کد خبر: ۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 January 27
امروز شرکت اپل صورت های مالی فصلی خود را گزارش داد و این موضوع چندان برای سرمایه گذاران اطمینان بخش نبوده است. زیرا در این صروت های مالی به خوبی مشخص است که فروش آیفون در حال کاهش است و بر همین اساس سهام شرکت اپل نیز در پی این موضوع شروع به کاهش قیمت کرده است.

امروز شرکت اپل صورت های مالی فصلی خود را گزارش داد و این موضوع چندان برای سرمایه گذاران اطمینان بخش نبوده است. زیرا در این صروت های مالی به خوبی مشخص است که فروش آیفون در حال کاهش است و بر همین اساس سهام شرکت اپل نیز در پی این موضوع شروع به کاهش قیمت کرده است.

اما اگر به بیست سال پیش باز گردیم به خوبی میتوان دریافت که اپل روزهای سخت زیادی را پشت سر گذاشته است. در 26 ژانویه سال 1996 یعنی دقیقا بیست سال قبل وبلاگ Suck.com گزارش داد که شرکت Sun Microsystems برای خرید شرکت اپل به بهای 3.89 میلیارد دلار وارد مذاکره شده بود.

سالها بعد در سال 2011 مدیر عامل سابق شرکت Sun – که همه آن را با جاوا میشناسند – «اد زاندر» اشاره کرد: آن روزها یعنی اواخر سال 1995 و اوایل 96 ما در اوج کار خود بودیم. در واقع ما تنها چند ساعت با خرید اپل به بهای هر سهم 5 تا 6 دلار فاصله داشتیم.

داستان جالب تراژدی که بیست سال پیش برای اپل در حال رقم خوردن بود


در این سالها اپل وضعیت چندان خوبی نداشت و تقریبا همه چیز را امتحان میکرد. از رایانه های بسیار گران قیمت تا دوربین های دیجیتال واقعا زشت و بد ترکیب. اما یکی از فاجعه بار ترین تصمیمات «جان اسکولی» مدیر عامل اسبق اپل در این زمان تعهد وی به استفاده از پردازشگرهای PowerPC بود، آن هم در زمانی که مایکروسافت، آی بی ام و اینتل به شکل یک تیم و هماهنگ فعالیت میکردند تا ویندوز را بر روی پردازشگرهای محبوب و ارزان قیمت x86 اجرا کنند. همین موضوع منجر به آن شد که رایانه های مبتنی بر ویندوز مایکروسافت در قیمت های ارزان و با تنوع بالا بازار را در دست بگیرد و رایانه های گران قیمت تر اپل فاصله زیادی با رقیب خود پیدا کنند.

در سال 1993 اپل در صورت های مالی فصلی خود دست کاری هایی صورت داد و همین موضوع کافی بود تا هیئت مدیره این شرکت جان اسکولی را بر کنار کرده و یکی از کارمندان این شرکت با نام «مایکل اسپیندلر» را جایگزین وی کنند. اوضاع اپل به قدری بد بود که هیئت مدیره اسپیندلر را مامور کرد تا خریداری برای رایانه های اپل پیدا کند.

همین موضوع منجر به آن شد که اسپیندلر به سراغ شرکت Sun Microsystems برود که در آن زمان مشغول ساخت و طراحی رایانه های سرور و High-End بود و باب مذاکرات برای گونه ای از تملک بخش PC را باز کند. نقشه این بود که رایانه های اپل به عنوان رایانه های ارزان و Low-End متصل و وابسته رایانه های قدرتمند سرور Sun باشند.

نشریه Suck در آن زمان نوشت: هیچ کس در اپل و Sun نمیداند که چطور باید رایانه های ارزان قیمت که بازار را تصاحب کنند، ساخت.

اما این قرار داد به نتیجه نرسید و کنار گذاشته شد. از همین روی اسپیندلر با آی بی ام و فیلیپس وارد مذاکره شد. باز هم مذاکراتی بی نتیجه تا این که ظرف سه سال اسپیندلر هم برکنار شد و «گیل آملیو» به جای وی نشست.

آمیلیو تلاش کرد تا استارت آپ استیو جابز یعنی NeXT را به بهای 429 میلیون دلار خریداری کند که همین امر منجر به باز شدن مجدد پای بنیانگذار اصلی اپل – بعد از اخراج از این شرکت – به این شرکت شد. موضوعی که خود منجر به آن شد تا استیو جابز هیئت مدیره را قانع کند که آمیلیو را در 1997 کنار بگذارند.

بعد از حضور مجدد جابز اوضاع کاملا متفاوت شد و در حالی که چند سال قبل Sun تنها چند ساعت با خرید اپل فاصله داشت، در سال 2000 خود توسط اوراکل خریداری شد. و این داستان به خوبی نشان میدهد که اپل چه روزهای سختی را پشت سر گذاشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار