تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 January 24
بر مبنای گزارشی که اخیراً شبکۀ اجتماعی LinkedIn منتشر کرده است، این روزها همه علاقه دارند تا در حوزۀ فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند، به ویژه برای شرکت‌های بزرگی مثل اپل، گوگل، مایکروسافت و فیس بوک. در گزارش یاد شده، این چهار شرکت چهار رتبه از پنج رتبۀ نخست را به عنوان «خواستنی‌‌ترین کارفرماها» به خود اختصاص داده‌اند.
گزارش: یک مصاحبۀ شغلی در اپل یا گوگل چگونه است؟

بر مبنای گزارشی که اخیراً شبکۀ اجتماعی LinkedIn منتشر کرده است، این روزها همه علاقه دارند تا در حوزۀ فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند، به ویژه برای شرکت‌های بزرگی مثل اپل، گوگل، مایکروسافت و فیس بوک.  در گزارش یاد شده،این چهار شرکت چهار رتبه از پنج رتبۀ نخست را به عنوان «خواستنی‌‌ترین کارفرماها» به خود اختصاص داده‌اند.

این به هیچ وجه غیرمنتظره نیست: دستمزد بالا، موقعیت اجتماعی عالی و فرهنگ کاری استثنائی؛ کدام یک از شما این موارد را دوست ندارد؟ اما دقیقاً به همین دلیل یافتن شغل در این شرکت‌ها کار دشواری است. طبیعی‌‌ست فرایند مصاحبه و پذیرش در این شرکت‌ها رقابتی و پیچیده باشد، اما دقیقاً چقدر دشوار و مشخصاً به چه ترتیبی است؟ این پرسشی است که «روبن یوناتان» (Reuben Yonatan)، مؤسس و مدیر اجرایی GetVoIP که یک سرویس ارادۀ خدمات تلفنی است، با مراجعه به مراحل کار و مرور مصاحبه‌های 13 شرکت بزرگ این حوزه تلاش کرده است پاسخی برای آن بیابد.

او و همکارانش پیش از هرچیز به دنبال رتبه‌بندی میزان دشواری مصاحبه‌های شغلی در این شرکت‌ها بوده‌اند. آن‌ها نظر مصاحبه‌دهند‌گان را هم راجع به وضعیت مصاحبه و احساسِ مثبت، منفی یا معمولی آن‌ها نسبت به فضای کلی بررسی کرده‌اند. نتایج این دو مقایسه را در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید:

گزارش: یک مصاحبۀ شغلی در اپل یا گوگل چگونه است؟

همانگونه که از نمودارها مشخص است، واضح‌ترین نتیجه به دست آمده این بوده است که رابطۀ مستقیمی میان دشواری مصاحبه و احساس مثبت یا منفی نسبت به آن وجود نداشته است. در میان این شرکت‌ها، مصاحبۀ توئیتر به لحاظ دشواری متوسط بوده ، اما با فاصلۀ زیاد بیشترین احساس منفی را در میان شرکت کنندگان ایجاد کرده است. در مقابل، گوگل دشوارترین فرایند مصاحبه را داشته اما بیش از نیمی از افراد (56درصد) حس مثبتی نسبت به مصاحبه داشته‌اند. این موضوع تا حد زیادی راجع به اپل و فیس بوک هم صادق بوده است. مایکروسافت و یاهو هم از هر دونظر وضعیتی میانه داشته‌اند.

یوناتان و همکارانش همچنین مدت زمان فرایند مصاحبه را هم مورد مطالعه قرار داده اند و به نظر می رسد این مسئله تأثیر اندکی بر تجربۀ داوطلبان داشته است. در حالی که داوطلبان کار در یاهو، سیسکو و اوبر کوتاه‌ترین زمان مصاحبه را تا رسیدن به نتیجه طی کرده‌اند، یعنی فقط دو هفته، تنها داوطلبان سیسکو به شکل قابل ملاحظه‌ای تجربۀ مثبتی راجع به مصاحبه داشته اند. مراحل مصاحبه از گفتگوی تلفنی شروع شده و با آزمون‌های آنلاین، گفتگو از طریق اسکایپ و در نهایت مصاحبه در محل ادامه پیدا می‌کرد. به گفتۀ یوناتان از آنجایی که اطلاعاتی در مورد مدت زمان میان هر مرحله موجود نبود، مراحل به لحاظ زمانی برای همۀ شرکت‌ها به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.

نمودار زیر جزئیات اطلاعات بازه‌های زمانی مصاحبۀ مربوط به هر شرکت را نشان می‌دهد:

گزارش: یک مصاحبۀ شغلی در اپل یا گوگل چگونه است؟

به اعتقاد یوناتان هرچند این داده ها منحصر به مهندسان نرم‌افزار است، اما یک جریان کلی از شیوۀ مصاحبه در این شرکت‌ها را نشان می‌دهد و تفاوت چندانی با دیگر حوزه‌های شغلی ندارد. نکتۀ جالب اینکه بر خلاف شیوه‌های سنتی مصاحبۀ شغلی، این شرکت‌های بزرگ که از هر لحاظ پیشرو هستند، چندین مرحله مصاحبۀ غیرحضوری را با داوطلبان ترتیب می‌دهند که عموماً از طریق تلفن و اسکایپ صورت می‌گیرد و تازه بعد از طی چند مرحله ممکن است صلاحیت داوطلب برای مصاحبۀ حضوری احراز شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار