تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 19
محمدجواد آذري‌جهرمي وزير ارتباطات از زماني که پا به وزارتخانه گذاشته سعي داشته از خودش چهره‌اي مردمي به نمايش بگذارد و در همین راستا است که به مسايلي که کاربران در فضاي مجازي مطرح مي‌کنند علاقه ويژه نشان می‌دهد.
به گزارش آی تابناک : جهرمي از زمان شروع وزارتش تاکنون در موارد مختلفي از طريق شبکه‌هاي اجتماعي با کاربران ايراني ارتباط برقرار کرده است. از جمله مواردي که جهرمي به آنها توجه نشان داده و در خصوص آنها مطالبي را در صفحه شخصي شبکه اجتماعي خود منتشر کرده مي‌توان به انتشار پست‌هايي براي رفع مشکل بازي‌هاي آنلاين ويديويي مثل GTA و فيفا، هشدار در مورد چالش نهنگ آبي، اعلام خبر حمله به سايت‌هاي ايراني، هشدار در زمينه اجراي فاز اول رجيستري و نيز انتشار مطلبي براي تعيين ميزان تعرفه اينترنت غيرحجمي اشاره کرد.
اخيرا نيز بحث‌های توييتري جهرمي با يک کارشناس ایرانی حوزه امنيت اطلاعات ساکن آمريکا توجه بسياري را به خود جلب کرده و با واکنش‌هاي مختلفي روبه‌رو شده است که در اين مطلب به تفصيل به اين مجادله برخط مي‌پردازيم.
فعاليت جهرمي در فضاي مجازي از دو زاويه
در اين مدت همواره دو ديد و نگاه مختلف به حضور فعال جهرمي در فضاي مجازي وجود داشته است. برخي کاربران با تاييد اين حضور فعال از اين که با وزيري جوان روبه‌رو هستند که در خصوص ريز جزييات مسايل مثل موضوع بازي‌هاي رايانه‌اي اظهار نظر مي‌کند وحتي پاسخ ایرانیان خارج‌نشین را مي‌دهد خوشحال هستند و از حضور فعال جهرمي در شبکه‌هاي اجتماعي استقبال مي‌کنند. اما از سوي ديگر برخي به شدت مخالف اين حضور هستند.
مخالفان به اين نکته اشاره دارند که وزير يک کشور مي‌بايست به مسايل اساسي حوزه مربوطه بپردازد و پرداختن به مسايل کوچکتر را به واحدهاي زيرمجموعه واگذار کند. برخي از مخالفان، اظهارنظرهاي گاه و بي‌گاه وزير در شبکه‌هاي اجتماعي را نوعی پروپاگاندا مي‌بينند که دستاورد اثرگذار و عمده‌اي براي کشور نداشته و صرفا جنبه تبليغاتي بالايي دارد.
پاسخ گزينشي وزير به سوالات کاربران
اگرچه رسانه‌های فعال و مستقل انگشت‌شمار در حوزه ICT در رویکرد وزیر ارتباطات جدید، نادیده گرفته شده‌اند و وی ترجیح می‌دهد با نظرات دو یا سه خطی پراکنده کاربران سرگرم باشد که در آینده در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت.
اما باتوجه به حضور فعال جهرمي در شبکه‌هاي اجتماعي خصوصا در اينستاگرام و تویيتر عده زيادي نيز در مدت کوتاه وزارت او به مطرح کردن خواسته‌هاي خود در زير پست‌هاي جهرمي پرداخته و يا با نوشتن هشتگ‌هايي از اقدامات او تجليل یا اظهار نارضایتی کرده‌اند.
درخواست کاربران براي رفع فيلتر شدن يک سايت ارايه‌دهنده فيلم و سريال، انتقادات از نحوه اجراي طرح رجيستري، انتقاد به تعرفه‌هاي تعيين شده براي قيمت اينترنت و برخی متلک‌ها از جمله پرتکرارترين مسايلي هستند که در اين مدت در شبکه‌هاي اجتماعي مطرح شده است.
**در ميان مسايل ريز و درشتي که در فضاي مجازي مطرح مي‌شود اما جهرمي تنها به برخي از آنها به صورت گزينشي پاسخ مي‌دهد و بسياري ديگر را که حتي انتقادهاي بجايي هستند بي‌پاسخ رها مي‌کند.**
به اين ترتيب معيار و خط‌کش جهرمي براي پاسخ دادن يا ندادن به پرسش‌ها و مسايل کاربران ايراني هنوز مشخص نشده است. گاه جهرمي در زمينه مسايلي که با انتقادات گسترده در فضاي اينترنت روبه‌رو مي‌شود سکوت مي‌کند و گاه اظهارنظر يک کاربر که بازتاب زيادي هم نداشته مورد توجه قرار داده و در چند نوبت به آن پاسخ مي‌دهد.
در همين راستا مجادله اخير وزير ارتباطات در فضايي توييتر با يک کاربر در هفته گذشته بسيار جالب توجه بود. جهرمي درپاسخ يک توييت امير رشيدي که تاکنون چند بار در برنامه‌هاي مختلف صداي آمريکا با عنوان کارشناس امنيت اينترنت معرفي شده مطلبي را نوشت که در نهايت به پاسخ‌هاي ادامه‌دار دو طرف انجاميد.
 
بگومگوي وزير با يک ساکن نيويورک
این کارشناس امنيت اينترنت ساکن آمريکا هفته گذشته يک تویيت را منتشر کرده و نوشت: " با پلن جدید جهرمی اگر اینترنت استفاده کنید و بروید مثلا سایت گوگل دو برابر پول می‌دهید به نسبت اینکه بروید سایت پارسی‌جو. بروید یوتیوب دوبرابر باید پول بدهید نسبت به آپارات. چه فرقی دارد؟ اینکه آپارات فیلم خاتمی را حذف می‌کند ولی یوتیوب نمی‌کند. این واقعا یک نوع فیلترینگ‌ هوشمند است."
جهرمي که پيش از اين بعضا از کنار انتقادات گسترده‌ کاربران مثل انتقاد به تعرفه‌هاي تعيين‌شده اينترنت و انتقاد از شيوه اجراي رجيستري گذشته بود اين بار اما به سرعت در مقام پاسخگويي برآمد.
وزير در پاسخ اين انتقاد، نویسنده را به سیاسی‌کاری متهم کرد و نوشت: این نظر شما که البته بدبینانه‌ترین نگاه ممکن است، البته از سیاسیون بیشتر سرمی‌زند تا یک متخصص. اسپانسر دیتا در دنیا مرسوم است و معمولا با تفاهمات صاحبان خدمات و شبکه‌داران رخ می‌دهد. در اینجا چون قیمت تمام شده دیتای داخلی کمتر است برای کاربر نهایی نصف محاسبه می‌شود.
کمي بعد اما اين کارشناس امنيتي بار ديگر پاسخ جهرمي را داده و نوشت: **"جناب وزیر من اصلا با بحث تفکیک مشکلی ندارم و اتفاقا در کنفرانس‌های عمومی از آن دفاع هم کردم ولی مواردی از سانسور که عرض کردم فکت است نه نظر بدبینانه. اگر بخواهم بدبینانه بگويم می‌گويم جستجوگر ايراني ... ]هفته‌نامه عصر ارتباط نام آن را حذف کرد[ بدافزار پخش می‌کند که البته آن هم فکت است. سرویس‌های داخلی در رانت فیلترینگ زنده هستند."**
جهرمي اما باز هم بحث را تمام نکرده و نوشت: "بنده از ارتباط مدل قیمت‌گذاری و ارتباطش با سانسور که شما اشاره کرده بودید گلایه کردم که البته شما هم گفتید از این موضوع دفاع می‌کنید. اما در خصوص اینکه سرویس داخلی بدافزار پخش می‌کند لطفا مستندات ارايه کنید تا پیگیری شود. البته معتقدم سرویس‌های داخلی نیاز به حمایت دارند نه رانت."
رشيدي اما در پاسخ اين اظهارات سريعا نوشت: "من از نفس تفکیک دفاع کردم نه نقض بی‌طرفی شبکه در قیمت‌گذاری. پیشنهاد می‌کنم راه ترامپ را در ایران نرویم و مدافع بی‌طرفی شبکه باشیم. مثلا اتحادیه اروپا را ببینید. آنها هم حامی بی‌طرفی شبکه هستند. در مورد جستجوگر ]...[ هم اگر ایمیل بدهيد (مستندات) را برايتان مي‌فرستم."
جهرمي البته اين صحبت‌ها را نيز بدون پاسخ نگذاشت و در زير اين تویيت نيز نوشت: "اگر در تفکیک سودی برای کاربر نهایی یا سرویس‌دهنده خدمات و محتوا وجود نداشته باشد، چه فایده‌ای در آن است؟ **بی‌طرفی اینجا مطرح نیست چون در این قاعده  مجموعه‌ای از سرویس‌ها و خدمات که هزینه تمام‌شده کمتری دارند، برای مشترک نهایی ارزانتر محاسبه می‌شوند."**
کارشناس امنيتي ساکن آمريکا اما آخرين پست مجادلات خود با وزير را گذاشته و در پاسخ جهرمي نوشت: **"تمام نکته بی‌طرفی در همین است. در اینکه تبعیض و رانتی نباشد. آن هم در کشوری که ملت کلا با فیلترشکن (به اينترنت) وصل مي‌شوند یا بيشتر روی تلگرام هستند. سی‌دی‌ان و امثال آن اين قسمت را انشاالله حل مي‌کنند ولی لطفا بی‌طرفی را در نظر بگیرید. که جز حقوق کاربران است."**
پس از اين مجادله ادامه‌دار اما کاربران ديگر نيز آمده و مسايل مختلفي را مطرح کردند که البته پس از اين وزير ترجيح داد که واکنش خاصي را به ساير اظهارنظرها نشان ندهد.
صد البته که انتقادات و ابهامات بسیار بیشتری نیز از سوی کاربران اینترنت در صفحه‌های وزیر ارتباطات مطرح شده بود که تلاش می‌شود هفته آینده بیشتر به این موارد پرداخت شود و پرواضح است که اقدام سطحی چند رسانه سفارشی‌نویس هم نمی‌تواند پاسخی برای آنها باشد.
جمع‌بندي و نتيجه‌گيري
**فارغ از موضوع نقض بی‌طرفی اینترنت در مدل قیمت‌گذاری جدید دولت و همچنین ایجاد نوعی رانت برای برخی سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی که وابستگی‌هایی دارند و در مورد آنها خواهیم نوشت، واقعیت آن است که در حوزه ICT مسايل و مشکلات بسياري هم براي کاربران و هم براي بخش خصوصي وجود دارد.** در خصوص کاربران تعرفه‌هاي بالاي اينترنت، ابهام‌ها در زمينه رعايت شدن حريم خصوصي توسط توسعه‌دهندگان اپليکيشن و تخلفات و کلاهبرداري‌هاي گسترده‌اي که در فضاي مجازي صورت مي‌گيرد نياز به رسيدگي عاجل دارند. در حوزه بخش خصوصي نيز رعايت نشدن قانون کپي‌رايت و قانون مالکيت معنوي در حوزه نرم‌افزار، اپليکيشن و محتواي ويديويي و نيز عدم توجه به مساله توليد و واردات کالاهايي که مشابهشان در کشور توليد مي‌شود در کنار مشکلات گمرکي چه در زمينه تعرفه‌گذاري کالاهاي ICT وچه در زمينه زمانبر بودن ترخيص کالا و انبوهی از مشکلات کاری اعم از تعدد مجوزها و متولیان، بیمه، مالیات و غیره از جمله مسايل اساسي هستند که نياز به رسيدگي دارند.
لذا اگرچه مشخص نیست وزیر ارتباطات تا چه زمان به مدل گفت‌وگوهای انتخابی با کاربران اینترنت ادامه خواهد داد، لیکن فارغ از علایق شخصی که حق هر فرد است، حوزه فاوا با مسایل گسترده‌ای مواجه است که رفته‌رفته می‌توانند چالش‌ساز شوند.





منبع : آی سی تی نیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار