کد خبر: ۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 January 25
هرچند در گذشته چندان خوش بینی وجود نداشت که شرکت اپل در ساخت رایانه های مک خود از چیپ های مبتنی بر معماری ARM استفاده کند، اما اکنون شایعات زیادی وجود دارد که در پی بهینه سازی های فوق العاده و همچنین دستاوردهای پردازشی قابل توجه، اپل قرار است یک شیفت بزرگ به سمت پردازشگرهای ARM داشته باشد.

هرچند در گذشته چندان خوش بینی وجود نداشت که شرکت اپل در ساخت رایانه های مک خود از چیپ های مبتنی بر معماری
ARM استفاده کند، اما اکنون شایعات زیادی وجود دارد که در پی بهینه سازی های فوق العاده و همچنین دستاوردهای پردازشی قابل توجه، اپل قرار است یک شیفت بزرگ به سمت پردازشگرهای ARM داشته باشد.

اما سوال اساسی این است که اگر این شایعات را قبول کنیم، با توجه به نتایج قابل توجه پردازشگر های سری A خود شرکت اپل، آیا این پردازشگر ها برای تجهیز رایانه های مک آماده هستند؟

پاسخ این سوال البته به شکلی واضح مشخص نیست اما نتایج بنچمارک ها نشان میدهد که چیپ های ARM اپل به شدت در حال رقابت با چیپ های اینتل Core M هستند که در حال حاضر در مک بوک 12 اینچ رتینا استفاده شده است. اگر همین روند ادامه داشته باشد، بدون شک iPad که اکنون از چیپ های ARM استفاده میکند در چند نسل بعدی از قدرت پردازشی چیپ های اینتل پیشی خواهد گرفت.

یک بررسی و تست بنچمارک صورت گرفته توسط Anadtech اقدام به مقایسه قدرت چیپ A9X اپل که هم اکنون در تبلت 12 اینچ iPad Pro به کار گرفته شده است با چیپ های اینتل Core M به کار گرفته شده در دستگاه هایی نظیر مک بوک رتینا، Transformer Book T300 و همچنین ZenBook UX305CA هر دو از شرکت ایسوس کرده است.

نتیجه آن است که چیپ A9X اپل در همه موارد وضعیتی کاملا رقابتی در تست های مختلف بنچمارک با چیپ اپل دارد و تنها در عملکرد نهایی کمی از چیپ اپل عقب تر است. در این تست تنها دستگاه Transformer Book در همه موارد از iPad pro جلوتر است.

در نتیجه این تست نتیجه میگرد که در چند نسل آینده چیپ اپل میتواند همشانه چیپ اینتل قد علم کند. البته این به معنی آن نیست که در سال 2016 مک بوک ها مجهز به چیپ های ARM خواهند بود اما تا سال 2018 داستان متفاوت خواهد بود. اینتل از این موضوع باید به شدت نگران و وحشت زده باشد زیرا در حال حاضر مک بوک ها تنها کلاس تبلت و دسکتاپ هستند که هنوز سهم قابل توجهی در بازار PC دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار