کد خبر: ۱۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 01
سال گذشته Kipman توضیح داد که چگونه نسل ما انسان‌ها در قرن اول محاسبات کامپیوتری به عنوان یک زمان عجیب در تاریخ که در آن انسان‌ها مجبور به زندگی در فضای دو بعدی بودند، به نظر می‌رسید. وی همچنین گفت: این دوره 100 ساله کوتاه مدت زمانی است که در آن ما انسان‌ها سرگرم بودیم، با هم ارتباط برقرار کرده بودیم و زندگی مان را از پشت صفحه نمایش دستگاه‌های هوشمندمان می‌گذراندیم.

به گزارش آی تابناک : کیپ من یک تحلیل گر آینده است چیزی شبیه به یک پیشگو. او آینده ای را پیشبینی می‌کند که در آن قدرت به تکامل رسیده است و دستگاه‌های واقعیت ترکیبی، فاصله‌ها را از بین برده اند و شکل و شمایل جدیدی به زندگی انسان‌ها بخشیده اند. او جهان را به گونه ای پیش بینی می‌کند که در هر زمان، افراد می‌توانند نسخه‌های هولوگرام یک دیگر را ببینند و این نسخه‌های هولوگرام، در هر زمان و مکانی به هر جایی تلپورت شوند و با دنیای جدید اطرافشان، تعامل برقرار کنند. تعامل به گونه ای که نه تنها آن را ببینند و بتوانند لمس کنند، بلکه حتی در آن قادر به شنیدن صدا‌های اطراف هم باشند.

او آینده ای را می‌بیند که در آن نسخه فیزیکی یک شخص در جایی قرار دارد و نسخه دیجیتالی آن در جایی دیگر. معاون اجرایی مایکروسافت و همچنین محقق هوش مصنوعی مایکروسافت یعنی هری شوم نیز آینده را به گونه ای پیشبینی کرده است که در آن هر شخص یک نسخه هولوگرام دیجیتالی دارد. در حال حاضر، مایکروسافت در حال توسعه و تحقیق برای به حقیقت در آوردن این سطح از تکنولوژی واقعیت ترکیبی در کنار یک جهان مبتنی بر هوش مصنوعی است. در واقع، کیپ من به تازگی روند تکامل صنعت در سال 2018 را شناسایی کرده است:

  • هوش مصنوعی و واقعیت ترکیبی؛
  • واقعیت افزوده و واقعیت مجازی؛
  • ارتباطات به سبک نو.

واقعیت ترکیبی و هوش مصنوعی

اگر توجه کنید، متوجه می‌شوید که سطح انتظارات کیپ من از آینده ای که از آن صحبت می‌کند، درست بر مبنای سرمایه گذاری‌های مایکروسافت در زمینه‌های مختلف مرتب شده است. ساتیا نادلا مدیر عامل فعلی مایکروسافت اعلام کرده است که هوش مصنوعی و واقعیت ترکیبی آینده محاسبات کامپیوتری هستند و سطح محاسبات شخصی را وارد مرحله جدیدی خواهند کرد. همچنین، این شرکت تمرکز اصلی سرمایه گذاری‌ها و توسعه‌های خود را بر روی این دو تکنولوژی قرار داده است. همچنین، سیستم عامل ویندوز 10 واقعیت ترکیبی نیز، به عنوان بخشی از برنامه دراز مدت مایکروسافت در جهت همه گیر سازی تکنولوژی واقعیت ترکیبی در دست توسعه خواهد ماند.

کیپ من به طور مداوم تاکید می‌کند که توانایی‌های دستگاه‌های واقعیت ترکیبی بسیار بیشتر و همه گیر تر از همتایان فعلی در زمینه ایجاد ارتباطات بین مردمی و پیش برد اهداف صنعتی و تخصصی است. جراحان در نقاط مختلف دنیا این توانایی‌های بی نظیر را در سال گذشته به عموم نشان دادند. به طور مثال، در ویدیوی بالا مشاهده می‌کنید که جراحان در حین عمل جراحی از عینک‌های واقعیت ترکیبی هولولنز مایکروسافت استفاده می‌کنند.

این‌ها قابل تحسین است. اما، پیش بینی‌های کیپ من برای آینده سطح تکنولوژی بشریت نیازمند هوش مصنویی آن بورد بسیار پیشرفته تری در هولولنز‌ها است. هولولنز‌ها باید قادر باشند تا نحوه رفتار و مقاصد ما را درک کنند، محیط اطراف ما را بشناسند و چگونگی ارتباط ما با آن را متوجه شوند. در همین راستا، مایکروسافت در پایان سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد که یک واحد پردازشی کمکی مخصوص هوش مصنوعی را به واحد پردازشی هولوگرافیکی هولولنز‌ها اضافه کرده است.

این پردازنده هوش مصنوعی کمکی، شبکه‌های منعطف طبیعی یا به اختصار "DNN” را به طور پویا فعال می‌کنند تا که این دستگاه‌ها بتوانند نحوه عملکرد مغز انسان را پیشبینی کنند. این کار برای پیشرفت قدرت تشخیص محیط اطراف در هولولنز‌ها بسیار مهم است. Marc Pollefeys مدیر بخش علمی هولولنز در مایکروسافت می‌گوید:

این هوشمندی همان چیزی است که نیاز دارید. اگر می‌خواهید که دستگاه‌های واقعیت ترکیبی به خودی خود هوشمند باشند و تمامی سطح انتظارات شما را براورده کنند، به این هوشمندی احتیاج دارید. واقعیت ترکیبی و هوش مصنوعی آینده تکنولوژی بشریت هستند. و ما با هیجان در حال تلاش برای پیش راندن این مرز‌ها هستیم.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

مایکروسافت در بخش واقعیت افزوده نیز، تمرکز اصلی خود را روی همکاری با بخش‌های دولتی، خصوصی و آموزشی برای تولید و توسعه نرم افزار‌های سفارشی بر روی اکوسیستم هولولنز گذاشته است. صنایع دیگر نیز از قبیل مراقبت‌های بهداشتی، سرگرمی، ناسا و دیگر صنعت‌ها با مایکروسافت همکاری می‌کنند تا تکنولوژی واقعیت افزوده را در سطح خدمات خود به مشتریانشان ارائه دهند. علاوه بر این، تکنولوژی واقعیت افزوده هولولنز، درست همانند واقعیت مجازی کاربرد شبیه سازی کردن را دارد و دیگر تولید کنندگان تجاری در حال همه گیر سازی آن هستند.

تلاش‌های این غول نرم افزاری بزرگ نیز، در زمینه توسعه و تکمیل تکنولوژی واقعیت مجازی و همه گیر سازی آن، این بار به همکاری با ارگان هایی که پیش تر گفته شد محدود نشده است و این کمپانی سعی کرده است هدف خود را مشتری محورانه دنبال کند. چرا که اغلب کاربرد‌های واقعیت مجازی در صنعت گیمینگ است. یعنی درست جایی که مایکروسافت با خود کاربر در ارتباط است. واقعیت افزوده همچنان یک سطح در حال مبارزه برای جا افتادن در بازار است. اما مایکروسافت و کیپ من امیدوارند که این بخش از تکنولوژی بتواند به تثبیت نسبی در بازار برسد.

یک تجربه غرق کننده

غرق شدن در دنیای محاسبات بدون صفحه نمایش امری ضروری برای مایکروسافت و کیپ من است. این شخص معتقد است که یک نرم افزار "فوق مهیج” برای دستگاه‌های واقعیت ترکیبی می‌تواند به یک نرم افزار ایجاد ارتباطات اجتماعی تبدیل شود و دیوار‌های انزوا را در جامعه فرو ریزد. روش‌های ایجاد ارتباطات جمعی نیز، با توجه به این که دو بعدی و با محوریت صفحه نمایش هستند، بهترین بازدهی ممکن را با تکنولوژی فعلی دارا هستند. کیپ من می‌گوید که در آینده، پلتفرم‌های واقعیت ترکیبی جایگزین تکنولوژی‌های دو بعدی و صفحه نمایش محور می‌شوند و امکان حضور دیجیتال در مکان و اشتراک تجارب را برای کاربران فراهم می‌کنند.

کیپ من دانسته‌های خود در مورد این که ارتباط و حضور چگونه ما را در زندگی فردی و اجتماعی به یک دیگر متصل می‌کنند با ما به اشتراک می‌گذارد. به طور مثال، او می‌گوید که دخترش در ایالات متحده تمایل دارد تا با دختر خاله هایش در برزیل، به طور فیزیکی به بازی بپردازند. چنین امری، تنها به کمک هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های واقعیت ترکیبی میسر خواهد شد. این تکنولوژی‌ها نیز، امروزه تنها در اوایل راه خود قرار دارند و در‌ها طی کردن اولین قدم‌های خود جهت پیشرفت هستند.

کیپ من همچنین در مورد انتقاداتی که به زاویه دید محدود هولولنز‌ها وارد شده بود، مخالفت نشان داد و این گونه پاسخ داد:

این اولین بار است که در جهان یک شخص را توسط هولوگرام‌ها همانند سازی می‌کنیم و به آن حضور فیزیکی می‌بخشیم. آن وقت شمامی‌گویید اندازه تصویر شما چقدر است؟ میدان دید تقریبا بی اهمیت است. چیزی که باید در مورد آن صحبت کنیم چگالی نور و تابشی است که این دستگاه از پس آن بر می‌آید.

با این حال، میدان دید فعلی دستگاه‌های واقعیت ترکیبی امکان میسر شدن پیش بینی‌های کیپ من را فراهم نمی کند. البته، به هر حال این تکنولوژی تکامل پیدا کرد و قطعا شاهد روزی خواهیم بود که واقعیت ترکیبی‌ها بتوانند میدان دید کاملی را برای کاربران فراهم کنند.

همکاری، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

دیدگاه‌های کیپ من برای آینده این تکنولوژی ها، نیازمند پیش ساخت هایی است که مردم را در زندگی و کارشان به هم متصل کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که مایکروسافت توانسته است کاربران زیادی را در سر تا سر دنیا با وجود تمرکز آن‌ها روی پلتفرم‌ها و داشتن تجربه‌های کاربری مختلف، به یک دیگر متصل کند. درست همانند ویدیوی بالا که چند کاربر با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در دستگاه‌های هولولنز در حال طراحی یک ماشین هستند. در دست دیگر نیز، سرمایه گذاری‌های مایکروسافت روی "AltSpaceVR” که یک پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی است را مشاهدهمی‌کنیم. هر دوی این ابزار‌ها توسط شرکت‌های مختلف در حال تکامل هستند تا پایه و اساس برای تجربه‌های مشترک واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فراهم شود.

مدیر بخش ویندوز اینسایدر‌های مایکروسافت دونا سارکار نیز، می‌گوید که در آینده ای نزدیک عینک‌های هوشمند جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهند شد.

اگر در آینده عینک‌های هوشمند به یک استاندارد اجتماعی تبدیل شوند، انسان‌ها در آن جهان بی نظیر بدون صفحه نمایشی که کیپ من مدام در پیش بینی هایش از آن سخن می‌گوید زندگی خواهند کرد. شاید فانتزی به نظر برسد اما، سرمایه گذاری‌های مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها درست در حال حرکت به همان جهتی است که ما در این مقاله بر اساس پیش بینی‌های کیپ من توضیح دادیم.


منبع : windows central 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار