کد خبر: ۱۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 04
در کار کردن با اپلیکیشن‌هایی مانند مرورگرها، نرم افزارهای گرافیکی و مشابه این موارد معمولاً می‌توان نتایج بهتری در رزولوشن‌های بالاتر گرفت. ولی در بازی‌ها چه؟

به گزارش آی تابناک : رزولوشن‌های بالاتر نیاز به قدرت پردازش گرافیکی بالاتر دارند، پس برای خرید یک نمایشگر جدید چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

رزولوشن نمایشگر

یکی از فاکتورهای مهم در خرید یک نمایشگر جدید باید در نظر گرفت رزولوشن آن است. رزولوشن 1080p محبوب ترین رزولوشنی است که امروزه کاربران از آن استفاده می‌کنند، ولی رزولوشن‌های 1440p و 4K نیز کم کم در حال به دست آوردن سهم بازار خودشان هستند. لیست زیر رزولوشن‌های هستند که پس از خرید یک نمایشگر جدید (یا حتی تلویزیون، اگر با کنسول بازی می‌کنید و دوست دارید به مبل تکیه دهید) با آن‌ها کار خواهیم کرد:

  • 1280×720 – HD / 720p
  • 1920×1080 – FHD (Full HD) / 1080p
  • 2560×1440 – QHD/WQHD (Quad HD) / 1440p
  • 3840×2160 – UHD (Ultra HD) / 4K 2160p
  • 7680×4320 – FUHD (Full Ultra HD) / 8K 4320p

رزولوشن 4K جانشین رزولوشن 1080p در نظر گرفته می‌شود. به این دلیل که این رزولوشن دقیقاً 2 برابر رزولوشن 1080p هم از لحاظ افقی و هم از لحاظ عمودی است، حال شما می‌دانید که چه چیزی از کارت گرافیکتان طلب می‌کنید وقتی که بازی یا اپلیکیشنی سنگین را با این رزولوشن اجرا می‌کنید: دقیقاً چهار برابر پیکسل‌ها در شرایط عادی. همان طور که در بالاتر گفتیم، این فاکتور به قدرت کامیپوتر شما بستگی دارد. در این جا برای داشتن بازی کاملاً روان، نرخ به‌روزرسانی را 60 فریم بر ثانیه به عنوان حداقل و پایین‌ترین حد ممکن مشخص کرده‌ایم.

نرخ فریم هر چه بالاتر باشد بهتر است و البته بستگی به نمایشگر شما دارد. اکثر نمایشگرهای 60 هرتزی 1080p قابلیت اجرای 60 فریم بر ثانیه را دارند، این در حالی است که نمایشگرهای گرانتر با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز می‌توانند با 120 فریم بر ثانیه بازی‌ها را اجرا کنند. برای لذت بردن از یک گیم پلی کاملاً روان در رزولوشن بالاتر از Full-HD، نمایشگرهای 144 هرتزی 1440p را می‌توان مثال زد. البته باز هم می‌گوییم که قدرت کارت گرافیک شما و قطعات دیگر در کامپیورتان در ایجاد این تجربه نقش بسیار مهمی دارند.

با این که در لیست بالا رزولوشن 720p را نیز ذکر کرده‌ایم، اما به هیچ عنوان سراغ این رزولوشن نروید. رزولوشن 1080p باید حداقل رزولوشنی باشد که برای خرید نمایشگر باید در نظر بگیرید، و از عهده‌ی قیمت نمایشگرهای با این رزولوشن نیز می‌توان بر آمد (قیمت این نمایشگرها چیزی حدود 100 دلار است.) حتی می‌توانید نمایشگرهایی که از FreeSync شرکت AMD پشتیبانی می‌کنند بخرید و بدون پرش و لگ به راحتی بتوانید بازی کنید.

صاحبان کنسول ایکس باکس وان باید حداقل یک نمایشگر با رزولوشن 1080p داشته باشند، و این در حالی است که دارندگان ایکس باکس S و ایکس باکس X می‌توانند نمایشگرهای با رزولوشن 4K را نیز برای بازی انتخاب کنند. ولی اگر بحث درباره‌ی دارندگان کامیپوتر‌های دسکتاپ باشد، چه موقع باید برای خرید نمایشگر با رزولوشن بالاتر اقدام کرد؟

پیکسل هر چه بیشتر، بهتر، ولی در شرایط مناسب

رزولوشن 1440p

خرید یک نمایشگر 27 اینچی (یا بالاتر) برای سیستم گیمینگتان گزینه‌ی ایده آلی است، چرا که این نمایشگرها رزولوشنی بالاتر و نرخ به‌روزرسانی بالاتری نیز دارند. و نمایشگرهای با رزولوشن 1440p به دلیل ارتقا یافتن سیستم‌های کاربران نیز هر روز بیشتر از دیروز دارند محبوب‌تر می‌شوند. برای مثال کارت گرافیک RX 480 را در نظر بگیرید، این کارت گرافیک می‌تواند در رزولوشن 1440p (و همچنین 1080p) بازی‌ها را اجرا کند و حتی از تکنولوژی واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می‌کند.

بررسی این که بازی‌های شما چگونه در رزولوشن 1080p اجرا می‌می‌شوند به شما نشان می‌دهد که در رزولوشن 1440p بازی‌ها چگونه اجرا خواهند شد. اگر به صورت پیوسته فریم بازی‌های شما از نرخ به‌روزرسانی نمایشگر بالاتر می‌رود (اگر حداکثر نرخ به‌روزرسانی در نمایشگرتان را 60 هرتز در نظر بگیریم)، خرید نمایشگری با رزولوشن 1440p می‌تواند تجربه‌ی شما در بازی را هر چه بهتر کند. همچنین می‌توانید از منابع قابل اعتماد بنچ مارک‌های مختلف را بررسی کنید تا ببینید آیا کارت گرافیک شما از عهده‌ی میزان کاری که ازشان می‌خواهید برمی‌آیند یا نه. یکی دیگر از خوبی‌های نرخ به‌روزرسانی بالاتر این است که در مواقعی که در بازی اتفاقات بسیار سریعی در حال رخ دادن است، تار شدن صفحه و ظاهر شدن یک فریم در فریم دیگر (به اصطلاح Screen Tearing) به حداقل می‌رسند.

رزولوشن 4K

این رزولوشن در کل لیگ دیگری برای خودش است. این رزولوشن قدرت بسیار بالایی از سیستم شما طلب می‌کند و فقط زمانی باید از این رزولوشن استفاده کرد که سیستم شما توان پردازش گرافیکی به اندازه دارد. در این جا دیگر مشخصات بالای سیستم کافی نیست، شما باید یک غول کامپیوتری برای این رزولوشن داشته باشید. حتی کارت گرافیک GTX 1080 Ti بعضی مواقع در اجرا کردن محتوا در رزولوشن 4K نیز مشکل دارد. به خاطر داشته باشید که اگر برای بهبود گرافیک بازیتان رزولوشن و کلاً تنظیمات گرافیکی را بالاتر می‌برید، باید نرخ به‌روزرسانی را نیز در نظر بگیرید. داشتن 60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 1440p قطعا بسیار بهتر از 20 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K است.

برای ورود به دنیای بازی‌های 4K ابتدا باید به فکر سخت افزار مورد نیاز آن باشید. کارت‌های SLI و داشتن بیشتر از یکی کارت گرافیک ممکن است برای این رزولوشن جوابگو باشد. اگر که فضا و پول مورد نیاز برای ارتقا به یک نمایشگر بزرگتر را ندارید یا حس می‌کنید نیازی به چنین نمایشگرهایی را ندارید، کامپیوتر شما با صفحه نمایش 21 انچی Full HDتان تواناتر از آن چه فکر می‌کنید است و می‌تواند بسیاری از عنوان‌ها را برای شما به اجرا در بیاورد.

در زمان خرید نمایشگر جدید، باید بودجه‌ای که در اختیار دارید را نه فقط برای نمایشگر، بلکه برای سخت افزار نیز استفاده کنید، اگر نمایشگری گران قیمت و پر قدرت داشته باشید ولی سخت افزار مورد نیاز برای استفاده از حداکثر توان آن را نداشته باشید، آن را بیهوده خریده‌اید. اگر که کارت گرافیک پرقدرتی دارید و در بازی‌ها در رزولوشن 1080p نرخ به‌روزرسانی پایدار بوده است، یا این که توانسته‌اید یک کارت گرافیک NVIDIA GTX جدید بخرید، رزولوشن 1440p گزینه‌ای عالی است و مشکلی نباید ایجاد کند.

در خرید یک نمایشگر، رزولوشن، زمان پاسگویی، نرخ به‌روزرسانی و دیگر ویژگی‌ها فاکتورهایی هستند که در زمان خرید نمایشگر باید در نظر بگیرید. در ادامه‌ی مطلب درباره‌ی این اصطلاحات توضیح می‌دهیم.

اصطلاحات مربوط به نمایشگرها

در حین خرید یک نمایشگر جدید با اصطلاحات زیادی مواجه می‌شود. اصلا این اصطلاحات چه هستند و چه تغییری ایجاد می‌کنند؟ بریم که آن‌ها را بررسی کنیم.

زمان پاسخگویی صفحه

زمان پاسخگویی صفحه نمایش با میلی ثانیه (با ms نمایش داده می‌شود) اندازه گیری می‌شود و این فاکتور مشخص می‌کند که چقدر سریع نمایشگر مورد نظرتان می‌تواند از سفید به سیاه، یا از یک رنگ طوسی به شکل دیگری از رنگ طوسی تغییر کند و مقدار آن توسط سازنده آزمایش و محاسبه می‌شود. توصیه می‌شود که نمایشگری انتخاب کنید که زمان پاسخگویی آن 5 میلی ثانیه یا کمتر باشد، تا از Ghosting (گیر کردن صفحه نمایش روی یک تصویر طولانی‌تر از حالت عادی) جلوگیری شود. داشتن نمایشگری با زمان پاسخگویی طولانی باعث به وجود آمدن Ghosting می‌شود، که از موانع بر سر راه لذت بردن مطلق از بازی‌ها است. و البته، هر چه زمان پاسخگویی کوتاه‌تر باشد، قیمت نمایشگر نیز بالاتر می‌رود.

نرخ به‌روزرسانی

نرخ به‌روزرسانی در واقع تعداد دفعاتی است که در یک ثانیه نمایشگر محتوای درونش را به تصویر می‌کشد تا در هنگام نگاه کردن به آن با چشم انسان از لرزش و پرش محتوای درون نمایشگر جلوگیری شود. اگر پردازنده‌ی گرافیکی شما می‌تواند در یک مانیتور 120 هرتزی در هر ثانیه 120 بار عکسی را برای شما تولید کند و نشان دهد، تجربه‌ای فوق العاده در این زمینه خواهید داشت. اگر کامپیوتر شما توانایی اجرای بازی سنگینی را نداشته باشد، آن وقت است که شما در بازی لگ مشاهده خواهید کرد چرا که مانیتور و پردازنده‌ی گرافیکی دیگر هم گام با هم کار نمی‌کنند. (با تکنولوژی FreeSync و G-Sync می‌توان این مشکل را کاهش داد.)

FreeSync و G-Sync

این دو تکنولوژی که توسط شرکت‌های AMD و NVIDIA ساخته شده‌اند به شما تجربه‌ای روانتر در بازی‌هایتان ارائه می‌دهند و پدیده‌ای به نام Screen Tearing و دیگری لگ را کاهش می‌دهند. (پدیده‌ی Screen Tearing موقعی رخ می‌دهد که پردازنده‌ی گرافیکی شما و نمایشگرتان از همگام سازی خارج شوند و در یک فریم، از چندین فریم از لحظات قبل نمایش داده می‌شود). در این تکنولوژی چیزی که درواقع انجام می‌شود این است که میان نمایشگر و کارت گرافیک ارتباط برقرار می‌کند تا با هم دیگر در نرخ به‌روزرسانی تطابق پیدا کنند و آن چیزی که در نمایشگر نشان داده می‌شود و آن چیزی که در کارت گرافیک در حال رندر شدن هستند همگام سازی شوند. اگر نمایشگر یا کارت گرافیک از دیگری در این فرایند جلو بزند و از وضعیت هم گام خارج شوند، می‌تواند باعث بروز پدیده‌ی Screen Tearing به صورت عمودی در صفحه شود.

یک نمایشگر ایده آل برای گیمرها، باید دارای نسبت‌های مناسب در مشخصاتی که در بالا گفتیم باشد. یک نمایشگر مناسب برای گیمینگ دارای رزولوشن و اندازه‌ی صفحه‌ی مناسب متناسب با بازیتان، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز یا بالاتر، زمان پاسخگویی 2 میلی ثانیه یا کمتر است و بهتر است از تکنولوژی‌های FreeSync و G-Sync پشتیبانی کند.




منبع : WINDOWS CENTRAL
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار