کد خبر: ۱۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 01
الیاسی با اشاره به نقش کارکردی معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: معاونت به دنبال حل مسائل کشور از طریق روش‌های علمی و فناورانه است.
به گزارش آی تابناک : در جلسه مدیران ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشریح روند تکامل نقش کارکردی معاونت علمی ریاست جمهوری در سالیان گذشته، گفت: کارکرد معاونت علمی در ابتدا مشابه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بود که به تدریج دچار تحول شد و در حال حاضر مسئولیت اصلی معاونت، حل مسائل کشور از طریق روش‌های علمی و فناورانه است.

وی به تشریح الگوی پیشنهادی برای ماموریت‌های متوازن ستادهای توسعه فناوری پرداخت و بیان کرد: مفهوم و رفتار ستادها باید به گونه ای شکل بگیرد که برش عمودی و تخصصی ماموریت های محوله به معاونت علمی را پوشش دهد و برای نیل به چنین هدفی، توازن ماموریت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، این موضوع، به تحقق هدف اصلی دوره مدیریتی فعلی منجر خواهد شد.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی ادامه داد: در بخش اول، ماموریت‌های متوازن بر اهمیت حمایت از مرجعیت علمی با هدف تولیدات علمی به معنای عام و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های خاص تاکید دارد.

وی در تشریح ماموریت‌های ستادهای توسعه فناوری، گفت: در مرحله بعدی باید از کار انبوه و افقی پرهیز کرده و به جای آن باید بر روی نیازهای کشور متمرکز شویم.

چرخش نخبگان موضع فعلی  معاونت علمی و فناوری
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی در ادامه به تشریح موضع فعلی معاونت علمی در بحث نخبگان پرداخت و گفت: موضع فعلی معاونت علمی چرخش نخبگان است، باید شرایطی فراهم شود که هم دانشجویان دکتری داخل بتوانند در فرصت‌های پژوهشی خارجی و همکاری‌های مبتنی بر افراد نخبه خارجی مشارکت کنند و هم نخبگان ایرانی خارج از کشور بتوانند ذیل همکاری‌های مشترک، با داخل کشور ارتباط برقرار کنند.

وی دومین ماموریت متوازن ستادهای توسعه فناوری را ترویج و نفوذ علم در جامعه عنوان کرد و افزود: بخش مهمی از فعالیت‌های ستادها فعالیت ها فرهنگی است. 

الیاسی گفت: جامعه هدف فعالیت‌های معاونت علمی، دانشجویان، دانش‌آموزان، مدیران، کارآفرینان و حتی افراد عادی جامعه است. 

به گفته وی، باید افراد عادی جامعه را متوجه راه حل فناورانه مسائل کنیم تا مسائل اصلی کشور به دست خود مردم حل شود.

الیاسی، تسهیل تبادلات بین المللی را ماموریت بعدی ستادهای توسعه فناوری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به تحریم‌های بین المللی، مهمترین و عملیاتی‌ترین راه برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و انتقال فناوری، تعریف برنامه‌های فناورانه مشترک است که در آنها، تبادل فرد و یادگیری فردی، محور خواهد بود. 

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی همچنین از توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، توسعه بازار محصولات دانش بنیان، ارتقای فناوری و حل مسئله در صنایع موجود و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان جدید را به عنوان سایر ماموریت‌های ستادهای توسعه زیست فناوری برای نیل به عملکرد متوازن نام برد.

وی، توان مدیریتی ستاد توسعه زیست فناوری را بسیار قدرتمند دانست و افزود: در جمع مدیران ستاد توسعه زیست فناوری از طیف های مختلف نخبگان چه نخبگان صنعتی و چه نخبگان علمی حضور دارند. لذا در مجموعه معاونت علمی امید زیادی وجود دارد که بتوان نمونه کامل برنامه‌ریزی متوازن را در این ستاد دید.




منبع : باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار