کد خبر: ۱۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۱۵ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 06
کیبرد مکانیکی از جمله مهمترین ملزومات یک سیستم تمام حرفه ایست که داشتن آن، به غیر از نمایش توانایی مالی کاربر، رویکرد حرفه ای او را در استفاده از سیستم نشان می دهد. امروز در اتاق تست سخت افزار کیبرد مکانیکی به نام VIGOR GK70 را بررسی خواهیم کرد. این محصول استثنائی از MSI، طراحی زیبا و کیفیت فوق العاده ای دارد. کیبرد در گیمینگ حکم شمشیر در صحنه ی نبرد را دارد. هرچه بهتر و کارا تر، ضمانت پیروزی در میدان نبرد، بالاتر می رود. از این رو MSI نام VIGOR را روی این خانواده از لوازم جانبی خود گذاشته است که به معنای قدرت و توانمندی است. یک گیمر عموما نیازمند یک کیبرد مستحکم، قوی و قابل برنامه ریزی برای بازی است تا بتواند ضربات مهلک را تحمل کند، حالت ضد شبه یا Anti-Ghosting و همچنین N-Key Rollover داشته باشد. امکاناتی نظیر نرخ بروزرسانی 1000 هرتزی، و ذخیره سازی حرکات ماکرو نیز از مهمترین انتظارات یک گیمر از کیبرد به شمار می رود. با ما در این بررسی همراه باشید.

به گزارش آی تابناک : ساختار کلید کیبردهای کامپیوتر عموم Membrane یا غشاء دار هستند، بدین صورت که سه غشاء یا لایه ی پلاستیکی روی هم قرار می گیرند و در زیر هر کلید، یک روکش پلاستیکی گنبدی شکل وجود دارد که به آن Rubber-Dome-Switch  نیز گفته می شود. زمانی که شما یک کلید را فشار می دهید گنبد پلاستیکی از بالا به سمت پایین می آید و یک حلقه ی لاستیکی لایه های بالایی و پایینی را به هم متصل می کند و بدین ترتیب یک اتصال الکتریکی برقرار می کند و سیگنال مربوط به آن کلید را به سیستم ارسال می کند. معمولا ساخت کیبرد های Rubber-Dome ارزانتر است و این کیبرد ها در مقابل پاشیده شدن مایعات بر روی کیبرد مقاوم هستند. کیبردهای لایه ای یا Membrane صدای زیادی تولید نمی کنند و کاربر متوجه آستانه ی عملکرد آنها نمی شود. در مقابل کیبرد های مجهز به کلید های مکانیکی به نسبت دیگر انواع کیبرد ها، طول عمر بیشتری دارند. همچنین کیبردهای مکانیکی سنگینتر و کلیدهای با دوامتری دارند تا تحمل استفاده های سنگین را داشته باشند.شرکت های مختلفی مشغول تولید و ساخت کلید های مکانیکی هستند، یکی از مشهورترین تولیدکنندگان این کلیدها در دنیای کامپیوتر شرکت آلمانی Cherry GmbH است. شرکت Cherry توسط آقای Walter Cherry در سال ۱۹۵۳ در زیرزمین رستورانی در الینویز واقع در هایلند پارک آمریکا تاسیس شد. پس از مرگ آقای والتر، پسرش Peter Cherry صاحب این شرکت شد و در سال ۱۹۷۹ دفاتر اصلی شرکت را به شهری در ۴۵ کیلومتری نورمبرگ آلمان منتقل کرد. شرکت Cherry از سال ۱۹۶۷ (بیش از 50 سال) به تولید کیبرد و سنسور مشغول است و از این جهت قدیمی ترین و با تجربه ترین شرکت تولید کننده ی کیبرد در جهان بشمار می رود.Cherry درسال ۲۰۰۸ توسط شرکت ZF Friedrichshafen خریداری شد و از آن به بعد تحت نام ZF Electronics GmbH فعالیت می کند. البته پس از تغییر نام به ZF Electronics همچنان این شرکت از نام و لوگوی Cherry برای خود و محصولات خود استفاده می کند. تولیدات این شرکت شامل انواع کلید، کیبرد و سنسور می شود، اما مشهور ترین آن در دنیای Gaming کلید های مکانیکی Cherry MX است.کلید های Cherry MX دارای یک فنر داخلی و دو اتصال فلزی هستند. زمانی که کلید را فشار می دهید، فنر جمع شده و پس از برخورد فلزها سیگنال به سیستم ارسال می شود. مسافت قابل طی شدن برای اغلب کلیدهای Cherry MX برابر ۴ میلیمتر و آستانه عملکرد آنها دو میلیمتر است. بدین صورت که زمانی که کلید را فشار می دهید، پس از طی مسافت دو میلیمتر، کلید عمل می کند و سیگنال ارسال می شود. این کلید ها دوام بالای 50 میلیون کلیک را دارند، و از اتصالات با روکش طلا در داخل کلید بهره می گیرند تا خورندگی و آسیب کلید را به حداقل برساند. کلید های Cherry MX به راحتی از کلاهک یا Cap جدا می شوند و کاربران می توانند رنگ کلید را پس از بیرون آوردن کلاهک به راحتی مشاهده کنند. کلیدهای Cherry MX در انواع مختلف تولید می شوند و برای تمییز دادن آنها، شرکت Cherry از سه دسته بندی مشخص و البته رنگ بندی متفاوت برای آنها بهره برده است.

دسته اول گروه کلیدهای Leaner هستند. این دسته از کلید ها بی صدا و نرم ساخته می شوند و کاربری راحتی دارند. معروفترین نوع کلید های این گروه، قرمز، مشکی، و نقره ای است. کلیدهای مکانیکی قرمز پر فروش ترین رنگ کلیدهای این دسته هستند که از جمله کلیدهای مکانیکی بی صدا مخصوص گیم به شمار می روند. کلیدهای قرمز در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند و کاربر هنگام وارد آوردن فشار روی آنها متوجه آستانه عملکردشان نمی شود. کلیدهای قرمز نیاز به فشار 45 گرمی برای فشرده شدن دارند. این نوع کلید به دلیل عملکرد سبک و سریع خود، برای گیم مناسب است و کاربر می تواند بدون خستگی کلیدها را فشرده نگه دارد و یا سریع آنها را رها کند. به دلیل عدم تولید صدا، کلیدهای مکانیکی قرمز معمولا مناسب تایپ شناخته نمی شوند، هرچند کلیدهای سبکی بشمار می روند و کاربر در هنگام تایپ به زحمت نمی افتد، اما عدم وجود صدا و حس عملکرد آن باعث می شود تایپیست گاهی متوجه فشرده شدن کلید ها نشود. جدیدترین کلیدهای قرمز از نوع RGB دارای بدنه شفافی هستند و LED RGB به کار رفته در آن کل بدنه را نورانی می کند. از این جهت، نمای بهتری را به کیبرد می دهد.

دسته دوم گروه کلید های Tactile / Non-Clicky یا حسی کم صدا هستند. دو رنگ قهوه ای و شفاف از مهمترین اعضای این گروه می باشند. این دسته از کلیدها محل تلاقی گیمر ها و تایپیست ها بشمار می روند. پرفروش ترین رنگ کلید های این دسته، کلید های مکانیکی قهوه ای هستند که از جمله کلیدهای حسی یا Tactile بشمار می روند. بدین صورت که پیش از فشردن کلید تا آخر، کاربر در میانه ی راه، یک ضربه ریزی را در زیر کلید را حس می کند تا وی را از عملکرد کلید مطلع سازد. حس آستانه عملکرد کلید، علی الخصوص در هنگام تایپ، برای کاربر لذت بخش است. کلیدهای قهوه ای در سال ۱۹۹۴ ساخته و وارد بازار شدند. آنها برای عملکرد نیاز به فشار معادل ۴۵ گرم دارند، بنابراین جزو دسته ی کلید های سبک به حساب می آیند. کلیدهای قهوه ای برای محیط های اداری هم مناسب هستند، این کلیدها تقریبا یک راهکار میانه برای کیبرد مناسب هر دو دنیای گیم و تایپ می باشند.

دسته سوم گروه کلیدهای Tactile / Clicky یا حسی صدا دار هستند که عموما شامل رنگهای آبی و سبز و سفید می شود. پرفروش ترین رنگ کلید های این گروه، آبی است که در سال ۲۰۰۷ معرفی شدند و تایپیست ها به آنها علاقه ی خاصی دارند. با کلید های آبی تایپیست ها نه تنها می توانند آستانه عملکرد کلید را در زیر انگشتان خود حس کنند، بلکه صدای تق خاصی را نیز می توانند بشنوند. حس آستانه عملکرد کلید در کنار شنیدن صدای عملکرد آن می تواند تایپست را برای تایپ سریعتر و مطمئن تر کمک کند. از این نظر این کلید ها کمتر برای بازی بکار می روند. فشار مورد نیاز این کلید ها برای عملکرد 55 گرم است، از این نظر، کاربرانی که دست سنگین دارند می توانند، از این کلید ها تهیه کنند. تنها مشکل آنها پر صدا بودن است که ممکن است برای اطرافیان گاهی ناخوش آیند باشد.هرچند روی هر کیبردی می توان تایپ و یا بازی کرد اما در برخی از این کلیدها کفه ی ترازو به سمت بازی، و در برخی دیگر به سمت تایپ سنگینی می کند. کلیدهای قرمز برای گیم ساخته شده اند، و کلیدهای آبی بیشتر با هدف تایپ طراحی شدند. کلیدهای قهوه ای هم در حد فاصل این دو گروه، راهکاری میانه بین گیم و تایپ به حساب می آیند.

کیبرد مکانیکی گیمینگ VIGOR GK70 از جمله کیبردهای TKL مخفف TenKeyLess است که فاقد بخش ماشین حساب می باشد. این کیبرد مجهز به کلید های مکانیکی قرمز RGB Cherry MX است و از این نظر برای گیمینگ ساخته و امکانات آن هم برای گیمینگ طراحی شده است.

معرفی و مشخصات فنی

جعبه کیبرد کوچک و توپولی است، تم روی آن مشکی نوک مدادی با طرح RGB از خود کیبرد است. نام Gaming Gear به معنای تجهیزات بازی، و Cherry MX روی جعبه خودنمایی می کند.

در پشت جعبه شاهد معرفی امکانات اصلی، مانند بهره گیری از فن آوری نور پردازی Mystic Light، کلیدهای قابل برنامه ریزی، وجود کلید های اضافی، و N-Key Rollover هستیم.  

در داخل جعبه، به غیر از خود کیبرد و کابل اسلیو شده آن، کلیدهای اضافی قابل تعویض و یک عدد جدا کننده کلید وجود دارد. سر کابل USB آن از روکش طلایی 18K است تا انتقال اطلاعات به راحتی و بدون تاخیر صورت پذیرد. تم مشکی کلیدها، با بدنه آلومینیومی ظاهر بسیار جذابی را به این محصول می دهد. به نظر MSI هر آنچه که نیاز است را در جعبه قرار داده است به غیر از استراحتگاه مچ که بزرگترین غایب به شمار می رود.

نور پس زمینه به صورت 100 در 100 RGB است و برای هر کلید اختصاصی است. در روز روشن نیز به راحتی می توان نور پس زمینه را تشخیص داد، حروف فارسی لیزری کیبرد نیز دارای پس زمینه است و می توان ادعا کرد GK70 تنها کیبرد مکانیکی تمام RGB مجهز به کلید های Cherry MX قرمز است که دارای حروف فارسی لیزری با نور پس زمینه است.

نور پس زمینه به غیر از حالت پیش فرض، دارای سه پروفایل اصلی نوری برای گیمینگ است که کاربر می تواند در انوع بازی ها مانند، DOTA ،FPS و MMORGP حالت مخصوص آن نوع بازی را انتخاب کند و کلید های مربوطه به صورت انحصاری دارای نور پس زمینه خواهند شد تا کاربر را راهنمایی کنند. شدت نور پس زمینه در هر حالت نور ثابت قابل تنظیم است.

بدنه زیر کیبرد از پلاستیک سخت و روی آن با روکش آلومینیومی ساخته شده است. وزن آن معادل 900 گرم و ابعاد آن برابر 35.4 در 13.7 در 4.6 سانتیمتر است.

چنانکه در این تصویر مشخص است، کلید ها کاملا برآمده و خارج از محفظه اصلی کیبرد قرار دارد. این فاصله از کف کیبرد، به کاربر کمک می کند در صورتی که مایع و گرد و خاکی به مرور لابه لای کلید ها وارد شود، به راحتی نسبت به تمییز کردن کیبرد اقدام کند.. همچنین این ارتفاع در هنگام نور افشانی به نمایش زیبایی کیبرد کمک شایانی می کند. تنها نکته ی منفی آن را شاید بتوان در زمینه تایپ دانست که هر چه کلید ها مرتفع تر باشند، تایپ مشکل تر می نماید، ولی خوب این موضوع سلیقه ای است.

طراحی ارگونومیک کلیدها و حالت طبقه ای آن از کنار مشخص است. این نوع طراحی کار با کیبرد را لذت بخش می کند. استفاده از پایه های پلاستیکی امکان افزایش ارتفاع کیبرد را می دهد. فاصله ی کلیدها از هم مناسب است و احتمال Mistype یا فشار اشتباهی کلیدها را کمتر می کند.

در این نما از کلیدهای قرمز شرکت چری، متریال با کیفیتی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته است به خوبی نشان داده شده، این کلید ها با طول عمر بیش از 50 میلیون کلیک، از جمله با دوام ترین کلیدهای کیبرد است. از جمله امکانات این کیبرد، حالت N-Key Rollover است که هنگام گیمینگ میتوان از ثبت تمامی کلیدهای فشرده شده به صورت مجزا حتی در صورت فشرده شدن تعداد بیش از 10 عدد از آنها اشاره کرد.

پایه های زیر کیبرد ضخیم و مجهز به لاستیک است تا از سر خوردن کیبرد جلوگیری کند.محل اتصال کابل کیبرد در وسط قرار دارد. لازم به ذکر است MSI برای این کابل، فضای مدیریت کابل کشی در زیر کیبرد در نظر گرفته است تا کاربر بتواند، از چپ و راست و یا وسط، کابل کیبرد را به زیبایی عبور دهد.

ضخامت بدنه، ارتفاع خاصی به کیبرد می دهد که کلید های فوقانی در مرتفع ترین حالت به ارتفاع 4 سانتی متر می رسند. در لبه های دو طرف کیبرد، ارم اژدهای MSI نمایان است و رگه هایی از آن دارای نورپردازی می باشد.

کلیدهای WASD قابلیت تعویض با کلیدهای روکش فلزی را دارند. در مجموع سه نوع کلید، به صورت عادی پلاستیکی با حروف، روکش فلزی، و روکش پلاستیکی ABS، برای این بخش و برخی دیگر از کلید ها مانند SPACE در نظر گرفته شده است.

کلیدهای اضافی در تصویر مشخص هستند، البته کلید Space، فاقد زاپاس روکش فلزی است اما یک کلید روکش پلاستیکی ABS دارد.

کلیدهای قابل برنامه ریزی، از جمله، کلیدهای تنظیم شدت نور، افکت نور، و انتخاب رنگ، هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری از طریق نرم افزار Mystic Light در سترس کاربر قرار دارد.کلیدهای Media Key از طریق فشردن کلید FN و کلید هایی که در تصویر فوق مشاهده می کنید قابل کنترل می باشند.

شرکت MSI، همچنین یکسری کلیدهای میانبر برای کنترل برخی عملکردها مثل اورکلاک، کنترل فن برای مادربردهای MSI، و یا تغییر پروفایل های مربوط به تنظیمات فرکانس کارت گرافیک MSI را نیز در این کیبرد استفاده کرده است تا کاربران در صورت استفاده از مادربرد و کارت گرافیک MSI، بتوانند برخی عملکرد های اختصاصی را با این کیبرد انجام دهند.

معرفی سیستم تست

پردازنده Intel Core i7 7700K

از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14+ نانومتری، 4 هسته و 8 رشته پردازشی، حدکثر فرکانس کاری 5.4 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 91 وات و مقدار 8 مگابایت کش Level3 اشاره کرد. این پردازنده را شرکت خوش نام دانش و فناوری مازستا یا DFM به دفتر مجله سخت افزار هدیه دادند.

مادربرد MSI Z270 GAMING M5

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

کارت گرافیک MSI GTX 1060 ARMOR 6G OC

این کارت گرافیک با فرکانس کاری 1759 مگاهرتز، 6 گیگابایت حافظه از نوعGDDR5، حداکثر فرکانس حافظه تا 8008 مگاهرتز، رابط حافظه 192 بیتی، توان مصرفی 120 وات، یک ورودی برق 8 پین و سیستم خنک کننده کارآمد گزینه مناسبی برای گیمرها است. کارت گرافیک GTX 1060 گزینه خوبی برای کاربرانی است که می خواهند در رزولوشن 1080 پیکسل بازی ها را به خوبی اجرا کنند. این کارت می تواند در این رزولوشن حتی در حداکثر تنظیمات هر بازی، به خوبی جوابگوی نیاز شما باشد. این کارت گرافیک توسط شرکت MSI در اختیار ما قرار داده شده است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است. لازم به ذکر است با توجه به پشتیبانی پردازنده 2700X از حداکثر فرکانس 3466 برای رمها، به صورت دستی فرکانس را ابتدا بر روی 3466 و بعد از مشاهده ناپایداری بر روی فرکانس 3400 تایمینگ CL16 تنظیم کردیم و کلیه تست ها در این فرکانس و تایمینگ گرفته شده است.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

درایو ذخیره سازیADATA XPG SX9000NP

اس اس دی Adata XPG SX9000NP 256G با سرعت انتقال فوق  العاده از طریق رابط PCIe Gen3x4، پروتکل NVME نسخه ۱٫۲، فناوری SLC Caching  و DRAM Cache Buffer، موتور تصحیح خطای پیشرفته LDPC ECC و ۵ سال گارانتی تعویض شرکت آونگ نماینده رسمی Adata بهره می برد. از مزیت های این حافظه سرعت نوشتن 990 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2700 مگابایت در ثانیه است. این اس اس دی پرچمدار Adata را شرکت محترم آونگ برای سیستم تست دفتر سخت افزار مگ ارسال کردند.

خنک کنندهGREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

بررسی کارایی و نتیجه گیری

طی چند روز استفاده و گیمینگ با کیبرد Vigor GK70، از کار با آن لذت بردیم. در هنگام گیمینگ عملکرد کیبرد در حد و اندازه مورد انتظار از یک کیبرد مکانیکی بسیار مناسب ارزیابی شد. اگرچه کلید های قرمز لزوما برای تایپ طراحی نشده اند اما تایپ با این کیبرد هم بدون مشکل انجام می شود، هرچند، فقدان استراحتگاه مچ دست و ارتفاع زیاد کلید ها شاید تایپ در طولانی مدت را خسته کننده کند. اما به هر حال این کیبرد گیمینگ است و نه تایپ. به عنوان یک کیبرد گیمینگ، GK70 مجهز به امکاناتی نظیر حالت Anti-Ghosting به صورت 100 در 100، نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی، نور پس زمینه RGB قابل برنامه ریزی و امکان N-Key Rollover است. می توان حرکات مایکرو را توسط نرم افزار Gaming Centre در پنج Profile مختلف در کیبرد ذخیره سازی کرد ولیکن ضبط حرکات به صورت On-the-fly امکان پذیر نیست. این کیبرد 100 دلاری، در بازار ایران به قیمت 942 هزار تومان موجود است که البته قیمت بسیار بالایی دارد. متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی، امکان سنجش ارزش خرید قطعات نسبت به یکدیگر فعلا میسر نیست. بنابراین امتیاز ارزش خرید را لحاظ نمی کنیم، و با توجه به امکانات و عملکرد مطلوب این کیبرد نشان منتخب گیمر های سخت افزار را به آن اهدا می کنیم.

مزایا:
استفاده از کلید های مکانیکی Cherry MX قرمز مناسب برای گیمینگ، بدنه ی محکم با روکش آلومینیومی، نور پردازی تک به تک کلید ها به صورت مجزا و تمام RGB، سازگار با اکوسیستم نورپردازی Mystic Light، طراحی ارگونومیک، امکان N-Key Rollover و Anti-Ghosting، استفاده از کلید FN برای ایجاد عملکرد دوگانه برخی کلید ها، وجود میانبر برای اعمال برخی عملکرد ها در مادربرد و کارت گرافیک MSI، امکان ذخیره سازی حرکات Macro، امکان به روز رسانی Firmware کیبرد، دارای حروف فارسی لیزری و گارانتی خوشنام گرین
معایب:
فقدان استراحت گاه مچ دست، عدم امکان ذخیره سازی حرکات Micro به صورت On-the-fly، قیمت بالا برای کیبرد TKL
امتیاز:
9.19.2راندمان9طراحی9کیفیت فطعات9.2امکانات جانبی



























منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار