کد خبر: ۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 10
در سال 1996 و در چنین روزی جامبو جت بویینگ 747 برا اولین بار در آسمان به پرواز در آمد و با این اتفاق مسافرت های هوایی تجاری برای همیشه تغییر کرد.

در سال 1996 و در چنین روزی جامبو جت بویینگ 747 برا اولین بار در آسمان به پرواز در آمد و با این اتفاق مسافرت های هوایی تجاری برای همیشه تغییر کرد.

با بویینگ 747 و طراحی غول آسای آن که دو راهرو در داخلی آن تعبیه شده بود، خطوط هوایی موفق شدند تا تعداد مسافران پروازی را تا حد زیادی افزایش دهند. این جت غول پیکر که لقب ملکه آسمان ها را به آن دادند از زمان تولد خود بر پهنه آسمان ها حکم روایی کرده است.

طی 47 سال شرکت بویینگ تعداد بیش از 1500 نمونه از این جت را به خطوط هوایی مختلف در دنیا فروخته است. از زمان اولین پرواز رسمی خود با خط هوایی Pan Am در 21 ژانویه 1970 این هواپیما به عنوان برترین و محبوب ترین جت مسافربری غول پیکر شناخته شده است.

از زمان تولید 747، برخی شرکت های دیگر تلاش هایی برای رقابت با آن و ساخت نمونه های مسافربری غول پیکر برای به چالش کشیدن برتری آن داشته اند. البته تقریبا همه این تلاش ها نا موفق بوده است. در حال حاضر تنها رقیب اصلی و به جای مانده برای 747، جت چهار موتوره ایرباس یعنی A380 است. البته این جت تقریبا 35 سال بعد از تولد 747 پای به خطوط هوایی گذاشت.

امروز بازار747 بسیار متفاوت با دهه 70 است. تقاضا برای جت های مسافربری غول پیکر بر اساس تحولات پیش آمده در مقررات هوانوردی به تدریج کاهش پیدا کرده است. خطوط هوایی از خرید مدل های با موتور پره ای فاصله گرفته و تکنولوژی جت نیز تا حد زیادی پیشرفت کرده است.

طی هست سال گذشته بویینگ تنها موفق به فروش 45 جت شده است که اغلب آنها نیز در اختیار شرکت های ترابری قرار گرفته اند. اما متاسفانه 747 باربری نیز این روزها وضعیت مطلوبی ندارد.

چهل و هفت سال پیش در چنین روزی ملکه آسمانها به پرواز درآمد


ماه گذشته شرکت بویینگ اعلام کرد که در راستای زمان دادن به طرح برای پا گرفتن، بیش از این تولید 747 را کاهش میدهد. این در حالی است که سال قبل از آن تولید سالانه این جت از 1.3 نمونه در ماه به یک 1 مورد کاهش یافته بود و از ماه سپتامبر حتی تولید این جامبو جت به 1 نمونه در هر دو ماه تنزل کرده است.

بر اساس اعلام این شرکت، کاهش تولید 747 منجر به آن خواهد شد که برنامه این طرح بیشتر بتواند خود را با نیازهای بازار مطابقت دهد. همچنین بویینگ اعلام کرد که در پی تصمیم برای کاهش تولید 747 کاهش درامدی برابر با 569 میلیون دلار را تجربه کرده است.

اکنون اولین بویینگ 747 که به پرواز درآمد در موزه هوایی سیاتل در واشنگتن حضور دارد و نام آن «شهر اورت» - The City of Everett – است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار