تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 10
سازمان تنظیم کنندۀ ایمنی وسائل نقلیه در ایالات متحده تأیید گفته است ممکن است دستگاه نقلیۀ هوشمندی که گوگل در حال ساختن آن است و خود-ران نامیده می‌شود، در دسته بندی قوانین فدرال در ردۀ دستگاه‌های دارای راننده قرار گیرد. این یک قدم بزرگ رو به جلو برای دستگاه‌های نقلیۀ هوشمند گوگل به شمار می‌آید.


سازمان تنظیم کنندۀ ایمنی وسائل نقلیه در ایالات متحده تأیید گفته است ممکن است دستگاه نقلیۀ هوشمندی که گوگل در حال ساختن آن است و خود-ران نامیده می‌شود، در دسته بندی قوانین فدرال در ردۀ دستگاه‌های دارای راننده قرار گیرد. این یک قدم بزرگ رو به جلو برای دستگاه‌های نقلیۀ هوشمند گوگل به شمار می‌آید.

«سازمان ملی امنیت ترافیک» امریکا (NHTSA) در نامه‌ای که بر روی وب سایت خود قرار داده نوشته است: «سازمان در ارجاع به طرح توصیفی گوگل از وسیلۀ نقلیه، راننده را به عنوان «سیستمِ خودران» تفسیر می‌کند و نه به عنوان یکی از سرنشینان خودرو». به گفتۀ این وب‌سایت، طرح گوگل که در 12 نوامبر توسط واحدِ خودران این شرکت ثبت شده است، به مثابه خودرویی که «نیاز به رانندۀ انسانی» ندارد توصیف شده است.

در حقیقت، این سازمان موافق است که طرح خودرانِ گوگل به مفهوم متعارفی که در طول یکصد سال گذشته مطرح بوده است، راننده ندارد؛ اما سیستم هوشمند خود هدایت گر را به عنوان راننده در نظر می گیرد.

گوگل در یک مسابقۀ بی‌امان قرار دارد که در کنار دیگر شرکت‌ها به دنبال ساختن وسایل نقلیه‌ای هستند که حداقل در برخی از اوقات بدون کنترل انسانی توانایی حرکت داشته باشند؛ اما این شرکت ها همیشه از قوانین دست و پاگیر و محدودیت های دولتی شکایت می‌کرده‌اند. به عنوان مثال، ایالت کالیفرنیا که یکی از پیشروترین ایالت‌ها در این زمینه است، قانونی را پیشنهاد کرده که سازندگان را ملزم می‌سازد در خودران‌ها فرمان نصب کنند و همچنین، لزوماً یک نفر از سرنشین‌های خودرو گواهی‌نامۀ رانندگی داشته باشد.

با این حال، به گفتۀ تحلیل‌گران این حوزه هنوز پرسش‌های اساسی زیادی در این مورد وجود دارد. البته، به گفتۀ «کارل بروئر» (Karl Brauer)، تحلیل‌گر ارشد این حوزه، اگر NHTSA آماده باشد که «هوش مصنوعی» را به عنوان جایگزین معتبری برای دستگاه های نقلیۀ هدایت شده توسط انسان قلمداد کند، مسیر خودران‌ها به سوی جاده ها هموارتر خواهد شد.

در پاسخ این سازمان به گوگل، همچنین به مواردی اشاره شده است که برخی تردیدهای دیگر راجع به این وسائل نقلیه را برطرف ساخته و به توعی، کامل‌ترین نقشۀ راه برای این پروژه ها به شمار می‌آید. از آن جمله، پیشنهادِ تعبیه کردن یک ترمز اضطراری که با فشار پا به کاربیفتد. همچنین، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌های امریکا پرسش‌هایی را هم در این نامه‌ها مطرح کرده است؛ از جمله اینکه گوگل چگونه می‌خواهد سیستم خودران خود را با استاندارهای رانندگی که برای خودروهایی با رانندۀ انسانی طراحی شده‌اند، سازگار کند.

گوگل هنوز پاسخ کاملی به این نامۀ طولانیِ سازمان نداده است و به گفتۀ سخنگوی این شرکت، در حال ارزیابی پاسخ‌های آن است. اما پیش از این، مطالبی از این دست مورد بحث قرار گرفته بود و گوگل چنین نظر داده بود که در خودران‌ها، تعبیه کردن دستگاه‌هایی از این دست، مانند فرمان و ترمز اضطراری خود یک منبع خطر عمده خواهد بود. به گفتۀ گوگل، این امکانات باعث خواهد شد سرنشین وسوسه شود کنترل وسیلۀ نقلیه را در دست بگیرد و این، باعث تضعیف سیستم امنیتی خودران‌ها خواهد شد.

در هر حال، این سازمان تغییر برخی از قوانین را که موانعی در طرح‌های خودران‌ها ایجاد کرده است، رد نکرد و گفته این امکان وجود دارد که برخی از این قوانین بازنویسی شوند. NHTSA سپس اعلام کرده که در شش ماه آینده برخی خطوط کلی را برای پروژه‌های خودران‌ها فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار