کد خبر: ۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 January 23
شرکت خصوصی فضانوردی بنیانگذار آمازون «جف بزوس» روز گذشته موفق شد موشک New Shepard خود را که یک ماهواره بر است پرتاب و مجددا سالم بر روی زمین بنشاند. این دومین بار است که این موشک پرتابو مجددا بر روی زمین نشانده میشود تا رقیب جدی ایلان ماسک در SpaceX باشد.

شرکت خصوصی فضانوردی بنیانگذار آمازون «جف بزوس» روز گذشته موفق شد موشک
New Shepard خود را که یک ماهواره بر است پرتاب و مجددا سالم بر روی زمین بنشاند. این دومین بار است که این موشک پرتابو مجددا بر روی زمین نشانده میشود تا رقیب جدی ایلان ماسک در SpaceX باشد.

بر اساس گفته های بزوس آخرین آزمایش به خوبی نشان میدهد که این سیستم کاملا مطمئن برای موشک های قابل بازیافت است. شرکت Blue Origin گفته است که این راکت مسافتی برابر با 63 مایل یا 101.7 کیلومتر بر فراز تجهیزات پرتاب موشک این شرکت در تگزاس غربی پرواز کرده است و مجددا در همان نقطه پرتاب فرود آمده است.

معنی این آزمایش دوم این است که موشک این شرکت توانسته است دوبار تا Karman Line – خط غیر ریم که 100 کیلومتر بالای سطح زمین است و در واقع شروع فضا شناخته میشود – پرواز کرده و به شکل موفقیت آمیزی فرود آید.

این در حالی است که اکنون موشک هایی که برای قرار دادن تجهیزات و ماهواره ها در فضا پرتاب میشوند، به هیچ وجه قابل بازیافت و استفاده مجدد نیستند. اما پروژه هایی مانند SpaceX و شرکت Blue Origin در پی آن هستند که با فرود سالم موشک های پرتاب شده هزینه سفرهای فضایی را تا حدی زیاد کاهش دهند.

به نظر میرسد که کار شرکت Blue Origin در این مورد بسیار ساده تر است. صرف نظر از برخی تغییرات سخت افزاری و همچنین نرم افزاری و همچنین جایگزین کردن چترهای نجات کپسول، این شرکت کار زیادی برای پرواز مجدد موشک خود ندارد.

جف بزوس در یک پست وبلاگی در مورد این آزمایش موفقیت آمیز نوشته است: داده های به دست آمده از آزمایش ماه نوامبر – اولین آزمایش موفقیت آمیز این پروژه – با تخمین های ما قبل از پرواز کاملا نزدیک بود که موفقیت آزمایش امروز را ساده ساخت. وی که مالک نشریه واشنگتن پست است، قبل از این آزمایش شخصا به آلمان سفر کرده بود تا جیسون رضاییان که چندی پیش آزاد شد را تا خانه همراهی کند.

همانگونه که گفته شد Blue Origin تنها شرکت فعال در این خصوص نیست. پروژه Space X ایلان ماسک نیز اخیرا موفق شد تا موشک خود فالکون 9 را بعد از فرستادن به فضا، سالم بر روی زمین بنشاند. اما اکنون شرکت Blue Origin با دومین آزمایش موفقیت آمیز خود به رقیبی جدی برای پروژه ایلان ماسک تبدیل شده است.

در ویدئوی زیر مراحل پرتاپ تا فرود موشک New Shepard را مشاهده میکنید:



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار