کد خبر: ۱۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 22
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران اعلام کرد که تاکنون 600 پروژه بزرگ و کوچک تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی در این موسسه به سرانجام رسیده است.
به گزارش آی تابناک : محمدتقی صالحی روز چهارشنبه درسیزدهمین سمینار الکتروشیمی ایران که در پژوهشگاه مواد وانرژی مستقر در مشکین دشت البرز برگزار شد، افزود: مرکز رشد پژوهشگاه به صورت فعال دارای 26 شرکت فناور است که درصدد هستیم تعداد آن ها را به 50 شرکت برسانیم . 
رئیس سیزدهمین سمینار الکتروشیمی گفت: این سمینار درحالی برگزار می شود که حوزه های مختلف الکتروشیمی در صنایع، کاربردهای زیادی پیدا کرده؛ در حوزه انرژی به ویژه انرژی های نو، پیل های سوختی و باتری های لیتیومی که در صنایع خودرو سازی و دریایی به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. 
صالحی افزود: با توجه به قانون منع تردد وسایل نقلیه دیزلی، یک ماموریت خاصی برای این کنفرانس الکتروشیمی تعریف می شود که بتواند از این فرصت استفاده کند. 
وی خاطرنشان کرد: دانش الکتروشیمی یکی از مهمترین کاربردهای خود را می تواند در حوزه باتری داشته باشد تا سرمایه گذاری کلانی جذب کند و در شرکت هایی که در زمینه باتری فعال هستند و کار می کنند، گردش مالی خوبی را فعال کند. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما دانشگاه ها و پژوهشگاه ها دوره های نسل سوم و چهارم هستیم می بایست پژوهش را به ایجاد فناوری هدایت و آن را تبدیل به ثروت کنیم. 
صالحی افزود: پیل های سوختی که به عنوان ابزار تولید انرژی پاک مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند در صنایع دریایی و فضایی هم مورد استفاده قرار بگیرد. 
وی گفت: همچنین می توان به حوزه حسگرها شامل حسگرهای گازی و آبی اشاره کرد؛ حوزه ای که در کنترل و اتوماسیون خط تولید مسایل زیست محیطی، سلامت و بهداشت نقش مهمی ایفا کند. 
رئیس سیزدهمین سمینار الکتروشیمی ایران اظهار داشت: حوزه الکتروشیمی فرصت های بسیار زیادی دارد بخصوص در محیط زیست و آینده صنعت که امیدوارم در این دو روز سمینار، برنامه ریزی برای زیرساخت و تبادل نظر علمی صورت بگیرد و کشور از نتایج آن بهره مند شود. 
پژوهشگاه مواد وانرژی دارای 4 پژوهشکده انرژی، سرامیک، نیمه هادی ها و فناوری نانو و مواد پیشرفته است که از سال 1353 تاسیس شده است. 
رئیس سیزدهمین سمینار الکتروشیمی در بخش دیگر سخنان خود گفت: این سمینار در حالی برگزار می شود که حوزه های مختلف الکتروشیمی در صنایع، کاربردهای زیادی پیدا کرده؛ در حوزه انرژی به ویژه انرژی های نو، پیل های سوختی و باتری های لیتیومی که در صنایع خودرو سازی و دریایی به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی افزود: با توجه به قانون منع تردد وسیله نقلیه دیزلی، یک ماموریت خاصی برای این کنفرانس الکتروشیمی تعریف می شود که بتواند از این فرصت استفاده کند؛ فرصتی که تا 2030 اعلام کردند که تردد آن وسایل نقلیه توقف پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر کشور چین اعلام کرده است که در صورت رقابت از خودروهای بنزینی و دیزلی وارداتی خود به کشورمان جلوگیری می کند. 
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: دانش الکتروشیمی یکی از مهمترین کاربردهای خود را می تواند در حوزه باتری داشته باشد تا سرمایه گذاری کلانی جذب کند و در شرکت هایی که در زمینه باتری فعال هستند و کار می کنند، گردش مالی خوبی را فعال کند. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما دانشگاه ها و پژوهشگاه ها دوره های نسل سوم و چهارم هستیم می بایست پژوهش را به ایجاد فناوری هدایت کنیم و بتوانیم آن را تبدیل به ثروت کنیم. 
دکتر صالحی افزود: پیل های سوختی که به عنوان ابزار تولید انرژی پاک مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند در صنایع دریایی و فضایی هم مورد استفاده قرار بگیرد. 
وی گفت: همچنین می توان به حوزه سنسورها شامل سنسورهای گازی، آبی و بایو اشاره کرد؛ حوزه ای که در کنترل و اتوماسیون خط تولید مسایل زیست محیطی، سلامت و بهداشت نقش مهمی ایفا کند. 
سیزدهمین سمینار سالانه الکتروشیمی ایران روز چهارشنبه با حضور محققان و پژوهشگران و مدیران و صنعتگران در پژوهشگاه مواد انرژی مشکین دشت فردیس البرز آغاز شد. 
دبیرعلمی سمینار و عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد وانرژی در این همایش گفت: حدود 203 مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شد که از این تعداد 172 مقاله پذیرفته شده است. 
ابوذر مسعودی افزود: این مقالات شامل 48 مقاله در زمینه الکتروشیمی تجزیه,12 مقاله الکتروشیمی فیزیک,21 مقاله در حوزه بیوالکتروشیمی,62 مقاله در بخش انرژی,8 مقاله در نانوالکتروشیمی,10 مقاله خوردگی و 11 مقاله سنتز الکتروشیمی است. 
وی اظهارداشت: همکاری و همفکری میان اعضای هیات علمی و دانشجویان و پژوهشگران و صنعتگران و مدیران در این حوزه انجام می شود. 
همایش به مدت 2 روز ادامه دارد. 





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار