کد خبر: ۱۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 28
اینتل روز گذشته گزارش مالی سه ماهه سوم سال مالی 2018 را اعلام کرد، طی اعلام این گزارش این شرکت عنوان کرده که عرضه چیپ‌های 10 نانومتری این شرکت مجددا دچار تاخیر شده و در نتیجه در نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت دوباره از معماری 14 نانومتری استفاده خواهد شد.

به گزارش آی تابناک : روز گذشته اینتل گزارش مالی سه ماهه سوم سال مالی 2018 خود را منتشر کرد. هنگام ارایه این گزارش، مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند که عرضه پردازنده‌های  Cannon Lake با معماری 10 نانومتری مجددا دچار تاخیر خواهد شد. برطبق اعلام این شرکت عرضه پردازنده های کانن لیک با معماری 10 نانومتری تا سال 2019 دچار تاخیر خواهد شد، این در حالی است که این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که درنظر دارد تا طی نیمه دوم سال جاری این پردازنده‌های را وارد بازار کند.

برطبق اعلام این شرکت با توجه به تاخیر در عرضه چیپ‌های 10 نانومتری، در سال جاری شاهد معرفی نسل جدید پردازنده‌های 14 نانومتری با اسم کد ویسکی لیک خواهیم بود. این شرکت درنظر دارد در کنار معرفی این پردازنده‌های 14 نانومتری، پردازنده‌های Cascade Lake را با معماری مشابه برای دیتاسنترها رونمایی کند.

عرضه پردازنده‌های کانن لیک اینتل تاکنون چندین بار با تاخیر مواجه شده است. پیشتر انتظار می‌رفت این پردازنده‌ها در سال 2016 رونمایی شوند، با توجه به اعلام اخیر این شرکت باید ببینیم بالاخره طلسم پردازنده‌های 10 نانومتری این شرکت آیا شکسته خواهد شد؟ لازم به یادآوری است که اینتل از سال 2014 و با معرفی پردازنده‌های نسل پنجمی برادول در حال عرضه چیپ‌های 14 نانومتری است. اکنون  با اینکه در نسل هشتم پردازنده‌های این شرکت هستیم عملا همان معماری قدیمی به خدمت گرفته می‌شود.

در حال حاضر پردازنده‌های اینتل دچار نوعی سردرگمی هستند، چرا که نسل هشتم پردازنده‌های این شرکت ترکیبی از معماری کیبی لیک و کافی لیک است که هر دو 14 نانومتری هستند. پردازنده‌های سری U این شرکت از معماری کیبی لیک بهره می‌برند که البته یک تغییر عمده را در قیاس با گذشته پیدا کرده‌اند. در گذشته پردازنده‌های سری U کیبی لیک نمونه‌های دو هسته‌ای بودند که در نسل هشتم به چهار هسته‌ای تبدیل شده‌اند.

پردازنده‌های سری جدید G این شرکت نیز ترکیبی از جدیدترین پردازنده‌های سری H هستند که با گرافیک مستقل AMD Radeon  ترکیب شده‌اند. در نهایت جدیدترین پردازنده‌های این شرکت که در نسل هشتم معرفی شده است پردازنده‌های سری H جدید و چیپ‌های کلاس دسکتاپ هستند که از معماری کافی لیک بهره می‌برند.

اینتل پیشتر درنظر داشت تا از معماری 10 نانومتری در پردازنده‌های Coffee Lake خود استفاده کند، که با توجه به دشواری‌های فنی پیش‌روی این شرکت عملا به برنامه خود نرسید. اکنون با توجه به تاخیر ایجاد شده این شرکت درنظر دارد تا جای خالی موجود در پردازنده‌های نسل هشتمی خود را با پردازنده‌های ویسکی لیک جدید پرکند و در نهایت با معرفی پردازنده‌های کانن لیک 10 نانومتری، نسل نهم پردازنده‌های خود را معرفی کند.

این شرکت اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که عرضه چیپ‌های 10 نانومتری آغاز شده اما میزان تولید کمتر از حد مطلوب این شرکت است. مدیرعامل این شرکت در جدیدترین مصاحبه خود اشاره داشته:

ما در حال عرضه چیپ‌های 10 نانومتری با حجم کم هستیم، البته میزان تولید در حال افزایش است، البته میزان افزایش کمتر از حد موردنظر ما است. در نتیجه تولید انبوه این چیپ‌ها از نیمه دوم سال 2018 به سال 2019 منتقل شده است. ما مشکلاتی را که در سر راه تولید بوده را شناسایی کرده‌ایم و راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن آن یافته‌ایم، اما باید توجه داشت که پیاده‌سازی این تغییرات نیاز به زمان دارد.

نکته بد در میان سخنان مدیرعامل اینتل عدم ارایه زمان دقیق برای عرضه پردازنده‌های 10 نانومتری است. وی تنها به اعلام زمان عرضه در سال 2019 بسنده کرده است و مشخص نیست این اتفاق در نیمه اول سال 2019 رخ خواهد داد یا در نیمه دوم. با توجه به این شرایط ما تنها می‌توانیم صبر کنیم و امیدوار باشیم که پردازنده‌های کانن لیک این شرکت مجددا دچار تاخیر نشوند.

اگر نگاهی به وضعیت غول‌های پردازنده‌ساز دنیا داشته‌ باشیم عملا مشاهده خواهیم کرد که اینتل در زمینه معماری پردازنده‌ و کاهش لیتوگرافی تا حدی از رقبا جا مانده است. پردازنده‌های 10 نانومتری کوالکام رقیب جدید اینتل در بازار کامپیوترهای شخصی در سال گذشته میلادی با عرضه اسنپدارگون 835 از راه رسیدند. رقیب سنتی اینتل یعنی AMD نیز در نسل دوم پردازنده‌های رایزن تونسته چیپ‌های 12 نانومتری خود را وارد بازار کند و این شرکت در حال حاضر مشغول توسعه پردازنده‌هایی 7 نانومتری در آزمایشگاه‌های خود است.




منبع : neowin 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار