میانبر برای برخی عملکرد های نرم افزار های پخش کننده رسانه، امکان ذخیره سازی حرکات Macro به صورت On the Fly و نرم افزاری، امکان به روز رسانی Firmware کیبرد، وجود 9 کلید زاپاس برای کلید های اصلی گیمینگ، گارانتی خوشنام آواژنگ
معایب:
فاقد حروف فارسی، Sync نشدن با اکو سیستم های نور پردازی سازندگان مادربرد، قیمت به نسبت بالا
امتیاز:
9.89.9راندمان9.8طراحی9.7کیفیت قطعات9.8امکانات جانبی
پیشنهاد سخت‌افزار:
در خرید کیبرد مکانیکی پرچمداری که عنوان "بهترین کیبرد کولر مستر" را یدک می کشد، لحظه ای شک نکنید.




منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار