کد خبر: ۱۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 14
به تازگی مایکروسافت در بروزرسانی استاندارد‌های HDR10 و Dolby Vision را به طور همزمان به کنسول بازی Xbox One خود اضافه کرده است و در این زمینه محصول خود را به کنسول پلی‌استیشن ۴ سونی نزدیک کرده است.
به گزارش آی تابناک : بدون شک ویژگی‌ HDR این روزها به استانداردی برای صنعت بازی‌های ویدیویی و سینما تبدیل شده است و دلیل آن هم قابلیت‌های این فناوری برای بهبود تصاویر و همچنین نمایش بهتر نورپردازی‌ها است آن هم به شکلی که هیچ تاثیری روی کارایی سیستم نداشته باشد. البته نباید از این نکته هم غافل شد که سیستم مورد نظر باید از لحاظ سخت‌افزاری با این فناوری سازگاری داشته باشد. با تمامی این‌ها HDR صرفاً یک استاندارد نیست و در اصل دو استاندارد متفاوت در زیر شاخه آن قرار دارد.

HDR10 که به آن HDR از قبل ضبط شده و یا in-game HDR هم می‌گویند، معروف‌ترین استاندارد در این زمینه است که معمولاً ما آن را به فراوان در تلویزیون‌های امروزی مشاهده می‌کنیم و هم‌اکنو نسخه‌ی بهبود‌ یافته‌ی آن با نام HDR10+ هم به بازار آمده است. اما استاندارد دیگری هم در این زمینه وجود دارد که به Dolby Vision معروف است که البته با این ممکن است تا به حال نام آن را شنیده باشید، ولی به احتمال زیاد نمی‌دانستید که این استاندارد هم جزوی از خانواده‌ی HDR به حساب می‌آمده است.

اما نکته‌ی مهم این است که کنسول Xbox One به تازگی پشتیبای از هر دوی این استاندارد‌ها را دریافت کرده است و تبدیل به سومین دستگاهی شده است که پس از Apple TV 4K و Google Chromecast Ultra، به طور همزمان هر دوی این استاندارد‌ها را دریافت کرده است.

تفاوت Dolby Vision با HDR10
این دو استاندارد از جنبه‌های متفاوتی با یکدیگر تفاوت دارند. دالبی ویژن از رنگ‌های 12-bit پشتیبانی می‌کند و این در حالی است که HDR10 از رنگ‌های 10-bit پشتیبانی می‌کند. این استاندارد به جای استفاده از متادیتاهای ثابت از متادیتاهای پویا برای تنظیم روشنایی و سطح رنگ‌های منظره استفاده می‌کند. تفاوت این دو در این است که متادیتای ثابت تنها یک بار میزان روشنایی منظره را تنظیم می‌کند و در این حالی است که متادیتای پویا چنین کاری را برای هر منظره انجام می‌دهد. همچنین باید بگوییم که دالبی ویژه از سطوح روشنایی بالاتری هم به نسبت HDR10 برخوردار است و این فاصله بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. دالبی ویژن می‌تواند در عمل به روشنایی ۱۰۰۰۰ نیت برسد، اما در فیلم‌ها این مقدار به ۴۰۰۰ نیت محدود شده است که البته در مقایسه با استاندارد ۱۰۰۰ نیت HDR10، باز هم بسیار بیشتر است.



اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که برای پشتیبانی از دالبی ویژن باید تلویزیونی داشته باشیم که از این قابلیت پشتیبانی کند و تازه این را هم در نظر بگیرید که اگر تلویزیونی از این استاندارد پشتیبانی کند، از آن طرف نمی‌تواند از استاندارد HDR10 که روشنایی به مراتب پایین‌تری دارد پشتیبانی کند. دلیل این مسئله این است که در حال حاضر پنلی را در اختیار نداریم که بتواند این بازه‌ی وسیع از روشنایی را پوشش بدهد. به هر جهت، در حال حاضر با اضافه شدن این استاندارد‌ها به کنسول ایکس‌باکس وان، تفاوت چندانی میان این کنسول و کنسول پلی‌استیشن ۴ سونی در این زمینه وجود ندارد.

این روزها دو تکنولوژی 4K و HDR به سرعت در حال رشد هستند و بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه IHS تا سال ۲۰۲۱ استفاده از این دو به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.




منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار