تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 01
مرورگر Edge مایکروسافت در اواخر تابستان امسال در میان هیاهو و تشویق های طرفداران عرضه شد. این محصول جدید غول نرم افزاری نشانی از پایان یک تلاش تاریخی در تکیه کردن به مرورگر قدیمی مایکروسافت، یعنی Internet Explorer بود که تبدیل به یک اثر نمادین غیرکاربردی شده بود.


مرورگر Edge مایکروسافت در اواخر تابستان امسال در میان هیاهو و تشویق های طرفداران عرضه شد. این محصول جدید غول نرم افزاری نشانی از پایان یک تلاش تاریخی در تکیه کردن به مرورگر قدیمی مایکروسافت، یعنی Internet Explorer بود که تبدیل به یک اثر نمادین غیرکاربردی شده بود. مرورگر جدید نمای امروزین تری دارد اما هنوز مشکلاتی مهم از جمله فقدان افزونه های تقویتی دارد که خبر رسیده است به زودی برطرف خواهد شد.

در هر حال، این مروگر آنچنان که شرکت تولید کننده انتظار داشت مورد استقبال قرار نگرفت و اکنون، یک ایراد مهم دیگر هم از آن منتشر شده است. مشکل این است که حالت مخصوصی که مایکروسافت در این مرورگر قرار داده است تا کاربر با انتخاب آن به صورت ناشناس به وب‌گردی بپردازد، چیزی که در کروم به Incognito Brows و در موزیلا فایرفاکس به Privacy Search شهرت پیدا کرده است، چندان هم ناشناس نیست.

یک پژوهشگر امنیتی به نام «آشیش سینگ» (Ashish Singh) که تحقیقات زیادی را بر روی این مرورگر انجام داده، مدعی شده است که اج، زمانی که گزینۀ InPrivate فعال است، اطلاعات جستجوی شما را نادیده نمی‌گیرد و کماکان آنها را در فایلِ WebCache مرورگر شما ذخیره میکند. به طور دقیق‌تر، وب سایتی را که شما در حالت «خصوصی» (InPrivate) مرورگرِ اج مورد بازدید قرار می دهید درست مانند حالت عادی در جدول مشابهی با نام Container_n ذخیره می‌شود.

به نوشتۀ این پژوهشگر، بسیاری از سندها در مرورگر باقی می‌مانند، که مقایسۀ آن ها بسیار ساده است. به جز این، مراحلی هم هست که شواهد به سادگی قابل ردیابی نیست. به اعتقاد او، گزینۀ مرورِ «نه چندان خصوصی» اج به صورت آگاهانه‌ای در این امر ناکام است.

در حقیقت، استفاده از جستجوی خصوصی به صورتی که مشخصات داده های شما در هنگام وب‌گردی در مرورگر ذخیره نشود، مدتی است که در میان کاربران رواج پیدا کرده است و با توجه به سیاست‌های نه چندان مورد اطمینان برخی از شرکت‌ها راجع به حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات کاربران، پیش بینی می‌شود که عمومیت بیشتری نیز پیدا کند. برخی از وب‌سایت‌ها هنگام ورود به طور مشخص و رسمی به شما اطلاع می‌دهند که چه بخشی از اطلاعات شما از طریق کوکی‌ها در سرور ثبت می‌شود و برخی دیگر بدون اعلام، این کار را می کنند. بنابراین، استفاده از گزینۀ ناشناس مرورگرها به شما این امکان را می‌دهد از کنترل ناظر بزرگی که همیشه فعالیت های اینترنتی شما را رصد می کند، تا حد زیادی در امان بمانید. با این مختصات، به نظر می رسد تا اطلاع ثانوی مرورگر اج گزینۀ قابل اتکایی در این مورد نباشد.

این را هم به خاطر داشته باشید که مایکروسافت تنها شرکتی نیست که چنین اطلاعاتی از آن درز پیدا کرده است. اوایل ژانویه اِشکال مشابهی هم در اجراگرهای Nvidia GPU منتشر شد که باعث می‌شد اطلاعات جستجوی کاربر در مرورگر کروم گوگل بر روی نمایشگر وی نمایش داده شود. البته در آن مورد مشکل از گوگل نبود، بلکه از Nvidia بود.

در هر حال، مایکروسافت بیانیه‌ای برای سایت TheVerge فرستاده است و اعلام کرده که از این مشکل آگاه است. در این بیانیه آمده: «اخیراً از گزارشی مطلع شدیم که مدعی است تب‌های InPrivate آنگونه که طراحی شده اند کار نمی‌کنند و ما متعهد هستیم که این امر را با حداکثر سرعت ممکن برطرف کنیم.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار