کد خبر: ۱۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 04
چند هفته پیش بود که شرکت Valve اعلام کرد که اپلیکیشن استیم از تاریخ اول ژانویه 2019 در ویندوز XP و ویندوز ویستا کار نخواهد کرد. گرچه حذف کاربران ویندوز ویستا تاثیر چندانی در آمار و ارقام مربوط به استیم نخواهد داشت، نسخه 32 بیتی ویندوز XP با 0.22% کاربران حاضر در استیم می‌تواند مهم باشد. اخیراً نتایج آمار ماهانه سخت افزار و نرم افزار استیم برای ژوئن 2018 منتشر شده است و این موقعیت خوبی است برای بررسی آمار و ارقام و بهترین‌ها در استیم.

به گزارش آی تابناک : نسخه 64 بیتی ویندوز 10 همچنان بر استیم حکمرانی می‌کند و سهم خود را 1.5% افزایش داده است که البته این افزایش با کاهش سهم دیگر نسخه‌های این سیستم‌عامل همراه بوده است. تنها استثنا در این مورد نسخه 32 بیتی ویندوز 10 و نسخه 32 بیتی ویندوز XP است که هرکدام مقداری از کاربران استیم را جذب کرده و سهم هرکدام 0.1% افزایش داشته است.

خارج از اکوسیستم مایکروسافت، macOS و لینوکس به ترتیب به سهم‌های 2.39% و 0.52% رسیدند و هرکدام نسبت به ماه می 2017 به ترتیب 0.12% و 0.29% کاهش داشتند. احتمالاً پس از اعلام ادامه پشتیبانی استیم از SteamOS و لینوکس در چند ماه گذشته، این آمار چندان خوبی نباشد.

آمار ماهانه سخت افزار و نرم افزار استیم

در قسمت سخت‌افزار و پردازنده، سیستم‌های چهار هسته‌ای ویندوزی کاهش 0.94% را شاهد بودند اما با این حال با سهم 59.57% در صدر محبوب‌ترین پردازنده‌ها نزد کاربران استیم باقی ماندند. در سوی دیگر پردازنده‌های دو هسته‌ای و هشت هسته‌ای به ترتیب افزایش 0.35% و 0.62% را شاهد بودند. گرچه افزایش سهم پردازنده‌های دو هسته ای عجیب به نظر می‌رسد، اما با بررسی کاهش سهم دیگر پردازنده‌ها در 18 ماه گذشته این ارقام معنی پیدا می‌کند. همچنین ژوئن 2018 اولین باری است که پردازنده‌های 18 هسته‌ای ویندوزی با 0.01% سهمی در آمار استیم به خود اختصاص می‌دهند.

آمار ماهانه سخت افزار و نرم افزار استیم

در قسمت پردازنده‌های گرافیکی، Nvidia همچنان محبوب‌ترین تولید‌کننده کارت‌های گرافیک با حدودی سه چهارم (74.32%) کل پردازنده‌ها در سیستم‌هایی است که در آمار استیم شرکت کرده‌اند. در عین حال AMD حدود 0.1% از سهم خود را از دست داده است و به 15.1% درصد رسیده است. این کاهش در دو ماه اخیر برای این شرکت به همین مقدار وجود داشته است.

نتایج قبل از آن به دلیل یک باگ که Valve در آوریل 2018 آن را برطرف کرد قابل اطمینان نیستند. با این حال آنچه مشخص است این است که تیم قرمز (AMD) در حال از دست دادن سهم خود در استیم به سود تیم سبز (Nvidia) است. هیچکدام از پردازنده‌های گرافیکی AMD در لیست ده‌تایی محبوب‌ترین GPU ها حضور نداشت. در آمار این ماه، نه جایگاه اول برای Nvidia و جایگاه دهم برای HD Graphics 4000 اینتل بود.

آمار ماهانه سخت افزار و نرم افزار استیم

در حال حاضر تنها 0.7% از کاربران استیم از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. با این حال این مورد نیز در آمار ماهانه سخت افزار و نرم افزار استیم مورد پرسش قرار می‌گیرد. در این زمینه همچنان رقابت دوقطبی هدست‌های واقعیت مجازی بین Oculus Rift و HTC Vive است که به ترتیب 0.32% و 0.32% از کاربران را در اختیار دارند و هردو با 0.01% کاهش در سهم همچنان در صدر هدست های واقعیت مجازی قرار دارند. این دو هدست در مجموع با 93.75% درصد سهم در بازار حکمرانی میکنند. واقعیت ترکیبی ویندوز نیز بقیه سهم باقی‌مانده را به خود اختصاص داده است که بیشترین سهم این هدست‌ها از زمان ورودشان به عرصه رقابت است.

قابل ذکر است که آمار ماهانه سخت افزار و نرم افزار استیم کاملاً اختیاری است و بسته به کاربران است که اطلاعات سیستم‌های خود را در اختیار استیم قرار دهند. بنابراین این ارقام دقیق نیستند نتایج واقعی ممکن است متفاوت باشد.




منبع : NEOWIN 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار