کد خبر: ۱۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 05
فرایند خریدن و سر هم کردن یک کامپیوتر دسکتاپ پر از اصطلاحات گوناگون است و این اصطلاحات حتی در نمایشگرها نیز وجود دارند. چندین فاکتور مهم را به هنگام خرید یک نمایشگر باید در نظر گرفت و مهم است ابتدا قبل از خرج کردن پولتان بر سر این تجهیزات با این اصطلاحات آشنا شوید و معنی آن‌ها را بفهمید.

به گزارش آی تابناک : یکی از فاکتورهایی که باعث ایجاد سردرگمی در میان کاربران می‌شود زمان پاسخگویی یا Response Time است. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که معنای واقعی این اصطلاح را متوجه شوید و برای کامپیوترتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

زمان پاسخگویی یک نمایشگر چیست؟

یکی از کاربران انجمن Overclock بهترین تعریف ممکن را درباره‌ی این اصطلاح ارائه داده است:

زمان پاسخگویی یک نمایشگر، میزان سرعت آن در تغییر پیکسل‌های LCD از کاملاً فعال (سفید) به کاملاً غیر فعال (سیاه) و برعکس است. زمان پاسخگویی کوتاه‌تر به معنای کیفیت تصویر بالاتر و رخ دادن کمتر پدیده‌ی Image Ghosting است.

این اصطلاح با نرخ به‌روزرسانی تفاوت دارد. نرخ به‌روزرسانی به این معنی است که در یک ثانیه نمایشگر چند بار می‌تواند محتوای درونش را به تصویر بکشد. در بحث نرخ به‌روزرسانی باید مقدار بالاتر باشد و در بحث زمان پاسخگویی عدد هر چه پایین‌تر باشد بهتر است. زمان پاسخگویی با میلی ثانیه اندازه گیری می‌شود، پس یک نمایشگر با زمان پاسخگویی 5 میلی ثانیه می‌تواند از سیاه به سفید در یک دویستم ثانیه تغییر کند.

پدیده‌ی Image Ghosting زمانی رخ می‌دهد که زمان پاسخگویی نمایشگر پایین باشد و یک تصویر ثابت در نمایشگر نشان داده شود.

با این تعاریف، آیا دیگر نمایشگر با پایین‌ترین زمان پاسخگویی را بخریم؟

هم بله هم خیر. همانند نرخ به‌روزرسانی، زمان پاسخگویی یک نمایشگر بستگی به سازنده‌ی آن و نوع پنل استفاده شده در نمایشگری دارد که قصد خریدش را دارید.

گیمرها معمولاً پایین‌ترین حد زمان پاسخگویی را برای بازی‌هایشان طلب می‌کنند و در این زمینه نمایشگرهای با زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه فراوان هستند و مخصوصاً در عنوان‌های eSport این موضوع اهمیت دارد. قطعاً در هنگام بازی هیچ وقت نمی‌خواهید که پدیده‌ی Image Ghosting رخ بدهد و تجربه‌ی شما را خراب کند و همچنین شما قطعاً بالاترین کیفیت تصویر ممکن را در یک بازی می‌خواهید.

در بازار نمایشگرهای بسیار خوبی برای بازی وجود دارند که زمان پاسخگویی در آن‌ها یک میلی ثانیه است، مانند نمایشگر BenQ RL2455. قیمت این نمایشگر زیر 200 دلار است، زمان پاسخگویی آن 1 میلی ثانیه و نرخ به‌روزرسانی آن 60 هرتز است. این نمایشگر دارای تعادلی عالی از ویژگی‌های یک نمایشگر مناسب گیمینگ است و هم برای بازی با کامپیوتر و هم کنسول‌ها مناسب است.

اگر به دنبال نمایشگری با رزولوشن بالاتر مانند 1440p هستید، نمایشگر Dell S2417DG گزینه‌ی مناسبی است که از NVIDIA G-Sync نیز پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر هم دارای زمان پاسخگویی بسیار کوتاه و هم تاخیر ورودی بسیار کوتاهی است.

زمان پاسخگویی با نرخ به‌روزرسانی اشتباه گرفته نشود

متاسفانه، عملکرد نمایشگر شما در همه‌ی حال بستگی با سازنده‌ی آن دارد. در تئوری، زمان پاسخگویی کوتاه‌تر همیشه بهتر است و پدیده‌ی Image Ghosting را کاهش می‌دهند. ولی نوع پنل استفاده شده در نمایشگر از فاکتورهای مهم در خرید یک نمایشگر است. یک نمایشگر بد در هر حالتی نمایشگری بد خواهد ماند.

نکته‌ی مهمی که باید ابتدا به آن اشاره کنیم، تفاوت میان زمان پاسخگویی و تاخیر ورودی است. زمان پاسخگویی یعنی این که در یک نمایشگر با چه سرعتی یک تصویر نمایش داده می‌شود. تاخیر ورودی یعنی این که چه مدت طول می‌کشد تا نمایشگر به کاری که در سیستم انجام دادید واکنش دهد. اگر زمان پاسخگویی در یک نمایشگر 1 میلی ثانیه است، صرفاً به این معنی نیست که قرار است بهترین تجربه در بازی‌ها را به شما ارائه دهد، چرا که ممکن است تاخیر ورودی در آن بالا باشد.

تصور کنید که در حال بازی یک عنوان تیر اندازی مانند CS:GO یا Call of Duty هستید. زمان پاسخگویی در نمایشگر شما پایین است و تصاویر به شما با کیفیت بالا و بدون پدیده‌ی Image Ghosting نمایش داده می‌شوند. ولی اگر ماوس‌تان را تکان دهید، تاخیر قابل توجهی بین موقعی که شما ماوس را تکان دادید و واکنش به آن تکان در بازی وجود دارد. در این حالت تاخیر ورودی شما بالاست و تجربه‌ی بازی شما را خراب خواهد کرد. در شرایط ایده آل، یک نمایشگر برای بازی دارای این ویژگی‌ها است: نرخ به‌روزرسانی بالا، زمان پاسخگویی کوتاه و تاخیر ورودی کم.

امیدواریم که تفاوت میان زمان پاسخگویی با اصطلاحات مشابه و نوع عملکرد آن در نمایشگرها برای شما روشن شده باشد و شما را در خرید نمایشگر جدیدتان یاری کرده باشیم.




منبع : windows central 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار