کد خبر: ۱۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 21
محققان یک نانولیزر تغییر رنگ دهنده ابداع کرده‌اند که مانند سیستم بدن آفتاب‌پرست‌ها عمل می‌کند.
به گزارش آی تابناک : آفتاب‌پرست‌ها قادر به تغییر رنگ از طریق یک لایه از سلول‌های پوستی به نام "ایریدوفور"(iridophores) هستند که حاوی نانو بلورها است.

وقتی آفتاب‌پرست‌ها پوست خود را تغییر حالت می‌دهند، فاصله بین این نانوبلورها تغییر می‌کند و نحوه انعکاس نور را تغییر می‌دهد.

در حال حاضر، دانشمندان یک نانولیزر تغییر رنگ دهنده طراحی کرده‌اند که به همین شیوه عمل می‌کند.

این پروژه توسط یک تیم از محققان دانشگاه "ایلینوی" به رهبری پروفسور "تری اودوم" انجام شد. وی قبلا یک نانولیزر مبتنی تغییر رنگ مبتنی بر رنگ مایع ابداع کرده بود.

محققان یک ورق الاستومر تخت (پلیمری طبیعی یا مصنوعی با خاصیت انعطاف‌پذیری) ساختند که از یک پلیمر انعطاف‌پذیر با پوشش نانوذرات فلزی ساخته شده است. یک پرتو لیزر بر روی آن ورق تابانده می‌شود و ذرات، آن را منعکس می‌کنند.

وقتی ورق کشیده یا فشرده شود، فاصله بین ذرات افزایش یا کاهش می‌یابد و این کار، طول موج پرتوی منعکس شده را تغییر می‌دهد و موجب می‌شود که رنگ آن تغییر کند.

"اودوم" می‌گوید: ما با تغییر حالت ورق پلیمری می‌توانیم رنگ دلخواهمان را انتخاب کنیم.

به گفته محققان، این دستگاه لیزری، قوی، قابل تنظیم، برگشت‌پذیر و بسیار حساس به تغییر حالت یا کشش است.

از این فناوری در نهایت می‌توان در برنامه‌های کاربردی نظیر گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش‌های انعطاف‌پذیر، دستگاه‌های نوری پوشیدنی و حسگرهای فوق‌العاده حساس که در صورت احساس فشار، تغییر رنگ می‌دهند، استفاده کرد.

این تحقیق در مجله Nano Letters منتشر شده است.




منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار